Vatikán nechce zakazovať prijímanie eucharistie katolíckym politikom, ktorí hlasujú za potraty. Taký je záver návštevy Nancy Pelosiovej v Ríme. Hoci inde sa nezhodnú, v tomto sa zhodli prakticky všetci komentátori, ktorí píšu o tejto téme.
Nancy Pelosiová mala k politike vždy blízko. V roku 1940, čo bol rok, keď sa narodila, bol jej otec Thomas Ludwig John D’Alesandro Jr. kongresmanom za štát Maryland reprezentujúci Demokratickú stranu. Nancy sa údajne odmala zúčastňovala na otcových kampaniach a napokon sa vydala v jeho šľapajach. Od roku 1976 bola súčasťou Národného výboru Demokratickej strany, od roku 1987 nepretržite súčasťou kongresu, kde sa v roku 2006 stala ako prvá žena a zároveň prvá osoba talianskeho pôvodu prvýkrát jeho predsedníčkou. Od roku 2019 tento post zastáva opäť.
Demokrati a katolíci patrili dlho k sebe. Po roku 1973 sa však niečo začalo postupne meniť. Príbeh Pelosiovej je iný. V Kongrese vždy patrila k horlivým zástancom všetkého progresívneho. Už v roku 1996 hlasovala ako jedna zo 67 kongresmanov (z celkového počtu 435) proti Defense of Marriage Act, čo bol zákon stanovujúci, že manželstvo je zväzkom jedného muža a jednej ženy. Postaviť sa proti tomuto zákonu, bolo vtedy radikálnym postojom. Je známa ako podporovateľka LGBTI ideológie, manželstiev homosexuálov, antikoncepcie, potratov či migrácie. Nič z toho by nebolo až tak nezvyčajné, keby nebola – podobne ako prezident Joe Biden – praktizujúcou katolíčkou.
Pelosiová je však iná ako Biden. Ten sa s hodnotami svojej viery lúčil len postupne (on napríklad Defense of Marriage Act podporil) a tvrdí, že progresívnu politiku podporuje napriek svojej katolíckej viere. V minulosti vyhlasoval, že verí, že život sa začína počatím a osobne je proti potratom, ale ako politik nemôže svoje presvedčenie vnucovať aj ostatným. Dnes už tvrdí, že život sa počatím nezačína.
Zato Pelosiová bola progresívna, odkedy je politicky aktívna, a hlavne, už viackrát sa nechala počuť, že progresívnu agendu podporuje práve vďaka svojmu náboženskému presvedčeniu. V roku 2012 sa napríklad nechala počuť, že manželstvá homosexuálov podporuje kvôli svojej katolíckej viere, ktorá ju „núti byť proti akejkoľvek diskriminácii“. Kvôli jej výrokom, kde spája katolícku vieru s politikou, ktorá jej odporuje, sa preto viackrát dostala do konfrontácie s cirkevnými predstaviteľmi. K tomu sa však ešte dostaneme. Stačí, ak si nateraz uvedomíme, že tak Biden, ako aj Pelosiová sa pomerne často a radi označujú za zbožných katolíkov.
Problémom americkej cirkvi je, že katolík Biden konajúci v rozpore s náukou katolíckej cirkvi je najvyšším ústavným činiteľom USA a Nancy Pelosiová, katolíčka konajúca v rozpore s náukou katolíckej cirkvi, je treťou najvyššou ústavnou činiteľkou USA. Američania preto znova (predtým napríklad keď John Kerrym kandidoval za prezidenta USA) riešia otázku, či by mala byť katolíckym politikom odopretá možnosť pristupovať k svätému prijímaniu, keďže podľa náuky katolíckej cirkvi k nemu môžu pristupovať len osoby, ktoré nie sú v stave ťažkého hriechu, čo sa o politikoch podporujúcich potraty nedá povedať, keďže podporujú zabíjanie nevinných nenarodených detí. Čitatelia Štandardu vedia, že americkí biskupi sú v tomto smere nejednotní a zatiaľ sa dohodli, že situáciu bude každý z nich riešiť individuálne v rámci svojej diecézy. Už v novembri však majú v tejto veci vydať spoločné stanovisko. V centre tejto debaty bol dlho prezident Biden, no na prelome septembra a októbra sa to zmenilo a rieši sa (opäť) najmä Pelosiová.
