Vyššie úroky napriek chladnúcej ekonomike a zúfalý výkrik z Bieleho domu

K optimálnej monetárnej politike v Spojených štátoch sa tak začali verejne vyjadrovať rôzni úradníci a ministri, ktorí by monetárnu peňažnú zásobu neidentifikovali, ani keby im prišla na účet.

Zdroj: X

Akoby Trump tušil, že jeho colná tombola nerobí ekonomike dobre a americkú ekonomiku posiela do recesie.

Predpovede rastu HDP Spojených štátov na nasledujúci rok. Zdroj: Bloomberg

Powell ale ešte stále nemá prečo úroky znižovať. Ešte nie je v inflačnom cieli. Ostatná (júnová) ekonomická predikcia napriek nižším odhadom rastu amerického HDP zvýšila v porovnaní s marcovými projekciami odhadovanú cenovú infláciu. Inflácia má zostať nad cieľom dokonca ešte aj v roku 2027.

Letná ekonomická predikcia Fedu. Zdroj: Fed
Očakávania cenovej inflácie na rok dopredu rastú.

Stále sú na stole dve zníženia základného úroku v roku 2025 zo súčasnej úrovne 4,25 až 4,5 percenta, no miera neistoty ohľadom sadzieb v colnej tombole neumožňuje dať týmto odhadom príliš veľkú váhu.

Dôvodom rastu inflačných očakávaní tentoraz nie je rast peňažnej zásoby, ktorý je s 4,4 percentami medziročne stále pod historickým priemerom. Ide skôr o efekty colnej tomboly a naďalej rozdrapeného fiškálu – expanzívnej fiškálnej politiky. Vďaka tomu zostávajú vyššie úroky dlhšie. Mediánový odhad samotných ekonómov Fedu pre základný úrok na koniec roka 2026 je 3,6 percenta. Súčasný postoj Fedu môžu zmeniť recesia alebo ovládnutie centrálnej banky prezidentom.

Z veľkých rečí okolo úspor vybavených novým DOGE ministerstva Elona Muska totiž veľa nebude. Miliardár to zrejme mentálne s Trumpom zabalil, keď na vlastné oči videl, koľko plytvania a úplatkov je v novom návrhu štátneho rozpočtu (takzvaný Big Beautiful Bill). Zlé jazyky tvrdia, že Elonovmu prebudeniu pomohlo aj to, že Big Beautiful Bill škrtá dotácie na autá, ktoré predáva jeho Tesla:

„Návrh zákona, tak ako je napísaný, prináša veľké zmeny v daňových úľavách na elektromobily z Bidenovej éry, ktoré majú povzbudiť viac Američanov, aby si kupovali elektrické vozidlá. Z veľkej časti by sa postupne zrušili kredity na ekologické vozidlá, ktoré umožňujú ľuďom kupujúcim nové elektrické vozidlá požiadať o príspevok až do výšky 7 500 dolárov a v prípade ojazdených elektrických vozidiel až do výšky štyritisíc dolárov.“

Zdroj: Bofa Global Research

Tak či onak, tentoraz prešiel Musk na správnu stranu barikády. Trumpov rozpočet spraví ešte väčší deficit, než robil Biden. Bude zrejme niekde okolo siedmich percent HDP, a to v dobrých ekonomických časoch s plnou zamestnanosťou. Toľko k očakávaniam fiškálnej zodpovednosti novej administratívy.

Nezamestnanosť v USA verzus deficit HDP v percentách (pravá invertovaná os). Graf:@fwred

To, koľká bije, som tušil, keď Musk na X tvítol, že sa pri riešení dlhových problémov USA treba sústrediť skôr na ekonomický rast.

Zdroj: X

Šetrenie už ďalej nejdeme predstierať. Z dlhu vyrastieme.

To je však omyl. Schopnosť politikov brať si z cudzieho je omnoho väčšia ako produkčný potenciál ekonomiky. A hlavne rast tej produktivity je podmienený tým, že sa nebude plytvať na hlúposti a uplácaní voličov. Musk tak doplnil rad úspešných podnikateľov, ktorí si vylámali zuby na politike. Vo svojej naivite o tom, ako funguje štát, ho išli opravovať so svojimi nástrojmi z podnikania. S palicou proti Hviezde smrti.

Konflikt Muska s Trumpom nakoniec prerástol do drsnej hádky na sociálnych sieťach. Trump obvinili Muska z toho, že berie ketamín a je nedôveryhodný. Musk Trumpa z toho, že sa kamarátil s Epsteinom, a preto stále nezverejnil dokumenty klientov využívajúcich Epsteinove služby. Trump potom chcel rušiť objednávky štátu v SpaceX.

Zdroj: X

A to si ešte pre pár mesiacmi vyznávali lásku v Tesle pred Bielym domom.

Trumpovi o pár dní končí jeho vlastný 90-dňový odklad na colnú tombolu. Za ten čas sa nemá čím pochváliť, obchodný deal spravil len so Spojeným kráľovstvom.

Inak clami doteraz Trump asi najviac zarezal Slovensko. Efektívne clo na dovoz do USA z Európskej únie najviac narástlo práve na slovenských vývozoch – podľa aprílových údajov poskočilo z 2,8 na 17,3 percenta (EÚ z 4,5 na 9,3 percenta). Môže za to najmä 25-percentné clo na autá.

Graf: @DanielKral1
Zdroj: ZPDZ