Europoslanci zmenili pravidlá pre politickú reklamu

Za návrh zmien hlasovalo 31 poslancov výboru, nikto nebol proti a deviati sa zdržali hlasovania.
Zmeny upravujú návrh Európskej komisie, podľa ktorého by poskytovatelia reklamy mohli používať iba osobné údaje výslovne poskytnuté pre online politickú reklamu. Zakázalo by sa tým mikrozacielenie – stratégia, ktorá využíva spotrebiteľské a demografické údaje na identifikáciu záujmov konkrétneho užívateľa.

Výbor EP navrhol aj všeobecný zákaz používania údajov neplnoletých a vytvorenie úložiska pre všetky online politické reklamy a súvisiace údaje.

Má sa tiež uľahčiť získavanie informácií o tom, kto a akou sumou politickú reklamu financuje a odkiaľ pochádzajú peniaze. Zverejnené majú byť aj informácie o tom, či bola inzercia pozastavená pre porušenie pravidiel, údaje o cieľových skupinách a aké osobné údaje boli na to použité. Špecifické právo na získanie takýchto informácií by mali novinári.

Prijatý text posilňuje právomoci vnútroštátnych orgánov a umožňuje Európskemu výboru pre ochranu údajov prevziať vyšetrovanie porušení a presadzovať pravidlá. Aktéri mimo EÚ by mali zakázané platiť za politickú reklamu v priestore EÚ.

Spravodajca EP pre túto záležitosť, francúzsky poslanec Sandro Gozi upozornil, že EP musí účinnejšie bojovať proti všetkým formám dezinformácií a vonkajším zásahom do demokratických procesov v EÚ a zároveň zachovať otvorenosť verejnej diskusie.

"Dúfame, že po nadobudnutí účinnosti, ešte v roku 2023, budú voľby v EÚ transparentnejšie a odolnejšie voči manipuláciám, ako sme to videli pri škandále Cambridge Analytica," uviedol Gozi.

O tomto texte budú poslanci hlasovať na zasadnutí EP 1. a 2. februára v Štrasburgu s cieľom získať mandát na rokovanie s členskými štátmi. Tie zatiaľ k tejto otázke neprijali svoju pozíciu.

(tasr)