Miláčik ekologickej dopravy zažíva krušné chvíle. Zabíja Teslu Trump, alebo sám Musk?

Spoločnosť Tesla sa v posledných týždňoch ocitla na chvoste širšieho poklesu trhu. Aj keď svoju úlohu zohrávajú vonkajšie faktory, čo bolo vidieť krátko po tom, čo Trump pozastavil "recipročné" clá voči desiatkam krajín z celého sveta a jej akcie prudko vzrástli, nie je možné ignorovať ani interné problémy spoločnosti Tesla.

Základné ukazovatele sa zhoršujú a kedysi neochvejný optimizmus, ktorý spoločnosť sprevádzal, sa rýchlo vytráca. Tržby spoločnosti na kritických trhoch klesajú a nie je mnoho dôvodov veriť, že sa blíži obrat.

Vývoj ceny akcií Tesla od začiatku roka. Foto: Google Finance (reprofoto)

Elon Musk tomu veľmi nepomáha. Jeho čoraz kontroverznejšie verejné vyjadrenia si mnohých znepriatelili a výzvy na bojkot jeho značky naberajú na sile. Olej do ohňa priliala aj nedávna podpora Tesly zo strany Donalda Trumpa, ktorá len prehĺbila rozpory.

Musk pritom naďalej využíva akcie spoločnosti Tesla ako zábezpeku na osobné pôžičky a v skutočnosti s nimi zaobchádza ako s bankomatom. Ak by akcie ďalej klesali, mohol by byť nútený odpredať ďalšie, čo by spustilo samovoľne sa opakujúci cyklus predajného tlaku.

Áno, Tesla je viac ako len automobilka, ale zatiaľ je predaj vozidiel stále jej hlavným zdrojom príjmov.

V Nemecku sa počet predaných áut značky Tesla v období od januára do marca 2025 znížil medziročne o 62,2 percenta. Jej podiel na európskom trhu sa rýchlo zmenšuje. A ani v Číne na tom nie je oveľa lepšie. Predaj jej elektrických vozidiel sa vo februári prepadol o 49,2 percenta. A aj tržby spoločnosti už istý čas stagnujú.

Trh sa teraz prebúdza do reality – ocenenie spoločnosti Tesla sa nedá ospravedlniť. Je nadhodnotená. V jadre je Tesla stále automobilovou spoločnosťou so spomaleným rastom a niekoľkými zaujímavými projektmi v oblasti umelej inteligencie.

Pozrime sa, ako je na tom Tesla v porovnaní s inými spoločnosťami.

Zdroj: ZPDZ

Hoci sa tieto čísla neustále trochu menia, ak by sa Tesla oceňovala ako tradičná automobilka, napríklad Toyota Motors (TM), jej pomer ceny k zisku by musel klesnúť približne 10-krát. Inými slovami, trhová hodnota Tesly by sa musela scvrknúť zhruba na jednu desatinu alebo by musela začať generovať násobne vyššie zisky.

Energetický segment a segment umelej inteligencie Tesly prispievajú k určitej diverzifikácii, ale aj v porovnaní s takou vysokou prémiou, aká sa uplatňuje na technologického miláčika ťahaného umelou inteligenciou, spoločnosť Nvidia (NVDA), sú jej akcie veľmi nadhodnotené.

Tesla bola kedysi priesečníkom všetkého, po čom investori túžili – rastu, humbugu okolo umelej inteligencie a kľúčového faktora menom Elon Musk. Teraz zažíva druhú stranu tohto obchodu. Éra Muska spiaceho v továrni je už dávno preč. Majiteľ Tesly dnes postáva pri Trumpovi a komentuje nemeckú politiku.

Hoci je Tesla po stredajšej názorovej piruete Trumpa opäť v zelených číslach, situácia je stále napätá ["recipročné" clá sa len odložili a plošné 10-percentné ostali v platnosti, pozn. red.] a americký prezident nevyspytateľný. Ak to bude naďalej smerovať k eskalácii obchodných sporov a hospodárske podmienky sa zhoršia, spoločnosť sa môže stať jednou z najväčších obetí.

Colná špirála má totiž potenciál vyvolávať u investorov averziu k riziku, čo urýchľuje pokles technologických a rastových akcií. Vzhľadom na väzby spoločnosti Tesla na dodávateľský reťazec elektrických vozidiel by mohlo dôjsť k strate pracovných miest a zníženiu investícií do čistej energie, čo by spomalilo inovácie. Ak bude Musk nútený predávať viac a viac akcií, kríza likvidity by mohla viesť k ďalšiemu poklesu trhovej hodnoty Tesly.

Hoci ide o nepravdepodobný ultra pesimistický scenár, pád Muskovej spoločnosti by sa mohol prejaviť aj v celej ekonomike. Otriasol by napríklad indexom S&P 500. Keďže Tesla je jednou z najväčších zložiek indexu, veľký výpredaj by výrazne zaťažil inštitucionálne portfóliá, dôchodkové fondy a drobných investorov. Oproti dosahu Trumpovej colnej politiky je vplyv na ekonomiku malý, ale v prípade nástupu recesie to môže byť ďalším klincom do pomyselnej rakvy.

Toto, samozrejme, nie je investičná rada. Môže nastať aj pozitívny scenár. Musk dostane zákazku na Cybertrucky od americkej armády a štátne zákazky na nejakú dobu vykryjú pokles predajov v Európe a Číne. Dodajme však, že ani vojenskí kontraktori sa s takouto obrovskou prémiou oproti konkurencii na burze neobchodujú. Preto ani druhý extrém nie je príliš pravdepodobný a realita sa zrejme bude pohybovať niekde medzi nimi.

Zdroj: ZPDZ