V čom sme my Slováci „majstri sveta“ a čo s tým robiť

V tom čase tetrarcha Herodes počul o všetkom, čo Ježiš konal, a bol v rozpakoch, lebo niektorí hovorili: „Ján vstal z mŕtvych,“ iní: „Zjavil sa Eliáš,“ zasa iní: „Vstal z mŕtvych jeden z dávnych prorokov.“ A Herodes vravel: „Jána som dal ja sťať. Kto teda je ten, čo o ňom počúvam také veci?“ A chcel ho vidieť.

Keď sa apoštoli vrátili, porozprávali mu všetko, čo robili. On ich vzal so sebou a len s nimi odišiel na pusté miesto, ktoré je pri Betsaide. Keď to zástupy zvedeli, išli za ním. On ich prijal, hovoril im o Božom kráľovstve a uzdravoval tých, čo to potrebovali (Lk 9, 7 – 11).

„Mlčanie je takisto výpoveďou, nečinnosť je činom.“ Tak znie moja voľná parafráza výroku Dietricha Bonhoeffera, nemeckého protestantského teológa popraveného v koncentračnom tábore.

Ako kresťania, osobitne na Slovensku, sme trochu skeptickí voči každej forme aktivizmu. Pravdupovediac, väčšina z nás s kamennou tvárou sleduje všetkých tých odvážlivcov, ktorí sa odvážia postaviť s mikrofónom na námestie a vykrikovať niečo o Kristovi. Nám to nie je vlastné. My radšej ostávame doma v papučiach a povieme si: „Aj mlčanie je modlitba.“ Ale pozor: niekedy je to len výhovorka, ako sa vyhnúť tomu, že by sme naozaj museli otvoriť ústa.

Môžem ísť na spoveď, aj keď chýba ľútosť?

Mohlo by Vás zaujímať Môžem ísť na spoveď, aj keď chýba ľútosť?

Keď Herodes počul o Ježišovi, bol v rozpakoch. To je presne ten pocit, ktorý má veriaci Slovák, keď sa ho v práci spýtajú, či bol v nedeľu v kostole. Herodes nechápal, čo sa deje: Ján? Eliáš? Alebo nejaký dávny prorok? Tak veľa mien a tvárí, a ani jedna mu nesedela. Zmätok. Ale čo urobil? Chcel Ježiša vidieť. Zvedavosť, ktorá nikdy nedozrela do viery.

My, Slováci, sme v tomto niekedy majstri sveta. Sme ako Herodesovia v nedeľnom obleku. Počujeme o Ježišovi, možno aj trochu zatúžime vidieť ho, no zostávame stáť pri plote. Máme radi bezpečný odstup: nech konajú iní, nech sa modlia iní, nech kážu iní. My si radšej len v duchu zašomreme, že svet ide do záhuby, ale za stolom ešte stihneme prebrať futbal a ceny benzínu.

A teraz kontrast. Ježiš. On – na rozdiel od Herodesa – neviedol prázdne špekulácie o tom, kto je prorok a kto nie. Nemal čas na rozpačité reči. Vzal učeníkov, stiahol sa na pusté miesto, prijal zástupy, hovoril im o Božom kráľovstve a uzdravoval. Žiadne diskusné fóra, žiadne vyčerpávajúce komentáre k politike. Len slovo a skutok, ktoré viedli k Otcovi.

A to je tá krása: Kristus sa nestaval na tribúnu proti Herodesovi. Nestrácal čas zápasom so zlom, lebo jeho misia bola inde: viesť pohľady ľudí na Boha. Herodes chcel vidieť Krista zo zvedavosti, Ježiš chcel, aby ľudia uvideli Otca.

Z čoho pochádza všetko nešťastie človeka, alebo ako byť na dovolenke po celý rok

Mohlo by Vás zaujímať Z čoho pochádza všetko nešťastie človeka, alebo ako byť na dovolenke po celý rok

Takže tu je pointa: kresťanstvo neznamená, že budeme menovať všetky herodesovské absurdity tohto sveta. Ani že sa budeme večne biť s tieňmi. Naopak, žiada, aby sme otočili pohľad od rozpačitého Herodesa k činnému Kristovi. A jeho činnosť bola vždy jednoduchá: hovoriť o Kráľovstve a uzdravovať.

Možno aj my by sme mali menej komentovať a viac uzdravovať. Menej analyzovať zlo a viac ukazovať dobro. Nie byť Herodesmi pri plote, ale Kristom, ktorý na púšti otvorí náruč.

Článok pôvodne vyšiel na stránke DoKostola.sk.