Potrat je vražda, manželstvo je zväzkom medzi mužom a ženou. Zhruba takto vyzerali titulky viacerých médií, ale aj príspevky mnohých ľudí na sociálnych sieťach, ktoré odkazovali na slová pápeža Františka z tlačovej konferencie uskutočnenej na palube lietadla po ceste z návštevy Slovenska. Zaujímavé je však pozrieť sa aj na to, čo pápež nepovedal.
Ak chceme plne pochopiť, čo sa odohrávalo na palube lietadla a správne pochopiť slová pápeža Františka musíme sa na ne pozrieť z celkového kontextu tlačovej konferencie. Temer celý prepis tlačovej konferencie pápeža v slovenčine je v článku kolegu Bohumila Petríka.
Potrat je vražda
Z týchto článkov vidíme, že slová o potrate ako vražde prišli po otázke na možnosť odopretia prijímania politikom, ktorí podporujú potraty, s odkazom na debatu, ktorá sa v tejto veci momentálne vedie v USA, kde sa tamojší biskupi sporia o to, či prezident Biden, ktorý je katolík, môže pristupovať k svätému prijímaniu, aj keď presadzuje jednu z najpotratovejších politík na svete. Napríklad prezident Biden pravidelne navštevuje katolícke bohoslužby, údajne sa modlieva ruženec (občas je s ním aj odfotený) a pravidelne pristupuje k eucharistii.
Odpoveď pápeža Františka na túto otázku môžeme pochopiť všelijako. Svätý Otec hovoril veľa o potrate ako o vražde, z čoho sa spočiatku zdalo, že odpoveď bude jasná – eucharistiu nemožno dať niekomu, kto podporuje vraždenie nevinných detí. No potom povedal, že otázka podania svätého prijímania nie je teologickou, ale pastoračnou otázkou a tu zas zdôrazňoval to, že biskup sa má správať ako pastier, ktorý má byť nablízku a neodsudzovať. Navyše dodal, že keď biskup neháji pastoračný prístup, zaujíma politické stanovisko, čo by nemal. Z týchto slov sa zasa zdá, že pápež je skôr za to, že politikom podporujúcim potraty by eucharistia nemala byť odopieraná.
Ako to teda je?
S určitosťou môžeme povedať len dve veci. Prvou je, že pápež sa nevyslovil v tejto otázke natoľko jasne, aby sa dalo jednoznačne povedať, aké je jeho stanovisko v danej otázke. Aj na základe jeho slov však možno povedať, že je skôr proti tomu, aby bolo pro-choice politikom odopierané sväté prijímanie. Koniec koncov, na zdržanlivosť v tejto otázke vyzýval v liste amerických biskupov aj kardinál Ladaria, prefekt Kongregácie pre náuku viery. Pre úplnosť treba dodať, že momentálne si túto otázku upravuje vo svojej diecéze každý biskup individuálne. V Denveri teda pro-choice politik prijímanie nedostane, v hlavnom meste Washington áno.
Druhou vecou je, že Františkovo vyjadrenie je iné ako bolo vyjadrenie pápeža Benedikta XVI., ktorý v roku 2004 ešte ako kardinál a prefekt Kongregácie pre náuku viery napísal americkým biskupom na tú istú otázku jasnú odpoveď. Ratzinger vtedy napísal, že ak niektorý politik podporuje potraty, jeho duchovný pastier ho má upozorniť na to, že koná v rozpore s vierou katolíckej cirkvi, a ak svoje konanie nezmení, bude mu odmietnutý prístup k eucharistii. Ratzinger vo svojej formulácii doslova píše, že kňaz v takom prípade musí odmietnuť prístup takémuto politikovi k eucharistii.
Manželstvo je zväzkom muža a ženy
Druhá otázka, ktorá zarezonovala v našich médiách, sa týkala odporúčania Európskeho parlamentu, ktorý v utorok schválil rezolúciu, v ktorej odporúča plošné uznanie LGBT partnerstiev a rodičovstva v celej EÚ. Otázka talianskeho novinára znela, čo si o tom myslí pápež.
František v odpovedi jasne povedal, že manželstvo je sviatosť medzi mužom a ženou a že je to z pohľadu cirkvi nemenné. Okrem toho sa vyslovil, že je potrebné pomôcť ľuďom s homosexuálnou orientáciou a nielen im, ale každému, kto spolu žije, a to či už v otázke dedenia či zdravotnej starostlivosti. A dodal, že tým, že cirkev manželstvo pokladá za zväzok muža a ženy, nechce nikoho odsúdiť.
Odpoveď je teda v niečom podobná ako v predchádzajúcom prípade. Pápež aj tu jasne pomenoval teologickú pravdu, no k rezolúcii samotnej sa priamo nevyjadril. Pri predchádzajúcich pápežoch by sme to asi veľmi neriešili. No František už ukázal, že z nemenných právd vie občas vyvodiť iné praktické dôsledky ako jeho predchodcovia. Aj preto môže byť radosť niektorých slovenských konzervatívcov zo slov pápeža Františka predčasná.
Žiaľ, kontroverzie rozprúdila aj veta, ktorú František povedal v reakcii na otázku nášho kolegu Bohumila Petríka o očkovaní. Pápež v odpovedi narážal na kardinála Burkea ako jedného z tých, ktorí odmietajú očkovanie a jeho nedávnu hospitalizáciu súvisiacu s ochorením na Covid-19, pričom kardinála nazval chudákom (chudáčikom). Hoci v taliančine použité slovíčko poveretto, ako nám povedal očitý svedok odpovede a kolega Bohuš Petrík, nemá ten ambivalentný obsah ako u nás, a vyjadruje najmä ľútosť, viacerí považujú znenie odpovede za necitlivé. Kardinál Burke totiž bojoval o život a na iróniu tu nie je veľmi miesto.