Chcete zmeniť svoju zdravotnú poisťovňu? Na podanie prihlášky zostáva už len zopár dní...
„Keďže sa v predchádzajúcich prepoisťovacích kampaniach vyskytli prípady, že poistenci zmenili zdravotnú poisťovňu bez ich vedomia a osoby, ktoré s nimi prihlášku spísali, poskytli zavádzajúce či nepravdivé informácie, odporúčame poistencom takéto prípady oznámiť úradu,“ uviedla predsedníčka úradu Renáta Bláhová.
Poistenci podľa nej často prihlášku podpisujú v rýchlosti, bez domyslenia dôsledkov, poskytujú svoje osobné údaje, avšak následne namietajú, že prihlášku nepodpísali, že podpis na prihláške bol sfalšovaný a podobne. „Ak sa poistenci domnievajú, že boli zneužité ich osobné údaje, odporúčame nahlásiť tieto skutočnosti polícii,“ uviedla. Podanú prihlášku je možné kedykoľvek až do 31. októbra kalendárneho roka vziať späť, a to aj bez udania dôvodu.
„Občanom a celému zdravotníctvu na Slovensku by však viac prospelo, keby zdravotné poisťovne ponúkali individuálne zdravotné pripoistenie, napríklad na dentálne výkony, a boli aktívne najmä v zabezpečovaní lepšej dostupnosti zdravotnej starostlivosti tam, kde občania pociťujú jej nedostatok,“ doplnil riaditeľ sekcie dohľadu nad zdravotným poistením Marián Béreš s odkazom na dlhé čakacie lehoty a nedostatok niektorých špecialistov v regiónoch.
Aj na vzťah poistencov a zdravotných poisťovní sa úrad zameral vo svojom reprezentatívnom aprílovom prieskume na vzorke 1 014 respondentov. Ten ukázal, že hoci ľudia na Slovensku intenzívne pociťujú problém zhoršenej dostupnosti lekárov, pri hľadaní včasnej a adekvátnej zdravotnej starostlivosti nevyužívajú pomoc zdravotných poisťovní. Až 93 percent poistencov v prieskume uviedlo, že nevyužíva poradenstvo zdravotných poisťovni pri zabezpečovaní vyšetrení u špecialistov.
Na slabé interakcie medzi poistencami a zdravotnými poisťovňami poukazujú aj odpovede na otázku, či ľudia kontrolujú, aké výkony si lekári účtujú za ich ošetrenia. Takmer tretina, 32 percent opýtaných, to nerobí vôbec, 49 percent občas a pravidelne len 19 percent poistencov. Najaktívnejší sú v tom poistenci poisťovne Dôvera. Najmenší záujem o kontrolu výkonov lekárov vykazujú poistenci štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Úrad zisťoval aj to, v akej miere sa ľudia zaujímajú o poradovníky, ktoré vedú zdravotné poisťovne na plánované operácie. Prieskum ukázal, že dve tretiny tých, ktorí boli operovaní, sa o svoje miesto v poradovníku nezaujímali.
(sita)