Celé to začalo v máji tohto roka, keď texaský guvernér Greg Abbott podpísal zákon, ktorý zakazuje vykonávanie interrupcií po tom, čo dieťaťu začne biť srdce. I keď doposiaľ všetky podobné zákony stopli americké súdy, v prípade tohto zákona sa tak nestalo a stopku mu nedal ani Najvyšší súd. To podnietilo demokratov k revanšu a predloženiu Zákona na ochranu zdravia žien, ktorý je označovaný za najradikálnejší potratový zákon v dejinách a ktorý nedávno prešiel v Snemovni reprezentantov. Samozrejme, jeho veľkou podporovateľkou je aj Pelosiová, ktorá ho podľa vlastných slov, rovnako ako inokedy podporovala nie napriek, ale vďaka svojej viere.
Tu musíme trochu odbočiť a ešte raz sa vrátiť k porovnaniu Bidena a Pelosiovej a uviesť ešte jeden dôležitý rozdiel, ktorý celý spor vyostril. Spočíva v tom, pod akú diecézu, a teda aj pod akého biskupa, obaja politici patria. Zatiaľ čo Biden je katolíkom v diecéze hlavného mesta Washington, kde sa miestny biskup, kardinál Wilton Gregory, snaží k situácii so svojou zatúlanou ovečkou vyjadrovať čo najmenej. Zdôvodňuje to tým, že sa nechce miešať do politiky, preto odmieta Bidenovi odoprieť možnosť prijímať eucharistiu (jeho predchodca Wuerl pritom varoval politikov pred tým, že k tomu môže byť prinútený). Nancy Pelosiová je iná diecéza a iný prípad: v kongrese zastupuje San Francisco, ktorého biskup Salvatore Cordileone, predseda Komisie pre laikov, manželstvo, rodinný život a mládež Americkej konferencie katolíckych biskupov, zastáva úplne opačné stanovisko. Začiatkom septembra napríklad s odvolaním sa na exkomunikáciu prominentných katolíckych predstaviteľov segregačnej politiky zo začiatku 60. rokov otvoril otázku exkomunikácie politikov, ktorí tvrdošijne bojujú za potraty, ktoré označil za „najaktuálnejšiu výzvu v oblasti ľudských práv našej doby“.
Biskup Cordileone sa už len z titulu svojej funkcie v konferencii biskupov často vyjadruje k otázkam na pomedzí morálky, etiky a politiky a výnimkou nebol ani zákon na ochranu zdravia žien, ktorý označil za obetovanie detí (child sacrifice) a dodal, že je hanebné, ak takýto zákon obhajujú ľudia, ktorí samých seba označujú za katolíkov, a tiež, že „takýto návrh zákona by očakával skôr od zbožného satanistu ako od zbožného katolíka“. Podľa jeho slov má katolík v prípade náročnej situácie v tehotenstve ponúknuť matke a jej dieťaťu „lásku a nie násilie“.
Na ostré slová biskupa musela reagovalať aj Pelosiová, v reakcii uviedla, že jej stanovisko vychádza z osobnej skúsenosti matky, ktorá porodila päť detí za šesť rokov a jeden týždeň (čo zdôrazňuje skoro v každej odpovedi na otázku potratov). Podľa nej sa každá rodina musí sama rozhodnúť, kedy a koľko detí chce mať a tiež, že „verí, že Boh dal ľuďom slobodnú vôľu a ctí si našu zodpovednosť“.
Biskup Cordileone sa tým nenechal umlčať a prominentnej katolíčke zo svojej diecézy povedal, že je potrebné dať možnosť na slobodnú voľbu aj nenarodeným deťom. A zároveň vyzval katolíkov a všetkých ľudí dobrej vôle k modlitbe ruženca a pôstu za „obrátenie srdca predsedníčky Pelosiovej“ a aj ostatných zákonodarcov, ktorí podporujú potraty. Kampaň, do ktorej sa dá stále pridať, sa volá Ruža a ruženec pre Nancy Pelosiovú. Pelosiová tak okrem modlitieb dostane za každého účastníka kampane aj ružu ako symbol svätej Terézie z Lisieux, na ktorej sviatok modlitby začali, a tiež ako symbol Panny Márie, ktorú veriaci v tejto veci prosia o pomoc. Posledné správy hovoria o tom, že takto už dostala viac ako 10-tisíc ruží. Všetkým liberálnym voličom a okruhu Nancy Pelosiovej to môže byť smiešne, ale Pelosiová a Biden, ktorý sa občas nechá odfotiť s ružencom, by tomu mali rozumieť trochu inak.
