Vojny nevyhrávajú len velitelia, ale i učitelia. Kremeľ zapája do vojny aj tých najmenších

Rozprava o cieľoch invázie na Ukrajinu, rozhovory s ešte nedávno väznenými vrahmi či „protiteroristické cvičenia“ – od začiatku plnohodnotnej vojny na Ukrajine sa vyučovanie v Rusku i na okupovanom ukrajinskom území výrazne zmenilo.

Žiačky počas cvičnej streľby na Gymnáziu A. N. Ostrovského v Kinešme. Foto: VKontakte

Žiačky počas cvičnej streľby na Gymnáziu A. N. Ostrovského v Kinešme. Foto: VKontakte

V dňoch 29. a 30. apríla prebiehali v škôlkach, školách a detských táboroch v Rusku a na okupovanom území Ukrajiny "celoruské protiteroristické cvičenia".

Na ich organizovaní spolupracovalo ministerstvo osvety, ministerstvo pre mimoriadne situácie, ministerstvo vnútra a Rosgvardia [Federálna služba vojsk národnej gardy Ruskej federácie, pozn. red.].

Už po prvom dni cvičení sa na internete objavili fotografie detí, vystavených maketám zbraní. Pre žiakov to však nebolo nič nové – podobné činnosti od februára 2022 vytláčajú vyučovanie na školách.

Škôlka číslo 54 v Belgorode. Foto: Telegram/agentstvonews

Pred vyše rokom priniesli Novinky.cz článok o ruskom štátnom zoskupení Junarmija (Mladá armáda).

Tá vedie v duchu štátnej ideológie deti v Rusku a na okupovanom ukrajinskom území k oddanosti režimu a cvičí deti na vojnu.

Hoci deti rôznymi spôsobmi do členstva v Junarmiji nútia, stále sa mu – mimo okupovaného územia Ukrajiny – môžu vyhnúť. Školskej dochádzke sa však vyhnúť nedá, a tak sa režim zameral na vzdelávacie ustanovizne.

Irkutský oddiel Junarmiji, zachytený vo fínskom dokumente Rusko: Sto rokov po revolúcii.

„Rozhovory o dôležitom“

S novým školským rokom 2022 sa 5. septembra na ruských školách spustili „Rozhovory o dôležitom“, ktoré sa odvtedy vyučujú na prvej pondelkovej hodine. 

Napríklad 12. septembra 2022 sa žiakom na všetkých školách v Rusku – ale aj na Kryme či na východe Ukrajiny – vysvetľovali ciele ruskej invázie na Ukrajinu pod názvom Špeciálna vojenská operácia (SVO). 

Deti zo škôlky číslo 38 „Dúha“ v meste Rassvet pri makete bojov v mestskej zástavbe. Foto: Telegram / Glasnaja

Pre správny chod ideologickej výučby pribudol na každej škole politruk, oficiálne nazývaný poradca riaditeľa pre výchovnú prácu.

Takáto „výchovná práca“ sa zameriava na postupnú indoktrináciu detí – metodické odporúčania pre učiteľov však hovoria jasne a bez okolkov:

Deti v stredisku Junarmiji v okupovanom Sevastopole v roku 2018 v povojnovej sovietskej rovnošate. Foto: art.ua

"Výsledok vyučovacej hodiny [12. septembra 2022, pozn. red.]: žiaci chápu ciele SVO a to, že obyvatelia Doneckej ľudovej republiky a Luhanskej ľudovej republiky sú Rusi, a preto je dôležitý ich návrat do Ruska. Ruskí vojaci sú hrdinovia."

Rozhovory o dôležitom sa okrem vojny na Ukrajine venujú aj základniam NATO či hrozbe ,,nacizujúceho sa" kolektívneho Západu.

Akcia „Mládež proti nacizmu“ na III. medzinárodnom antifašistickom kongrese. Foto: mger.ru

Dvojaká Moskva

Redaktor Štandardu sa spojil s učiteľkou, ktorá v Moskve učí žiakov vo veku od 11 do 17 rokov. V redakcii Štandardu jej totožnosť poznáme, nebudeme ju však z pochopiteľných dôvodov zverejňovať.

Nami oslovená učiteľka má podľa vlastných slov šťastie, že učí na jednej z moskovských škôl, v ktorej sa prísne nehľadí na plnenie plánu takzvaných Rozhovorov o dôležitom. 

Apríl 2025: prednáška „Prečo sa priatelíme“ na škole v Sergijevom Posade v Moskovskej oblasti. Foto: Telegram / ostorozhno_novosti


„Iste, sú iniciatívni učitelia, ktorí usporadúvajú zbierky na front, ich žiaci v listoch ďakujú ruským vojakom na Ukrajine a podobne, no na našej škole do toho učiteľov nikto nenúti.“

Rovnako ako iní učitelia, aj ona zvažovala v roku 2022 výpoveď a hľadala možnosti emigrácie. „Ale to bolo na začiatku, keď som videla, čo sa deje na mnohých školách, hlavne v regiónoch, že riaditeľ volá políciu na učiteľa pre obrázky jeho žiakov s nápisom Mier…”

Škola v meste Chimki v Moskovskej oblasti 29. apríla 2025. Foto: regions.ru

Na otázku Štandardu, ako vedie výučbu v rámci takzvaných rozhovorov o dôležitom taký učiteľ, ktorý s režimom nesúhlasí, učiteľka z Moskvy hovorí, že sa jednoducho vojne vyhýba: 

„Nabádam deti, aby sa nehrdili opilcami z ruských väzníc vražiadich v cudzej krajine, lež našimi ruskými spisovateľmi, vedcami, skladateľmi, maliarmi… Občas zavolám do školy nejakého pamätníka druhej svetovej vojny, aby sa nepovedalo, a škola má tak od udavačov pokoj,“ komentuje učiteľka.

