Pútnikov zo Slovenska sprevádzajú okrem viacerých kňazov aj dvaja biskupi: žilinský biskup Tomáš Galis, pomocný biskup nitrianskej diecézy Peter Beňo a bratislavský gréckokatolícky pomocný biskup Milan Lach. Napriek počiatočným nízkym číslam očakávajú organizátori približne jeden a pol milióna účastníkov.
Pre koho som tu?
Pápež Benedikt XVI. nazval SDM duchovnou obnovou, z ktorej môže profitovať celá spoločnosť. V tejto línii pokračuje aj pápež František, ktorý pre tohtoročné stretnutie vybral biblický citát z kontextu udalosti zvestovania: „Mária sa vydala na cestu a ponáhľala sa” ( Lk 1,39). Jeho hlbší význam odkryl pápež už v minuloročnom sprievodnom posolstve, v ktorom vyzval mladých, aby „prelomili bariéru ľahostajnosti“ a znova si položili centrálnu otázku svojho života: „Pre koho som tu?“
Výber posolstva dal ponfitex do úzkeho súvisu s výberom miesta. Práve Portugalsko totiž „navštívila“ Bohorodička začiatkom 20. storočia, aby z Fatimy celému svetu adresovala dôležité posolstvo obrátenia. Rovnaké posolstvo má teraz rozniesť mládež po spoločnom stretnutí. To je zrejme aj jeden z dôvodov, pre ktorý bude na záverečnej svätej omši 6. augusta prítomný aj obraz Fatimskej Panny Márie, ktorý sa v tamojšej Kaplnke zjavenia nachádza od roku 1920.
Pápež František si jeho prítomnosť vyžiadal už po druhýkrát; prvýkrát to bolo na začiatku jeho pontifikátu v októbri 2013, keď si ho v závere Roku viery nechal priviesť do Ríma. Pápežov hovorca Matteo Bruni na minulotýždňovom tlačovom brífingu informoval, že Svätý Otec si do svojho päťdňového programu vyslovene žiadal vložiť cestu do Fatimy deň pred záverom Svetových dní.
Pápež František sa doposiaľ zúčastnil na troch medzinárodných stretnutiach: v roku 2013 v brazílskom Riu de Janeiro, v roku 2016 v poľskom Krakove a v roku 2019 v Paname. Pre Františka to bude jeho 42. zahraničná cesta a v poradí už druhá návšteva Portugalska; pri svojej prvej návšteve v roku 2017 svätorečil dvoch fatimských vizionárov Hyacintu a Františka.

Medzi cirkvou a mládežou je komunikačný problém
Hlavný zodpovedný organizátor SDM, pomocný lisabonský biskup Américo Aguiar, ktorý pred pár týždňami čelil kritike pre svoje vyjadrenie o „(ne)obracaní mladých ku Kristovi a katolíckej cirkvi“, ubezpečil, že stretnutie nie je „katolícky Woodstock“. Najdôležitejšie podľa neho je, že „mladí sa domov vrátia ako lepší ľudia.“ K hlavným témam stretnutia budúci kardinál zaradil vojnu, následky pandémie, budovanie mostov medzi náboženstvami a ekologické problémy.
Novinkou sú podľa Aguiara tlačené brožúry a informačné listy. Dokonca aj kniha pútnika s modlitbami a piesňami je dostupná len ako digitálna aplikácia. „Najmä my staršie generácie v cirkvi musíme zmeniť a zmodernizovať náš jazyk a naše komunikačné kanály, aby sme oslovili mladých ľudí; dokonca je potrebné zmeniť aj spôsob, akým sa modlíme,“ povedal štyridsaťdeväťročný biskup a dodal:
„Medzi cirkvou a mládežou je evidentný komunikačný problém, ktorý musíme odstrániť.“ SDM sú podľa biskupa Aguiara dobrou príležitosťou na zlepšenie práce cirkvi s mládežou a na poskytnutie väčšej úlohy mladým ľuďom v diecézach.
Štrajk lekárov, ekológia a jezuita James Martin
Zvýšenú mediálnu pozornosť využili portugalskí lekári a lekárne, ktorí súčasne so začiatkom SDM vstupujú po bezvýsledných rokovaniach do štrajku, čo pri aktuálnom nápore pútnikov môže spôsobiť nemalé problémy. Klimatickí aktivisti zasa tvrdošijne pranierujú iný problém: Hoci si organizátori dali záležať na ekologických opatreniach a okrem elektronických textov či takmer dvadsaťtisíc vysadeným stromom prvýkrátposkytl účastníkom aj aplikáciu na meranie uhlíkovej stopy, terčom kritiky zostáva „neekologický spôsob dopravy účastníkov a príliš veľa odpadu“.
Podľa konzervatívnejších médií je však oveľa väčším nebezpečenstvom ako znečistenie prostredia zamorenie viery a morálky šíriacim sa liberalizmom, ktoré šípia aj skrze aktívnu prítomnosť známeho jezuitu Jamesa Martina. Redaktor časopisu America a autor kontroverznej knihy Building a bridge (Budovanie mosta), ktorý sa dlhodobo pastoračne venuje osobám LGBTQ, víri konzervatívne vody permanentne. Kritici pripomínajú, že Martinovo aktívne vystúpenie na SDM nie je precedens, keďže už v roku 2018 bol pozvaný ako prednášajúci na Svetové stretnutie rodín do Dublinu. Zástancovia kňaza Jamesa Martina zasa hovoria o „rakovine očierňovania“ v cirkvi smerujúcej až k údajnej diskreditácii pápeža Františka, ktorý svojmu rehoľnému spolubratovi viackrát vyjadril uznanie a podporu.
Spomínané úskalia by však nemali prehlušiť dôležitejší tenor SDM, ktorý spočíva najmä v objavení či v prehĺbení osobnej viery cez skúsenosť konkrétneho spoločenstva univerzálnej (katolíckej) cirkvi. Biskup Lach svoj pohľad zhrnul pre Štandard slovami: „Toto stretnutie je pre mladých i nás všetkých pozvaním povedať Bohu áno, tak ako to urobila presvätá Bohorodička, aby sa aj cez nás Božie slovo stalo telom.“ O praktických výsledkoch Svetových dní mládeže, koniec koncov, hovoria početné duchovné i manželské povolania, ako aj vznik nových spoločenstiev.