Uplynulý víkend do sporu biskupa a veriacej političky zasiahol Vatikán. Možno to niekoho prekvapí a možno už nie, ale Svätý stolec konal v prospech političky. Predsedníčka Pelosiová bola v sobotu v Ríme na návšteve, v rámci ktorej sa stretla so štátnym sekretárom, kardinálom Pietrom Parolinom, sekretárom pre vzťahy so štátmi, arcibiskupom Paulom Gallagherom, a spolu so svojím manželom a sprievodom napokon absolvovala zhruba polhodinové srdečné súkromné stretnutie s pápežom Františkom. Pritom deň predtým dokonca vystúpila na konferencii usporiadanej vatikánskym Dikastériom pre integrálny ľudský rozvoj, kde hovorila o životnom prostredí, migrácii a ľudských právach (sic!).
Teoreticky sa ešte stále dá tvrdiť, že Vatikán sa tu nijako nevyjadril k téme prístupu k politikom, ktorí podporujú potraty, keďže žiadne takéto vyhlásenie jej návštevu nesprevádzalo. No všetky okolnosti okolo ukazujú na presný opak i keď Vatikán sa s odôvodnením, že šlo o súkromnú návštevu vyjadril, že žiadne oficiálne stanovisko k stretnutiu vydávať nebude. Po prvé, video zverejnené z tohto stretnutia aj všetky fotografie ukazujú, v akom vzťahu je František a aj ostatní predstavitelia Vatikánu k Nancy Pelosiovej.
Ak by mal niekto pochybnosť, oplatí sa porovnať reč tela a gestá s fotografiami z návštevy prezidenta Trumpa v Ríme, ktorá sa konala v máji 2017.
Po druhé, všetci komentátori, ktorí sa k situácii vyjadrujú, to komentujú jasne ako odkaz Františka americkým biskupom, ktorí majú budúci mesiac rozhodovať o tom, či katolíckym politikom podporujúcim potraty a iné politiky odporujúce náuke katolíckej cirkvi umožnia pristupovať k eucharistii. A to tak modernistické, sekulárne, ako aj konzervatívne. Gerard O’Connell z ľavicového jezuitského periodika America dokonca uvádza, že pápež veľmi dobre vie o spore medzi Pelosiovou a Cordileonem, no nezdieľa jeho „konfrontačný štýl“ a pripomína slová pápeža Františka, ktoré povedal v lietadle na ceste zo Slovenska, totiž, že biskup má byť pastierom a nie politikom.
Po tretie, Vatikán predtým učinil aj viacero krokov smerujúcich k tomu, aby americkí biskupi nezakázali politikom podporujúcim potraty prístup k eucharistii. Prvým bol list kardinála Ladariu, súčasného prefekta Kongregácie pre náuku viery, zaslaný na jar tohto roku, v ktorom žiadal amerických biskupov, aby spomalili proces prijímania jednotného stanoviska k uvedenej otázke. Druhým boli slová pápeža Františka v lietadle po ceste z návštevy Slovenska. Tretím vyjadrenia kardinála Turksona, prefekta už spomínaného Dikastéria pre integrálny ľudský rozvoj, ktorý v americkej televízii začiatkom októbra povedal, že „eucharistia nemá byť zbraňou“ a kňaz nemá súdiť veriacich, či mnohé iné vyjadrenia osôb z Františkovho okolia na túto tému.
A po štvrté, Pelosiová a americkí katolíci veľmi dobre vedia, aké to je, keď Vatikán nesúhlasí s politikou tamojších katolíkov. Zažili to veľmi dobre počas pontifikátov predchádzajúcich pápežov. Tých príhod je veľa. Za všetky spomeňme aspoň návštevu Nancy Pelosiovej vo Vatikáne v roku 2009, počas pontifikátu Benedikta XVI., keď Vatikán kvôli obavám amerických pro-liferov zo zneužitia stretnutia na podporu Pelosiovej názorov na potraty, na stretnutie nevpustil novinárov. Benedikt vtedy nič nenechal na náhodu a podľa vyhlásenia tlačového oddelenia Svätej stolice 15-minútové stretnutie využil na to, aby „hovoril o požiadavkách prirodzeného morálneho zákona a dôslednom učení cirkvi o dôstojnosti ľudského života od počatia po prirodzenú smrť, ktoré sa dotýka všetkých katolíkov, a najmä zákonodarcov, právnikov a osôb zodpovedných za spoločné dobro spoločnosti“. Niektoré zdroje v súvislosti s týmto stretnutím píšu o tom, že Pelosiová bola po schôdzke s pápežom v takej nálade, že radšej sama zrušila fototermín.
