Štát sa zadlžuje najrýchlejšie od covidu. Vláda bude musieť žiadať o dôveru, píše rozpočtová rada

Štát v roku 2024 hospodáril s vyšším schodkom, než sa pôvodne očakávalo. Deficit verejných financií sa podľa Štatistického úradu SR zvýšil oproti predchádzajúcemu roku a dosiahol približne päť a pol percenta HDP. V absolútnom vyjadrení išlo o viac ako sedem miliárd eur.

„Medzi fiškálnou disciplínou a stagnujúcou ekonomikou Slovensko vstupuje do druhej polovice dekády s dlhom, ktorý sa nebezpečne približuje k hranici 60 percent HDP a podľa aktuálnych odhadov ju už v roku 2025 aj prekročí," hovorí analytik 365.bank Tomáš Boháček.

Najväčší podiel na tomto výsledku mala ústredná štátna správa, ktorej hospodárenie sa medziročne zhoršilo. Miestne samosprávy skončili taktiež v mínuse, zatiaľ čo fondy sociálneho zabezpečenia si udržali prebytok.

Zdroj: RRZ/Facebook

K prehĺbeniu deficitu prispel aj slabší výber daní – najmä zo solidárneho príspevku a z príjmov právnických a fyzických osôb. Čiastočne ho kompenzovali vyššie sociálne odvody a lepší výber niektorých poplatkov.

Konsolidácia vo vyhláseniach, nie v praxi

Verejný dlh Slovenska dosiahol koncom roka 2024 úroveň 77,7 miliardy eur, teda 59,7 percenta HDP. Medziročne vzrástol o 8,8 miliardy eur – najviac od rokov pandémie. Deficit verejných financií sa zvýšil na 7,2 miliardy eur (5,5 percenta HDP).

Napriek vládnym prísľubom konsolidácie odborníci upozorňujú, že opatrenia majú prevažne formálny charakter a nedokážu zastaviť rast dlhu.

Vláda deklaruje zámer znížiť deficit do roku 2026 na 4,1 percenta HDP. Podľa odhadov Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) však bude skutočný výsledok menej priaznivý – približne 4,6 percenta HDP, teda okolo 6,5 miliardy eur.

Bez dodatočných opatrení by sa tak v rokoch 2027 až 2028 mohol deficit opäť priblížiť k hranici piatich percent.

Ján Tóth: Konsolidácia sa vždy robí na poslednú chvíľu. Doterajšie kroky deficit do volieb neznížia

Mohlo by Vás zaujímať Ján Tóth: Konsolidácia sa vždy robí na poslednú chvíľu. Doterajšie kroky deficit do volieb neznížia

Problémom tak zostáva vysoký štrukturálny deficit, ktorý sa aj po prijatí konsolidačných balíčkov drží okolo piatich percent HDP – výrazne nad úrovňou potrebnou na stabilizáciu dlhu. Dlhodobá udržateľnosť verejných financií sa podľa rozpočtovej rady zlepšila len o 0,2 percenta HDP, teda približne o 250 miliónov eur.

„Opatrenia majú skôr deklaratívny než reálny charakter. Vláda často namiesto šetrenia pristupuje k zvyšovaniu daní a odvodov, čím síce posilňuje krátkodobé príjmy, no zhoršuje dlhodobú konkurencieschopnosť ekonomiky,“ upozorňuje Boháček.

Rozpočet neprináša skutočné úspory

Analytik ďalej konštatuje, že konsolidačný balík na roky 2026 – 2028 má mať hodnotu 2,3 miliardy eur (1,6 percenta HDP). V skutočnosti však podľa RRZ tvoria reálne úspory len približne polovicu sumy, zatiaľ čo zvyšok predstavujú účtovné presuny a dočasné efekty, napríklad nahradenie národných výdavkov eurofondmi.

Štruktúra konsolidácie je navyše nevyvážená: 40 percent predstavujú úspory vo výdavkoch, 30 percent zvýšenie daní a odvodov a zvyšných 30 percent legislatívne úpravy. Boháček pripomína, že „zvyšovanie daňového zaťaženia nie je dlhodobo udržateľné – priestor na rast daní z práce a spotreby je prakticky vyčerpaný“.

