Po rekordnom skoku ceny povinného zmluvného poistenia nebrzdia. Vodiči si opäť priplatia

Odhaduje sa, že ceny poistného za povinné zmluvné poistenie (PZP) motorových vozidiel medziročne stúpli o desať až pätnásť percent, čo predstavuje najvyšší nárast za posledné dva roky. Trend zdražovania bude podľa sprostredkovateľky poistenia Lenky Blahovej zo spoločnosti Garden pokračovať aj naďalej.

Vysvetľuje, že pod zdražovanie sa podpísali nielen výkyvy počasia či inflácia, ale aj stále vyššie cenovky náhradných dielcov, pričom významnú úlohu zohrávajú aj moderné technológie zabudované do vozidiel, ktoré si vyžadujú nákladnejší servis.

"K zvýšeniu cien PZP evidujeme viacero argumentov poisťovní, ako napríklad zvýšenie ceny práce za opravy, náhradných dielcov i novelu zákona o PZP účinnú od 1. augusta 2024, ktorá okrem iného priniesla aj vyššie limity plnenia," približuje Blahová.

Výkonný riaditeľ Finančného kompasu Matej Dobiš pre Štandard dopĺňa, že za tým môžeme hľadať aj stúpajúce náklady spojené s transakčnou daňou, zvýšenou DPH, vyššími cenami za komponenty a samotné motorové vozidlá.

"Rovnako prichádza do úvahy cena práce a tiež vyšší počet áut na cestách, ktorý prispieva k častejším dopravným nehodám. Od pandémie sa vo všeobecnosti viac cestuje, viac dovolenkuje, a teda vzniká aj viac poistných udalostí, čo znižuje zisk poisťovní, ktoré tak musia reagovať," konštatuje s dôvetkom, že je vhodné opýtať sa priamo poisťovní.

Štandard ich preto oslovil s otázkami, čo všetko tlačí ceny nahor a na čo sa majú vlastníci áut pripraviť v nasledujúcom období.

Priemerná suma bola 140 eur, onedlho prekročí 160 eur

Pri výpočte poistného sa zohľadňujú viaceré parametre – nielen technické údaje vozidla, ako značka, hmotnosť, objem a výkon motora, ale aj osobný profil poistenca. "Poisťovne by mali zohľadňovať napríklad vek vodiča, jeho trvalé bydlisko a fakt, či má za sebou bezškodové obdobie," vysvetľuje Blahová.

Výška poistného je teda individuálna, pričom rozhodujúcim faktorom je miera škodovosti konkrétnej poistnej zmluvy. "Škodovosť sa vyjadruje jednoducho – ak ste poisťovni zaplatili na poistnom 500 eur, ale počas roka vám vyplatila tisíc eur, potom je vaša škodovosť 200 percent," vyčísľuje.

Dodáva, že pri takejto výške škodovosti môže poisťovňa zmluvu aj vypovedať alebo na ďalšie obdobie zašle oveľa vyššiu sumu poistného. Najrizikovejšou skupinou bývajú mladší vodiči s cennejšími vozidlami, pochádzajúci z väčších miest, s krátkou vodičskou praxou.

Napríklad Uniqa pri cenotvorbe pristupuje k detailnému segmentovaniu klientov na základe väčšieho množstva údajov – právna forma, vek, regionálna príslušnosť, druh vozidla, jeho využitie, objem, výkon motora či celková hmotnosť vozidla. "Na základe zohľadnenia týchto kritérií vypočítame cenu poistenia. Preto sa inflácia cien náhradných dielcov a servisných prác neodrazí rovnako u všetkých," konštatuje jej hovorkyňa Beáta Lipšicová.

Toto je aj príklad dvadsaťpäťročného Andreja, ktorého celé meno máme v redakcii. "Keďže moje nové auto patrí do kategórie tých najdrahších, na ponuku poisťovne som pre svoj vek čakal dlhšie," odpovedá na otázku Štandardu, akú mal skúsenosť pri riešení poistenia.

Pri výbere novej poistnej zmluvy by sa každý mal dôkladne oboznámiť s ponukami a neorientovať sa výlučne podľa najnižšej ceny. "Najväčšou chybou klientov býva orientácia iba na najnižšiu cenu, a nie na individuálne potreby pokrytia dôležitých rizík," vysvetľuje sprostredkovateľka s tým, že nesprávne nastavené poistenie môže viesť nielen k nevýhodným podmienkam, ale aj ku komplikáciám pri uplatnení poistného plnenia.

Skrátka, je v záujme poistníka poznať a porovnať aj rozsah asistenčných služieb, výluk či možné pripoistenia k PZP.

Dôvodov zdražovania je viacero

Cenovky išli v tomto roku hore u väčšiny klientov. "V roku 2025 sme na trhu zaznamenali pomerne výrazný medziročný rast poistného PZP, ktorý v našom prípade predstavuje v priemere štrnásť percent v závislosti od segmentu klienta a poisteného vozidla," potvrdzuje pre Štandard Lipšicová.

Okrem legislatívnych zmien a technologického vývoja na poli automobilov vymenúva spomedzi dôvodov, ktoré vytlačili ceny, aj zmeny v správaní vodičov či škodovú infláciu. "Pre zaujímavosť uvádzame, že podľa našich interných porovnaní a analýz sme zaznamenali nárast cien najčastejšie vymieňaných dielcov (napríklad nárazníky a svetlá) v priemere o desať percent," vyčísľuje.

Už spomínané príčiny vyššieho poistného vníma aj jeden z najväčších poisťovateľov Allianz – Slovenská poisťovňa. Podľa špecialistky externej komunikácie Heleny Kanderkovej sa snažia všetky tieto faktory zohľadniť a ceny optimalizovať.

"Zároveň pravidelne analyzujeme situáciu na trhu a aktualizujeme ceny povinného zmluvného poistenia tak, aby sme boli schopní zabezpečiť krytie záväzkov voči našim klientom dohodnutých v poistných zmluvách a zároveň ponúknuť konkurencieschopné ceny," dodáva.

Špecialistka externej komunikácie Generali Poisťovne Catherine Černochová zas objasňuje, že PZP je regulované odvetvie a každá poisťovňa musí mať dostatočné poistné na krytie vzniknutých škôd. "Výška poistného sa preto postupne prispôsobuje rastúcim nákladom na vzniknuté poistné udalosti, ktoré každoročne stúpajú," vysvetľuje.

Aj v poisťovni Generali sa výška tohto jediného zákonom stanoveného poistenia určuje na základe segmentačných kritérií, nie plošne. Na konečnú cenu vplýva viacero faktorov a zohľadňujú sa rovnaké atribúty ako u konkurencie. "Všetky tieto parametre majú vplyv na finálnu sumu poistenia a platí, že rizikové segmenty majú vyššie ceny," dodáva.

Z vyjadrení inštitúcií je zrejmé, že sa spotrebiteľ stabilizácie cien či dokonca zlacnenia v tomto roku nedočká. Práve naopak. "Predpokladáme, že trend mierneho rastu bude pokračovať aj v druhej polovici roka, pričom tempo sa môže stabilizovať medzi piatimi až desiatimi percentami," predikuje Lipšicová.

Kľúčovým faktorom bude teda vývoj nákladov na opravy a ďalšie legislatívne alebo regulačné úpravy. Na zdražovanie by sa však podľa nej mali pripraviť mladí vodiči a všeobecne klienti s vyšším rizikovým profilom.