Poľský súd nasypal trochu piesku do Green Dealu

Hoci je európsky Green Deal terčom čoraz väčšej kritiky, jeho súkolie sa nemilosrdne točí ďalej. Trochu piesku doň prisypal poľský ústavný súd.

Donald Tusk: Foto: TASR/AP

Donald Tusk: Foto: TASR/AP

Súd z podnetu opozičnej strany PiS riešil otázku, či sú niektoré časti Green Dealu v súlade s poľskou ústavou. Presnejšie, či nemala EÚ prijať jednohlasne - nie kvalifikovanou väčšinou - tie akty, ktoré sa týkajú rozhodovania o energetických zdrojoch krajiny a navyše vyvolávajú rozpočtové náklady.

Navrhovatelia argumentovali, že aj napriek záväzkom vyplývajúcim z členstva v EÚ by Poľsko malo mať právo samostatne rozhodovať o kľúčových otázkach v oblasti energetiky a životného prostredia a že hranice právomocí EÚ v týchto oblastiach určuje poľská ústava.

V polovici júna súd rozhodol v prospech navrhovateľov. Spochybnil rozšírenie systému obchodovania s emisnými povolenkami (ETS) na budovy a dopravu, keďže podľa neho Európska únia chybne prijala tieto opatrenia kvalifikovanou väčšinou namiesto jednomyseľnosti.

Čo z tohto vyplýva? Rozhodnutie nespochybňuje členstvo Poľska v EÚ ani Green Deal a nemalo by zasiahnuť ani súčasnú podobu obchodovania s emisiami. No vytvára značnú právnu neistotu v oblasti zavádzania zmien ETS. To má totiž od roku 2027 zahŕňať aj spomínané budovy a dopravu. Poľské firmy môžu povinnosť nákupu povoleniek napadnúť na poľských súdoch s odvolávkou na rozhodnutie ústavného súdu.

Alebo aj nemôžu. V Poľsku je od roku 2016 ústavná kríza, v rámci ktorej jednotlivé vlády striedavo odmietajú uznať vymenovanie sudcov ústavného súdu a nepublikovali niektoré jeho rozhodnutia, čo je samo osebe protiústavné. Pokračuje v tom aj nová vláda, ktorá (zatiaľ) toto rozhodnutie nepublikovala, a tak je neúčinné.

Nie je to jediný príklad, keď národné ústavné súdy spochybnili legislatívu EÚ. Podobné prípady boli v Nemecku, Dánsku či Taliansku. Tie sa však politicky uhrali dostratena. Samotné poľské rozhodnutie je vlastne pokračovaním iného rozhodnutia z roku 2021, ktoré spochybnilo niektoré články samotnej Zmluvy o EÚ.

Tento rozsudok však nepriniesol žiadnu zmenu v praxi vtedajšej poľskej vlády a bol vnímaný skôr ako jej „trucpodnik“ pre vyšetrovanie kontroverznej súdnej reformy zo strany EÚ.

Rozsudok poľského súdu je záväzný pre Poľsko, nie pre EÚ. Únia ho môže ignorovať a v prípade narušenia realizácie zmeny ETS začať konanie proti Poľsku s potenciálnymi finančnými dôsledkami.

Nasypaný piesok je nateraz preto veľmi jemný a Green Deal nezadrhne. No môže inšpirovať aj ďalšie krajiny znechutené zeleným údelom k podaniam na domáce súdy. Ak by sa podobné rozsudky začali množiť, znamenalo by to pre EÚ problém.

Zdroj: ZPDZ