Zo života slovenských detí mizne pohyb. V kondícii zaostávajú za medzinárodným priemerom

Ministerstvo školstva upozornilo na alarmujúci pokles fyzickej zdatnosti detí, ktoré potvrdili dostupné dáta z posledných štúdií. 

„Slovenské deti dosahujú v priemere len 38. percentil funkčnej zdatnosti v porovnaní s medzinárodnými normami, čo znamená, že sú na tom horšie než 62 percent ich rovesníkov na celom svete,” ozrejmil rezort.

Starší žiaci nemajú o telocvik záujem

Aj podľa Lenky Kaščákovej, riaditeľky ZŠ a MŠ M. R. Štefánika v Bratislave, sú pohybové schopnosti dnešných školákov v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami na nižšej úrovni, najmä u chlapcov. 

Ako pre Štandard uviedla, na prvom stupni základných škôl žiaci stále prejavujú veľký záujem o telesné aktivity. Pomáha tomu hravá a interaktívna forma telesnej výchovy, ktorá ich prirodzene baví. Na druhom stupni však dochádza k poklesu zápalu, najmä u starších dievčat.

„Dôvodom môže byť viacero faktorov – zmena záujmov, väčší dôraz na akademické výsledky, vývoj telesného sebavedomia počas puberty či vplyv sociálnych médií, ktoré často presadzujú iné hodnoty než aktívny životný štýl,“ vysvetlila Kaščáková.

Telocvikár Hudec: Deti sú ako suchá špongia. Ak im vštepujeme lásku k pohybu, v dospelosti ho budú vyhľadávať

Mohlo by Vás zaujímať Telocvikár Hudec: Deti sú ako suchá špongia. Ak im vštepujeme lásku k pohybu, v dospelosti ho budú vyhľadávať

Privítala by, aby hodnotenie žiakov v telesnej výchove nebolo založené len na pevných tabuľkách a limitoch. 

„Každé dieťa má predsa iné predispozície a individuálny pohybový potenciál. Telesná výchova by sa mala zameriavať na postupný rozvoj fyzických schopností a budovanie pozitívneho vzťahu k pohybu, namiesto striktného porovnávania s univerzálnymi normami,“ zdôraznila riaditeľka.

Za väčší prínos považuje zavedenie modernejších foriem telesnej výchovy. Motivovať žiakov k pohybu by tak mohli skupinové cvičenia, joga či interaktívne športové hry. 

„Dôležité je, aby si deti mohli vyskúšať rôzne aktivity a našli si tie, ktoré ich najviac bavia. Takto si môžu vytvoriť pozitívny vzťah k pohybu a pokračovať v ňom aj mimo školy či už v športových kluboch, krúžkoch alebo ho mať ako súčasť zdravého životného štýlu,“ doplnila Kaščáková.

Olympionici začínajú v školských telocvičniach

Františka Nemcová, športová odborníčka zo Športovej akrobacie na Slovensku pre Štandard potvrdila, že najčastejším problémom detí je kondícia, ktorá v súčasnosti už nezodpovedá ani vekovým štandardom.

„Stretávame sa so zlým držaním tela, čo ovplyvňuje kvalitu života dieťaťa. Najčastejšie sú to ploché nohy a krivá chrbtica, no ani svalstvo nemajú deti dostatočne vyvinuté,” ozrejmila Nemcová.

Prekážku vidí aj v tom, že okrem nedostatočného financovania mládežníckeho športu je problémom tiež zlyhávanie školského systému, keď je telesná výchova dlhodobo podceňovaná, rovnako ako práca športových odborníkov.

[link url =https://standard.sk/877626/stredna-sportova-skola-v-trencine-prehrava-sudne-spory-riaditelka-vsak-ma-podporu-zupy]

Nemcová by sa v prvom rade zamerala na zlepšenie telocviku na školách. „Tu sa rodia olympionici, ktorých by sme radi mali vo väčšom počte. Školáci však na telesnej výchove buď sedia na lavičke s ospravedlnenkou od rodiča alebo nemajú záujem. Telocvik je pritom študijný predmet ako každý iný,” doplnila odborníčka.

Citlivo pritom vníma aj rozdiel medzi deťmi, ktoré sa pravidelne venujú športu, a tými, ktoré sa pohybu venujú minimálne. Športujúce deti majú podľa odborníčky cieľ, sú disciplinovanejšie, svedomitejšie a samostatné.

„Tieto faktory prispievajú k úspechu a pomáhajú im stať sa vyrovnanejšími ľuďmi, ktorí si vážia svoje okolie, pomáhajú spolužiakom a akceptujú starších. Je vedecky dokázané, že športujúce deti dosahujú lepšie výsledky v škole a ich kvalita života je vyššia,“ dodala Františka Nemcová.

Primár Šimurka: Rodičia majú rozhodujúci vplyv

Viac detských pacientov s nadváhou vidí v ambulancii aj primár Kliniky pediatrie Fakultnej nemocnice Trenčín Pavol Šimurka. Problém nie je len v kilách navyše, ale v príčine tohto stavu, a to nepomere medzi výživou, množstvom a zložením stravy a pohybom. Kľúčovú úlohu pritom zohrávajú rodičia.

„Oni rozhodujú o stravovacích návykoch a o tom, ako dieťa trávi svoj voľný čas. V posledných rokoch zasiahli do spôsobu trávenia voľného času aj sociálne médiá. Štúdia ESPAD ukazuje, že 15- až 16-roční na Slovensku trávia na sociálnych sieťach dve až tri hodiny denne, cez víkend aj šesť hodín. Tento čas chýba neskôr v pohybe,“ povedal pre Štandard Šimurka.

[link url =https://standard.sk/907051/do-roku-2035-bude-trpiet-obezitou-polovica-slovenskych-deti-varuju-poistovne]

Práve pohyb je podľa primára veľmi dôležitý na otužovanie organizmu a prevenciu závažných vírusových ochorení. Problémy spôsobené jeho nedostatkom, teda nadváha a obezita, môžu mať vplyv aj na psychiku detí.

„To potom vedie opäť k zvýšenej konzumácii sladkostí a častejším ochoreniam, ako sú problémy s tráviacim traktom, zvýšený krvný tlak, ortopedické problémy či psychosomatické ťažkosti, bolesti hlavy, hrudníka alebo brucha,” doplnil odborník.

Motivácia, nie frustrácia

Ministerstvo školstva si uvedomuje, že fyzická kondícia detí sa v posledných rokoch zhoršila a považuje za nevyhnutné prijať opatrenia na jej zlepšenie. V rámci pripravovaného národného projektu Pohybom k pohode s konceptom Aktívna škola plánujú zaviesť jednotnú metodiku merania a testovania pohybových schopností žiakov. 

„Cieľom je, aby hodnotenie v telesnej výchove motivovalo deti k zlepšovaniu a nie k frustrácii z nesplniteľných noriem,“ uviedlo ministerstvo pre Štandard.

Rezort tiež priznal, že problémom naďalej zostáva aj nedostatočná športová infraštruktúra v školách. V rámci príprav ďalších projektov zvažujú, ako systematickejšie podporiť športové podmienky v školách, najmä v regiónoch, kde chýbajú aj základné možnosti pre výučbu telesnej výchovy.

„Okrem toho plánujeme menšie pohybové intervencie, ako napríklad aktívne školské chodby či zóny pre pohyb počas prestávok. Projekt Pohybom k pohode pomôže nastaviť systémové zmeny, ktoré prispejú k tomu, aby sa pohyb stal prirodzenou súčasťou každodenného školského života,“ dodal rezort školstva.