Mimochodom, s víkendovou návštevou Pelosiovej v Ríme sa spája ešte jedna kontroverzná udalosť, a to jej účasť na liturgii v americkej Farnosti svätého Patrika v Ríme, na ktorej sa mala zúčastniť v sobotu večer, no tesne po začiatku omše kostol opustila. Prvotné informácie hovorili o tom, že sa tak stalo kvôli pokrikovaniu prítomných veriacich na jej adresu, napokon sa však ukázalo, že politička kostol opustila z bezpečnostných dôvodov, konkrétne kvôli násilnostiam, ktoré sa rozpútali v priľahlých uliciach, kde prebiehali protesty proti obmedzeniam spojeným s očkovaním proti koronavírusu. Prvotná informácia si však už žila svojím životom a niektorí ju začali interpretovať ako útok agresívnych pro-liferov na túto političku.
Na druhý deň po jej návšteve sa v médiách tiež objavili pochybnosti ohľadne jej obrovského majetku, pri ktorých sa zdá, že (podobne ako prezident Biden) využila svoju funkciu na vlastné obohatenie. Tejto téme sa ešte budeme venovať v samostatnom článku, pre nedočkavcov aspoň jedno sumarizujúce video.
Podstatnejšia otázka, ako majetky a údajné porušovanie zákona zo strany pani Pelosiovej a jej manžela, je predsa len stav katolicizmu. A nielen toho amerického.
Gestá a skutky Vatikánu v tejto veci nie sú, žiaľ, pre súčasný pontifikát nezvyčajné. Stále znova však treba dodať, že sú len ťažko pochopiteľné. Ak pápež František chce, má v rukách všetky páky na to, aby biskupa Cordileoneho a aj celú americkú biskupskú konferenciu uzemnil. Stačí zavolať nunciovi a biskup San Francisca či ktorýkoľvek iný biskup môže dostať priamy a jasný odkaz, ako vidí celú situáciu Svätý Otec. Pozývať jednu z popredných celosvetových podporovateliek potratov do Vatikánu, robiť s ňou prajné a usmiate fotky a videá, ba dokonca ju pozývať na konferenciu o ľudských právach v inštitúcii, ktorá má na starosti integrálny ľudský rozvoj, vôbec nepotrebuje. Naopak, zbytočne tým v očiach verejnosti oslabuje pozíciu amerických biskupov, a v očiach pro-life veriacich zas pozíciu seba samého. Zbytočne vyvoláva rozruch, a ak je presvedčený, že potrat je nájomná vražda, ako to opakovane povedal, znova len zahmlieva situáciu a posilňuje dosť nejasný odkaz o tom, ako vážne má verejnosť brať jeho slová. Koniec koncov, po zásahu Vatikánu sa teraz mnohí nádejajú, že katolícka cirkev bude v dohľadnej dobe meniť svoje učenie v otázkach, v ktorých je katechizmus v rozpore s progresívnou politikou.
V nezávidenia hodnej situácii je biskup Cordileone. Vo svojej diecéze má političku, ktorá sa tvári, že katolicizmus je kompatibilný s podporou potratov, LGBTI ideológiou, homosexuálnymi „manželstvami“ a ďalšími progresívnymi politikami, ktoré sú v príkrom rozpore učením katolíckej cirkvi, ktorej je on zástupcom. Ak by bol ticho, tak sa spreneverí svojej funkcii. Ak sa voči tomu ozve, pôsobí to, že je pápežskejší ako pápež. Akoby to bol on, kto hlása niečo, čo nie je v súlade s katolíckou vierou. Dá sa pochopiť, že nie každému sa páči rétorika, ktorú zvolil biskup Cordileone a ako najšťastnejší nápad nemusíme považovať ani jeho kampaň za obrátenie srdca Nancy Pelosiovej. Prístup Vatikánu však ani náhodou nepôsobí lepšie.
Až doteraz vo Vatikáne vážení americkí katolíci sa preto začínajú obávať, čo vzíde z blížiaceho sa stretnutia Joa Bidena s pápežom Františkom. Mnohí ďalší veriaci zas blížiacej sa synody.
Edit: K celej situácii sa medzičasom vyjadril aj biskup Cordileone, ktorý vo vyjadrení pre televíziu Newsmax povedal, že návšteva Pelosiovej vo Vatikáne podľa neho neznamená, že pápež František schvaľuje jej názor na potraty. Biskup v reakcii tiež uviedol, že aj ostatní pápeži sa stretli so svetovými lídrami s kontroverznou minulosťou, či takými, ktorí presadzujú pochybné politiky a František nie je iný. Cordileone tiež pripomenul aj mnohé jasné odsúdenia potratu zo strany pápeža Františka.
Na druhej strane, Pelosiová stretnutie s pápežom Františkom podľa CNA charakterizovala ako „duchovné, osobné a oficiálne vyznamenanie.“