Rada tiež upozorňuje na zhoršujúcu sa transparentnosť rozpočtového procesu. Návrh rozpočtu na rok 2025 vznikal v rekordne krátkom čase, čo obmedzilo odbornú diskusiu aj kvalitu plánovania.

V rozpočte na rok 2026 RRZ identifikovala riziká v hodnote takmer jednej miliardy eur. Najväčšie predstavujú zvýšené výdavky na obranu (226 miliónov eur), deficitné hospodárenie samospráv (212 miliónov eur), rast nákladov v zdravotníctve (115 miliónov eur) a očakávaný výpadok daňových príjmov (429 miliónov eur).

Časť týchto rizík síce kompenzujú nižšie bežné výdavky a útlm energetických dotácií, celková bilancia však zostáva negatívna. Ak sa hospodársky rast spomalí, deficit môže byť opäť vyšší, než predpokladá vláda.

Zdroj: RRZ/Facebook

Svetlými bodmi sú ústup dotácií a nový fiškálny rámec

Medzi pozitívne faktory patrí podľa analytikov postupné znižovanie energetických kompenzácií, ktoré v predchádzajúcich rokoch významne zaťažili verejné financie. Tento efekt by mohol v roku 2025 znížiť deficit približne o pol percenta HDP.

Pozitívne hodnotenie si zasluhuje aj zavedenie nového fiškálneho rámca, ktorý zohľadňuje reformu európskeho Paktu stability a rastu. Mechanizmus výdavkových limitov by mohol priniesť väčšiu disciplínu, ak ho vláda bude dôsledne uplatňovať.

Slovensko má zároveň relatívne priaznivý profil splácania dlhu – vďaka dlhším splatnostiam a stabilnému úverovému ratingu. Rizikom však zostávajú rastúce úrokové náklady, ktoré by sa podľa odhadov mohli do roku 2029 zvýšiť o viac než miliardu eur ročne.

Fiškálna odvaha ako podmienka stability

Na stabilizáciu verejného dlhu by Slovensko muselo znížiť deficit približne na 2,5 percenta HDP, čo predstavuje konsolidáciu v rozsahu 2,5 až tri miliardy eur ročne. Podľa Boháčka by si to vyžadovalo zásadné štrukturálne reformy, ktoré rozložia bremeno medzi výdavkovú a príjmovú stranu rozpočtu a zvýšia efektívnosť sociálneho systému.

Ak sa však vláda bude spoliehať len na jednorazové opatrenia, krajina riskuje dlhšie obdobie stagnácie – so slabým rastom, rastúcimi úrokovými nákladmi a obmedzenou schopnosťou reagovať na budúce krízy.

„Ekonomický rast sám osebe už na stabilizáciu dlhu nestačí. Bez politickej odvahy a dôveryhodnej stratégie sa fiškálna rovnováha stane len formálnym cieľom, nie reálnou politikou,“ uzatvára Tomáš Boháček.

Najnovšie dáta z dielne Štatistického úradu SR zhrnula na svojom facebookovom profile aj rozpočtová rada. „Z pohľadu dlhovej brzdy sa potvrdilo, že dlh za rok 2024 sa nachádzal v najvyššom sankčnom pásme dlhovej brzdy, pričom najprísnejšie sankcie začnú platiť od 22. novembra 2025," potvrdzuje inštitúcia.

V poznámke píše, že dlh je v najvyššom 5. pásme dlhovej brzdy podľa ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti a výnimka pre sankcie od tretieho pásma platí do 21. novembra 2025.

Dodáva, že následne bude kabinet povinný bezodkladne požiadať o vyslovenie dôvery v Národnej rade SR. Štandard v tejto súvislosti kontaktoval predsedu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Jána Tótha, ktorý potvrdil, že po 22. novembri bude musieť kabinet podľa dostupných dát k spomínanému kroku pristúpiť.

Minister financií Ladislav Kamenický a vláda však predtým deklarovali snahu pripraviť a schváliť návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2026 až 2028, tak aby ho bolo možné schváliť v parlamente do 21. novembra 2025, keď ešte bude platiť 24-mesačná výnimka.

Rozpočet majú schvaľovať 21. októbra.

Štandard požiadal o stanovisko Úrad vlády SR aj ministerstvo financií.