Lobing zrejme vystúpi z tmavej zóny. Ovplyvňovanie politikov má dostať pravidlá

Predseda parlamentu Richard Raši (Hlas) označil zákon ako nástroj na obnovu dôvery. „Národná rada musí požívať dôveru verejnosti,“ zdôvodnil. V priestoroch parlamentu vo štvrtok diskutovali o pravidlách lobingu poslanci, zástupca Európskej komisie na Slovensku, organizácie pacientov, mimovládny sektor, obchodné komory či predstavitelia zamestnávateľských organizácií.

Zákon by nemal byť podľa Rašiho administratívnou záťažou pre subjekty s charitatívnou činnosťou, zároveň by nemal byť „tak jalový“, že cezeň každý prepadne. Iniciátori sa nechali inšpirovať írskym a nemeckým zákonom, ktorý vznikal 20 rokov.

Na slovenskú legislatívu v tejto veci dohliada ministerstvo vnútra a už má aj prvú pracovnú verziu. Čoskoro bude k dispozícii aj webová stránka s informáciami o lobingu.

Bez stigmatizácie a strašenia, hovoria politici Hlasu

Minister školstva a podpredseda Hlasu Tomáš Drucker povedal, že zákon nie je o naháňaní nepriateľov a nemá ani „stigmatizovať“ mimovládne organizácie. Cieľom podľa neho je odsledovať, kto ovplyvňuje verejných funkcionárov pri príprave zákonov, nakladaní s verejnými zdrojmi alebo pri obsadzovaní funkcií v štáte.

Drucker upozornil, že výkon základných ľudských práv nemôže byť predmetom lobingu, ako napríklad petícia alebo tripartita, keď oficiálne rokujú zástupcovia vlády, zamestnávateľov a odborov. „To sa vylučuje s lobingom, lebo sú to verejné veci,“ doplnil.

Štátny tajomník ministerstva vnútra Michal Kaliňák (Hlas) upokojoval, že pri lobistoch a lobovaných nejde o „strašiaka“. „Hrozby nastupujú vtedy, ak nemá pravidlá,“ povedal na margo lobingu s tým, že hra bez pravidiel nie je slušná ani spravodlivá.

Úrad vlády vlani pripomenul, že správa eurokomisie o právnom štáte za rok 2024 odporúča Slovenskej republike predložiť návrhy na reguláciu lobingu.

Kontrola cez konflikt záujmov

Pripravované pravidlá by teda mali prispieť k transparentnosti pri tvorbe zákonov a rozhodnutiach verejných činiteľov v snahe vylúčiť pokusy korumpovať ich, či už peniazmi alebo inými výhodami. Pripomeňme, že slovenský parlament schvaľuje stovky zákonov. V minulom volebnom období ich prijal 574. Otázkou je, či niektorý nie je aj dielom nekalého lobovania.

Jediné záznamy, ktoré možno oficiálne vidieť, sú návrhy iných rezortov či neziskového sektora a verejnosti v čase pripomienkového konania k jednotlivým zákonom. To však nie je lobing, ale transparentná aktivita.

Funkciu kontroly politikov čiastočne plní ústavný zákon o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov. Je známy aj ako zákon o konflikte záujmov. Poslanci, ministri a iní verejní činitelia podľa tohto zákona musia každoročne predkladať svoje majetkové priznania, ktoré prerokúva parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií. Tieto rokovania sú však neverejné.

Tomáš Drucker. Foto: Pavol Zachar/TASR

Mimovládne organizácie sa dožadujú pravidiel

Na prijatie zákona o lobingu vyzývajú aj neziskové organizácie Transparency International Slovensko, Nadácia Zastavme korupciu a Via Iuris. Tvrdia, že Slovensko patrí medzi posledné krajiny EÚ bez zákona o lobingu, čo vytvára priestor pre netransparentné ovplyvňovanie.

„Ovplyvňovanie verejných politík rôznymi záujmovými skupinami je v demokracii bežné, ale musí byť transparentné a kontrolované,“ povedala minulý týždeň riaditeľka Via Iuris Katarína Batková.

Europoslanci majú povinnosť zverejňovať stretnutia. Slovenskí europoslanci vykázali len od vlaňajších eurovolieb podľa vyjadrenia neziskoviek vyše 300 stretnutí. Prevažne išlo o komerčné firmy ako Philip Morris, Jaguar Land Rover, Slovak Telecom a ďalšie. V európskom registri transparentnosti sú zapísané aj mimovládne organizácie Transparency International Slovensko, Nadácia Zastavme korupciu a Via Iuris.

Jeden pokus koalície

Strany vládnej koalície Smer a SNS chceli zaviesť lobing v novele zákona o mimovládnych organizáciách tento rok v apríli. Stopol to však Hlas, práve po kritike tretieho sektora. Polemiku vyvolalo registrovanie mimovládok ako lobistov.

Mimovládna organizácia mala mať povinnosť na svojom webe zverejňovať správu o vykonanom lobingu za predchádzajúci kalendárny štvrťrok. Správa mala obsahovať identifikáciu osoby, u ktorej mimovládka lobovala. Mala tiež zverejniť, čo navrhovala, ako aj trvanie, spôsob a dátum lobingu.