„Ruské dodávky, čínske spracovanie.“ Ako Manzhouli podporuje ruskú ekonomiku

Z Ruska do Číny putujú vlaky naložené sibírskym drevom, kde sa drevo ďalej upravuje a premieňa na komponenty nábytku a paličky na jedenie. Kamióny vozia repku, z ktorej sa vyrába repkový olej. Medzitým Rusi v luxusných autobazároch kupujú jazdené autá novších ročníkov, ktoré potom posielajú domov do Ruska.

Ako je zjavné v Manzhouli, hlavnom čínskom hraničnom priechode s Ruskom, ekonomiky oboch krajín sú čoraz užšie prepojené. Čína je najväčším odberateľom ruskej ropy, dreva a uhlia a čoskoro bude aj najväčším odberateľom ruského zemného plynu. Obchod medzi Čínou a Ruskom minulý rok prekročil 240 miliárd dolárov, čo je o dve tretiny viac než pred ruskou inváziou na Ukrajinu vo februári 2022. Čína taktiež dodala Rusku mnoho dronov a ich súčiastok, ktoré Rusko využíva vo vojne.

Manzhouli slúži ako hlavný hraničný priechod medzi Ruskom a Čínou od roku 1900, keď Rusko vybudovalo cez mesto železničnú trať do severovýchodnej Číny. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Čína výrazne pomáha ruskej ekonomike. Vďaka jej podpore dokázalo Rusko zvládnuť situáciu, keď ho desiatky krajín vyradili z medzinárodného finančného systému. Doma to spôsobilo vážne problémy, ale spolupráca s Čínou mu umožnila udržať sa nad vodou.

Čína reagovala na vojnu na Ukrajine úplne inak ako väčšina krajín.

„Vzťahy medzi Čínou a Ruskom predstavujú dnes najstabilnejší, najzrelší a strategicky najvýznamnejší vzťah medzi veľmocami na svete,“ vyhlásil tento mesiac čínsky minister zahraničných vecí Wang I po svojom stretnutí s ruským ministrom zahraničných vecí Sergejom V. Lavrovom.

Ulica v Manzhouli. Takmer 6 % ruskej ekonomiky v súčasnosti pochádza z vývozu do Číny - podiel, ktorý sa vyrovná Iránu, ktorý je aj vystavený sankciám a takmer všetku svoju ropu predáva Číne. Foto: Andrea Verdelli/New York Times)

Tým, že čínski lídri s takým nadšením podporujú Rusko, vytvárajú nový tlak na vzťahy svojej krajiny s Európskou úniou. Keby sa bol Peking od Moskvy dištancoval, Európa by sa možno priklonila k Číne, a to najmä teraz, keď prezident Trump hrozí clami na európsky tovar.

Kone na lúkach v pohraničnom meste Manzhouli. Foto:Andrea Verdelli/New York Times

Vo štvrtok sa európski lídri stretnú [stretnutie sa uskutočnilo 24. júla - pozn. red.] s čínskymi predstaviteľmi na celodennom summite v Pekingu. Očakáva sa, že opäť požiadajú čínskeho najvyššieho lídra Si Ťin-pchinga, aby obmedzil ekonomickú a priemyselnú podporu Číny pre ruskú vojnu na Ukrajine. Ursula von der Leyenová, predsedníčka Európskej komisie, tento mesiac vyhlásila, že postoj Číny k vojne na Ukrajine bude „rozhodujúcim faktorom“ pre vzťahy Európskej únie s Pekingom.

„Čína svojou neochvejnou podporou Ruska spôsobuje väčšiu neistotu a nestabilitu v Európe,“ povedala. „Dá sa povedať, že Čína v podstate pomáha financovať ruskú vojnu, a to nemôžeme akceptovať.“

Obchod medzi Ruskom a Čínou dosiahol v minulom roku hodnotu 240 miliárd dolárov a od ruskej invázie na Ukrajinu v roku 2022 sa zvýšil o dve tretiny. Čína tiež dodala mnoho bezpilotných lietadiel a súčiastok, ktoré Rusko použilo v konflikte. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Veľká časť obchodu medzi Čínou a Ruskom prebieha už dlho cez mesto Manzhouli. Rusko tam postavilo železnicu do severovýchodnej Číny už v roku 1900. Dnes cez túto hranicu prechádzajú vlaky a kamióny z Ruska, často naložené drevom: borovicou na stavebné účely a výrobu nábytku, bielou brezou na výrobu paličiek, osikovým drevom na debnenie betónu a tvrdým brestom na výstuž v uhoľných baniach.

