Kto konečne vyrieši problém s cestou smrti?

NOVÉ MESTO NAD VÁHOM – Cesta II. triedy, ktorá spája Nové Mesto nad Váhom s obcou Kočovce, sa stala miestom nebezpečných dopravných nehôd. So stavebným rozmachom a prílevom nových fabrík sa totiž zvýšila frekvencia premávky, no bezpečnosť cyklistov zostáva stále nevyriešeným problémom.

G2KktkqTURBXy8xZTkzMzljZjQ5ZThmZGJkMGE2ZjZlMmMzYzY0MDRiYS5qcGVnkpUDAFzNBjDNA3uVAs0H0ADCww Pri tragickej dopravnej nehode zahynul cyklista. Foto: KR PZ Trenčín

Cestná komunikácia s celkovou dĺžkou 3,122 km, ktorá sa začína na križovatke ciest I/54 a I/61 v Novom Meste nad Váhom a pokračuje na východ až po obec Kočovce, sa pre svoju ukážkovú polohu a napojenie na diaľničnú sieť stala atraktívnym miestom pre logistické a distribučné centrá. Avšak s nárastom priemyselného rozvoja, nákladných vozidiel a pracovnej sily na nej dochádza k čoraz častejším problémom. Obzvlášť pre cyklistov, medzi ktorými sú aj zamestnanci fabrík, je úsek medzi mestom a logistickým parkom rizikový.

Len prednedávnom tam došlo k desivej dopravnej nehode, ktorá, ako jedna z mnohých, poukazuje na trvalý problém. V piatok 2. júna 2023 skončil pod kolesami kamióna 49-ročný cyklista. Tragédia sa stala v okamihu, keď nákladné vozidlo po výjazde z kruhového objazdu odbočovalo na čerpaciu stanicu, pričom šofér vtedy tvrdil, že si cyklistu vôbec nevšimol. Podľa informácií z Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trenčíne ide tento rok už o tretiu nehodu v tomto úseku.

Cesta, ktorá spája Nové Mesto nad Váhom s obcou Kočovce, sa stala miestom nebezpečných dopravných nehôd. Foto: KR PZ Trenčín

Z celkového náhľadu na situáciu teda vyvstáva otázka, či sa pri budovaní ekonomickej „oázy” myslelo aj na dostatočne bezpečnú infraštruktúru pre všetkých účastníkov cestnej premávky.

Peniaze na budovanie cyklotrás sú, tak kde je problém?

Situácia nenecháva chladného ani pána Jána Hubinského, rodáka z obce Rakoľuby. Ten sa už takmer dva roky angažuje v riešení problému, ktorý sa zdá byť zatiaľ iba behom na dlhú a únavnú trať. „Oslovil som primátora Nového Mesta nad Váhom a všetkých starostov obcí za Váhom, od Beckova, Kálnice, Kočoviec, Novej Vsi, Hôrky atď. Niektorí zareagovali, niektorí nie. Žiadal som, aby sa táto vec rozhýbala, aby sa začala riešiť cyklotrasa. Koľko cyklistov ešte bude musieť zahynúť, aby sa kompetentní rozhýbali a začali riešiť cyklotrasu? Vraj je to technicky náročné. No nevyriešili sa aj zložitejšie projekty?” uviedol pre redakciu pán Hubinský.

Podľa jeho názoru je potrebné prepojiť Nové Mesto nad Váhom najkratšou spojnicou. Tá vedie okolo štrkoviska Zelená voda, ďalej okolo logistického parku až po obec Rakoľuby, kde už cyklotrasa jestvuje.

Mohlo by vás zaujímať

Spýtali sme sa preto novomestskej radnice, či v dohľadnej dobe plánujú riešiť nebezpečný úsek cesty dobudovaním cyklotrasy. Totižto, Trenčiansky samosprávny kraj, ktorý je silným regionálnym matadorom čo do počtu budovania cyklotrás, plánuje vytvoriť nosné trasy v celkovej dĺžke viac ako 160 km. Následné lokálne pripojenia na nosné úseky majú byť už v kompetencii miest a obcí.

Podľa Andreja Neuschla, zástupcu primátora, má Nové Mesto nad Váhom spracovanú Štúdiu vedenia cyklotrás. Z tohto podkladu rozpracovávajú konkrétne trasy projekčne a tie postupne realizujú. „Problémom sú predovšetkým majetkoprávne vzťahy a prírodné podmienky, ktoré definitívny výber výrazne ovplyvňujú. Mesto má ale zámer v najbližšej dobe vyšpecifikovať aj ďalšie trasy na okolité obce,” vysvetlil Neuschl.

Pomyslený zdvihnutý ukazovák nad neriešenou situáciou registruje aj obec Beckov. Tá sa bude už po druhý raz uchádzať o zdroje z podpory Ministerstva dopravy SR. Rezort totiž z plánu obnovy ponúka peniaze na budovanie nových alebo rekonštrukciu súčasných cyklotrás. V prvom rade ale musia slúžiť na cesty do práce, školy alebo domov, nie na rekreáciu. Obciam sa tak ponúka priam ukážková príležitosť, ktorá by mohla riešiť pálčivý problém. „Máme spracovaný projekt na cyklocestu z Beckova do Nového Mesta nad Váhom s možnosťou následného napojenia na Vážsku cyklomagistrálu. Tento projekt však problém rieši len čiastočne, pretože naša trasa prechádza po hrádzi rieky Váh a obchádza tak obec Rakoľuby. V každom prípade však záujem o hľadanie riešení máme,” ozrejmil starosta Beckova Ernest Benko.

Riešeniu, ktoré by ochránilo cyklistov pred tragickými stretmi s vozidlami, je pozitívne naklonená aj starostka obce Kočovce Monika Kopúnová. Ako sama priznáva, vybudovanie cyklotrasy cez obec a následné prepojenie s okolitými samosprávami je aj jej želaním. „Tento zámer sme zaradili aj v rámci tvorby Plánu hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce na roky 2023 až 2030. Môžem vás ubezpečiť, že opätovne otvorím túto tému aj na stretnutí starostov zo susedných obcí, pretože spolupráca väčšiny určite dokáže viac ako jednotlivec,” uviedla.

Napriek tomu, že zainteresované strany, vrátane obyvateľov, miestnych úradov aj samosprávneho kraja problém priznali, pre nevyhovujúci stav infraštruktúry a nedostatok opatrení zostáva bezpečnosť cyklistov v Novom Meste nad Váhom aj naďalej na vážkach.

Vývoj situácie, ako aj úsilie o zlepšenie bezpečnosti v inkriminovanom úseku, budeme pozorne sledovať.


Na najkontroverznejší zákon, ktorý je súčasťou konsolidačného balíčka, sa pozreli európski centrálni bankári. Udialo sa tak po jeho schválení, pritom podľa pravidiel mal kabinet počkať na stanovisko ECB.
Prejsť na článok
Obyvateľa mestskej časti Barca pobúrili informácie, ktoré sa objavili v súvislosti s pobytom predsedu Košického samosprávneho kraja v Kolumbii. Spozornel najmä kvôli nezrovnalostiam v projekte, ktorému tam Trnka robil masívnu kampaň.
Prejsť na článok