Horecký sa nestotožňuje s tým, aby učitelia v škôlkach museli mať povinne titul bakalára
Poverený minister školstva Ján Horecký sa s tým však nestotožňuje, vzhľadom na to, že na Slovensku je viacero stredných pedagogických škôl, na ktorých študuje viac než šesťtisíc prevažne študentiek. Minister nechcel, aby absolventky týchto škôl boli považované za nekvalifikované pre svoju prácu, keď majú za sebou štyri roky vzdelávania.
Z toho dôvodu chce Horecký v rámci vyjednávania s Európskou komisiou obhájiť ich postavenie v tom zmysle, že ako jediní pedagogickí zamestnanci nemusia mať vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. Chce dosiahnuť, aby bolo rešpektované ich stredoškolské vzdelanie, ale doplnené o inovačné vzdelávanie. Dodal, že to ešte nie je odsúhlasené. Horecký to uviedol po rokovaní vlády, reagoval tak na kritiku Slovenskej komory učiteľov (SKU).
SKU sa vymedzila voči návrhu na zavedenie povinného inovačného vzdelávania pre učiteľky materských škôl. Považuje ho za diskriminačný voči pedagógom v materských školách. Upozorňuje na to, že návrh ukladá učiteľom v materských školách povinnosť absolvovať každých sedem rokov konkrétny typ inovačného vzdelávania, a to bez zohľadnenia širokého spektra ich vzdelania od maturity až po magisterské štúdium s dvoma atestáciami.
Pedagógovia v škôlkach sú pritom podľa SKU jedinou skupinou pedagógov, ktorej návrh takúto povinnosť ukladá. Upozornila na to v tlačovej správe. „Zároveň ich ako jedinú skupinu učiteľov vymaňuje z nároku na príplatok, čo je zarážajúce a dehonestujúce, pričom učiteľky MŠ na rozdiel od učiteľov iných stupňov škôl nemajú iné možnosti získania príplatku," uviedla ďalej komora.
Návrh je súčasťou novely školského zákona prostredníctvom 50 až sto hodinových školení zvyšovať kvalifikáciu pedagógov v materských školách. Podľa komory majú tieto školenia nejasný obsah a pochybnú kvalitu. Návrh argumentuje tým, že v materských školách pribúdajú deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, no SKU poukázala na to, že ďalšie skupiny škôl to tak nemajú.
„Uvedená ‚reforma‘ vyplýva z míľnikov plánu obnovy, kde sa Slovensko zaviazalo zvýšiť kvalifikáciu učiteľov MŠ a zaviesť študijné programy pre predprimárne vzdelávanie na vysokých školách. Máme za to, že 50 hodín školenia, ktorými chce ministerstvo školstva nehanebne a trápne obísť požiadavky zvyšovania kvalifikácie zamestnancov MŠ, je výsmechom všetkým, ktorí sa snažia o inklúziu," uvádza SKU. Apeluje na poslancov Národnej rady SR, kam návrh mieri, aby ho aspoň mierne upravili pozmeňovacím návrhom tak, aby výsledná podoba nebola diskriminujúca a nevynechávala pedagógov v materských školách z nároku na príplatok za inovačné vzdelávanie, a to vzhľadom na ich nízke ohodnotenie i nízky počet týchto pedagógov.
(sita)