Nákladné vozidlá vyrobené v Číne zaparkované na hranici v Manzhouli. Podľa GlobalData Automotive koncom minulého leta tvorili čínske autá 60 % ruského automobilového trhu. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Tento pohyb tovaru ukazuje, že Rusko má oslabenú ekonomickú pozíciu. V podstate sa stalo ekonomickým satelitom Číny. Závisí od Pekingu pri dovoze hotových výrobkov, zatiaľ čo predáva suroviny, ktoré by Čína mohla pokojne nakupovať aj od iných krajín.

V Manzhouli je jasné, že čínska a ruská ekonomika sú úzko prepojené. Čína je najväčším odberateľom ruskej ropy, dreva a uhlia a čoskoro aj zemného plynu. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Takmer šesť percent celej ruskej ekonomiky dnes tvorí export do Číny. Rovnaký podiel má aj Irán, na ktorý sú tiež uvalené medzinárodné sankcie. Prezident Trump minulý týždeň pohrozil vysokými clami alebo sankciami voči krajinám, ktoré obchodujú s Ruskom, aj keď Čínu priamo nespomenul.

Oficiálna ekonomická stratégia Manzhouli, teda „ruské dodávky, čínske spracovanie“, jasne ukazuje, ako sa Rusko mení na dodávateľa surovín pre obrovský čínsky výrobný sektor, ktorý ten ruský výrazne prevyšuje.

Čína v súčasnosti vyrába 32 % svetového priemyselného tovaru - viac ako Spojené štáty, Japonsko, Nemecko, Južná Kórea a Veľká Británia spolu. Podiel Ruska vrátane zbraní je len 1,3 percenta. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Rusko je v dodávkach oblečenia, elektroniky a dokonca aj automobilov závislé od Číny. Čínsky vývoz smerujúci na sever, teda do Ruska, vzrástol od začiatku vojny na Ukrajine o 71 percent.

Železničná stanica v pohraničnom meste. Sovietski poradcovia pomáhali v 50. rokoch 20. storočia budovať v Číne oceliarne, železnice a zbrojárske továrne, ale teraz Rusko dodáva suroviny výmenou za hotové výrobky. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Obchodné partnerstvo medzi Čínou a Ruskom sa prejavuje aj v bežnom živote. Čínske štátne médiá vo vojne na Ukrajine výrazne podporujú Rusko. V hoteloch v Číne postupne nahrádzajú americké televízne stanice tie ruské. Sympatie Číny sú viditeľné aj v obchodoch v Manzhouli. Predáva sa tam vodka a káva značky Stalin, a jeden obchod sa dokonca špecializuje na busty sovietskych lídrov a matriošky, ktoré pripomínajú prezidenta Vladimira Putina.

V marci Čína uvalila 100-percentné clá na dovoz repkového oleja a repkovej múčky z Kanady a začala obchodné konanie proti kanadskej repke, ktoré je zamerané na hlavné vývozné položky Kanady. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Toto nové zblíženie naznačuje zásadný obrat vo vzťahoch medzi oboma krajinami. Zatiaľ čo v 50. rokoch minulého storočia sovietski poradcovia pomáhali prevažne vidieckej a nerozvinutej Číne budovať jej prvé oceliarne, železnice a zbrojovky, dnes už Čína vyrába až 32 percent všetkých priemyselných výrobkov na svete. To je viac ako Spojené štáty, Japonsko, Nemecko, Južná Kórea a Británia dokopy.

Podľa Organizácie Spojených národov pre priemyselný rozvoj Rusko tvorí len 1,33 percenta celosvetovej výroby, a to aj vrátane produkcie zbraní.

Sympatie Číny k Rusku sa prejavujú v obchodoch v Manzhouli vínom so značkou Stalin. Foto: Andrea Verdelli/New York Times
... a vo figúrkach matriošky na motívy prezidenta Vladimira V. Putina. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Čína z dovozu takisto profituje. Tým, že cez Manzhouli nakupuje drevo a iné suroviny z Ruska, sa Peking vyhol nákupom od USA a ich spojencov. Predtým napríklad Čína nakupovala repku z Kanady, no keď sa Kanada postavila na stranu prezidenta Bidena a neskôr aj Trumpa pri zavedení vyšších ciel na čínske výrobky, začala sa viac spoliehať na dovoz z Ruska.

Elektráreň vedľa veterných turbín, ktoré teraz zabezpečujú elektrickú energiu v Manzhouli. Elektráreň kedysi celoročne spaľovala uhlie a drevný odpad na výrobu elektriny, ale teraz funguje len polovicu roka, aby zabezpečila mestu teplo v zime. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Čína odpovedala Kanade zavedením stopercentného cla na dovoz repkového oleja a repkovej múčky. Okrem toho začala prešetrovať vývoz kanadskej repky, čo zasiahlo veľkú časť kanadského poľnohospodárstva.