Časť z 1 500 detí z nižších tried Prímorského kraja na vojenskej prehliadke vo Vladivostoku 4. mája. Foto: vl.ru

Kým veteránov z druhej svetovej vojny, ktorí sú už na dôchodku, na rozpravu so žiakmi z času na čas pozve, vyhýba sa - rovnako ako riaditeľka školy - pozývaniu „veteránov SVO“, keďže už známe prípady, keď na školy prichádzali odsúdení vrahovia či pedofili, prepustení za účasť vo vojne.

Ako ďalej oslovená učiteľka hovorí, voči vlasteneckej výchove nič nemá: „Naopak, akurát nemienim deti viesť k tomu, aby si vlastenectvo spájali s potrebou okupovať susednú krajinu a vztyčovať červenú zástavu.“

Časť severokórejskej delegácie na vojenskej prehliadke vo Vladivostoku. Foto: Telegram / theinsider

Prípad Talankin

Nie každý protirežimne zmýšľajúci učiteľ má také šťastie na postojovo jednotný pracovný kolektív. Jedným z nich bol Pavel Talankin, učiteľ na škole v Karabaši v Čeľabinskej oblasti.

Keď dostal za úlohu nakrúcať „vlasteneckú výchovu“ na škole, poňal to po svojom – zachytával všetko bez príkras, následne videomateriál vyviezol z Ruska a v spolupráci s dánskym režisérom vytvoril 90-minútový film, ktorý už premietali vo viacerých európskych krajinách.

Kresba žiačky Gymnázia A. N. Ostrovského v Kinešme, pripomínajúca „padlého hrdinu“. Foto: VKontakte

Talankin je zatiaľ jediný človek, ktorému sa podarilo vyviezť podobný materiál, navyše v takom objeme. Ako sa pre Štandard vyjadril, film má iba 90 minút – zverejnenia sa tak nedočkalo zhruba ďalších desať hodín videomateriálu.

„Nakrúcať som začal dva týždne po začiatku vojny,“ spresňuje Talankin. Zverejniť časť záznamov prostredníctvom filmu mu nenapadlo hneď – vedel iba to, že nemieni zachytené zábery mazať.

Kým učiteľka z Moskvy sa pohybuje medzi kolegami, ktorí - podobne ako ona - nie sú stúpencami režimu, Talankin nemal jediného ideovo blízkeho kolegu, a nemálo žiakov – hlavne tých starších – ho za jeho otvorene protirežimné postoje odsudzovalo.

Upútavka k filmu Pán Nikto proti Putinovi. Video: jedensvet.cz

“Rusko teraz zasiahla nová vlna represií. Deti píšu udania na učiteľa, učiteľ zasa na deti aj ich rodičov,” vysvetľuje učiteľ, ktorý už medzitým emigroval.

Preto, keď v rámci akcie List vojakovi napísala jedna žiačka karabašskej školy ruskému vojakovi „nebudem ti nič priať, je mi jedno, čo sa s tebou stane,” Talankin podľa vlastných slov pohľadnicu zo zborovne ukradol, aby sa bez dôkazu na vec postupne zabudlo.

Leták filmového festivalu v Ostrave, kde mal dokument premiéru 3. apríla.

Okrem toho, že režim na učiteľov tlačí, aby učili tak, ako sa píše v nových metodických príručkách, sú učitelia vystavovaní aj iným „dobrovoľne povinným veciam“, ako napríklad finančnému prispievaniu na potreby frontu.

„Kolegovia sa ma pýtali, prečo sa nepodpíšem pod zbierku a neprispejem aspoň 2-tisíc rubľami [20 eur, pozn. red]. Keď som povedal, že to nemienim robiť, povedali, aby som si dal pozor, lebo zoznam prispievateľov pôjde vyššie,“ vysvetľuje.

Prednáška o pamätiach Kim Ir-Sena 11. apríla v Chabarovsku. Foto: Telegram / ostorozhno_novosti

Podobne sa uskutočňujú aj nepeňažné zbierky, v rámci ktorých učitelia aj žiaci kupujú potrebné veci v potravinách, odevoch či lekárňach, a v balíčkoch posielajú na front. Učitelia, ktorí sa viackrát podobným zbierkam vyhnú, sa problémom nevyhnú.

Noví pionieri a komsomolci

Propaganda na školách slávi úspech, keďže – slovami Talankina – „malé deti vstrebávajú každé slovo učiteľa ako úplnú pravdu.“

„Deň proti fašizmu, terorizmu“ dňa 8. novembra 2024, škola číslo 50 v okupovanom Mariupole. Foto: VKontakte

Školy tak v súčinnosti so zoskupeniami ako Hnutie prvých, Junarmija či Mladá garda Jednotného Ruska, vychovávajú pokolenie ľudí z veľkej časti oddaných režimu a jeho ideológii.

Putin si je toho dobre vedomý - sám vyhlásil, že súhlasí s citátom Otta von Bismarcka: podľa neho "vojny nevyhrávajú velitelia, ale školskí učitelia."