Poľský súd nasypal trochu piesku do Green Dealu

Súd z podnetu opozičnej strany PiS riešil otázku, či sú niektoré časti Green Dealu v súlade s poľskou ústavou. Presnejšie, či nemala EÚ prijať jednohlasne - nie kvalifikovanou väčšinou - tie akty, ktoré sa týkajú rozhodovania o energetických zdrojoch krajiny a navyše vyvolávajú rozpočtové náklady.

Navrhovatelia argumentovali, že aj napriek záväzkom vyplývajúcim z členstva v EÚ by Poľsko malo mať právo samostatne rozhodovať o kľúčových otázkach v oblasti energetiky a životného prostredia a že hranice právomocí EÚ v týchto oblastiach určuje poľská ústava.

V polovici júna súd rozhodol v prospech navrhovateľov. Spochybnil rozšírenie systému obchodovania s emisnými povolenkami (ETS) na budovy a dopravu, keďže podľa neho Európska únia chybne prijala tieto opatrenia kvalifikovanou väčšinou namiesto jednomyseľnosti.

Čo z tohto vyplýva? Rozhodnutie nespochybňuje členstvo Poľska v EÚ ani Green Deal a nemalo by zasiahnuť ani súčasnú podobu obchodovania s emisiami. No vytvára značnú právnu neistotu v oblasti zavádzania zmien ETS. To má totiž od roku 2027 zahŕňať aj spomínané budovy a dopravu. Poľské firmy môžu povinnosť nákupu povoleniek napadnúť na poľských súdoch s odvolávkou na rozhodnutie ústavného súdu.

Alebo aj nemôžu. V Poľsku je od roku 2016 ústavná kríza, v rámci ktorej jednotlivé vlády striedavo odmietajú uznať vymenovanie sudcov ústavného súdu a nepublikovali niektoré jeho rozhodnutia, čo je samo osebe protiústavné. Pokračuje v tom aj nová vláda, ktorá (zatiaľ) toto rozhodnutie nepublikovala, a tak je neúčinné.

Nie je to jediný príklad, keď národné ústavné súdy spochybnili legislatívu EÚ. Podobné prípady boli v Nemecku, Dánsku či Taliansku. Tie sa však politicky uhrali dostratena. Samotné poľské rozhodnutie je vlastne pokračovaním iného rozhodnutia z roku 2021, ktoré spochybnilo niektoré články samotnej Zmluvy o EÚ.

Tento rozsudok však nepriniesol žiadnu zmenu v praxi vtedajšej poľskej vlády a bol vnímaný skôr ako jej „trucpodnik“ pre vyšetrovanie kontroverznej súdnej reformy zo strany EÚ.

Rozsudok poľského súdu je záväzný pre Poľsko, nie pre EÚ. Únia ho môže ignorovať a v prípade narušenia realizácie zmeny ETS začať konanie proti Poľsku s potenciálnymi finančnými dôsledkami.

Nasypaný piesok je nateraz preto veľmi jemný a Green Deal nezadrhne. No môže inšpirovať aj ďalšie krajiny znechutené zeleným údelom k podaniam na domáce súdy. Ak by sa podobné rozsudky začali množiť, znamenalo by to pre EÚ problém.

Zdroj: ZPDZ