Vo firme Manzhouli Xinfeng Grain and Oil Industry Limited jazdia medzi vrecami s tovarom červené vysokozdvižné vozíky. Táto moderná a vysoko automatizovaná továreň, ktorá je len necelý kilometer od hranice, spracúva ruskú repku, odstraňuje z nej šupky a lisuje ju na výrobu repkového oleja.

Seniori hrajú karty v mestskom Parku mučeníkov sovietskej Červenej armády. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Huang Baoqiang, výkonný riaditeľ neďalekej píly, uviedol, že jeho spoločnosť nakupuje veľké objemy dreva zo susednej Sibíri a spracováva ho na lamelové rošty a iné nábytkové komponenty. Americké ministerstvo financií sa síce pokúsilo zablokovať používanie dolárov pri transakciách s Ruskom, no Huang povedal, že platiť dokázal čínskym renminbi alebo ruskými rubľami cez banku VTB. Táto banka, jedna z najväčších ruských finančných inštitúcií, čelila sankciám zo strany Spojených štátov a Európskej únie krátko po tom, ako Rusko napadlo Ukrajinu.

Rusko zakázalo vývoz surovej borovice do Číny. Borovica sa preto na Sibíri spracúva na dosky, čo frustruje podnikateľov z Manzhouli. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Aj keď obchod medzi Ruskom a Čínou stále silnie, objavujú sa prvé známky napätia vo vzťahoch.

Rusko zakázalo vývoz čerstvo vyrúbaných borovíc do Číny. Preto sa z kmeňov najprv odstraňuje kôra a následne sa guľatina reže na dosky priamo v pílach na Sibíri, čo, samozrejme, rozčuľuje podnikateľov ako je Huang. Čína, naopak, na začiatku minulého roka uvalila clá na dovoz ruského uhlia po tom, čo čínske štátne uhoľné bane zvýšili svoju produkciu a sťažovali sa na ruskú konkurenciu.

Pracovníci nakladajú nákladné vozidlo s ojazdenými automobilmi pripravenými na vývoz do Ruska na Základni pre vývoz ojazdených automobilov v Manzhouli. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Najväčšie napätie v obchodných vzťahoch spôsobujú autá. Ešte v roku 2021 neboli čínske automobily v Rusku veľmi obľúbené. No po invázii na Ukrajinu sa západní výrobcovia automobilov stiahli z krajiny a čínske automobilky razantne znížili ceny.

Čínske autá ovládli ruský trh. Podľa výskumnej spoločnosti GlobalData Automotive tvorili koncom minulého leta až 60 percent všetkých predaných vozidiel.

Továreň v Manzhouli, ktorá drví repkové semená z Ruska na účely výroby repkového oleja. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Ruskí výrobcovia áut dúfali, že po odchode západných konkurentov získajú výhodu, no úspech čínskych značiek ich prekvapil a sklamal. Presvedčili vládu, aby od 1. októbra zaviedla dovozný poplatok vo výške 7 500 dolárov za nové zahraničné vozidlá. Výnimku majú len ojazdené autá, ktoré si ruskí občania kupujú na osobné použitie.

Čínsky vývoz áut do Ruska sa za prvých päť mesiacov tohto roka prepadol o výrazných 58 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom. „Je to ako studená sprcha pre čínskych výrobcov automobilov, ktorí očakávali, že Rusko bude ich hlavným trhom na dlhé roky dopredu,“ uviedol Stephen Dyer, vedúci ázijského automobilového oddelenia v konzultačnej firme AlixPartners.

V palácových predajniach ojazdených áut nakupujú Rusi takmer nové vozidlá, ktoré potom posielajú do svojich domovských miest. Foto: Andrea Verdelli/New York Times

Čínski podnikatelia v Manzhouli už využívajú medzeru v ruskej legislatíve týkajúcu sa ojazdených áut. Len kúsok od ruskej hranice stojí necelý rok starý luxusný autosalón s ojazdenými vozidlami, ktorý vyzerá ako palác s obrovskými bronzovými dverami a vysokou halou. Táto impozantná budova má pritiahnuť ruských zákazníkov, ktorí chcú obísť poplatok 7 500 dolárov za dovoz nových áut.

V ponuke sú takmer nové BMW, Land Rovery, Volkswageny a ďalšie obľúbené značky, ktoré sa už v Rusku nepredávajú, spolu s čínskymi značkami ako Zeekr a Hongqi, ktoré si získavajú čoraz väčšiu pozornosť.

Zamestnanci vysvetlili, že nové autá momentálne nie sú na sklade, no ojazdené vozidlá, staré len mesiac, si zákazníci môžu kúpiť a nechať doručiť.

Článok pôvodne vyšiel v denníku New York Times. Všetky práva vyhradené.