Namiesto železnice cyklotrasa. Okresné mestá spojí 30-kilometrová spojnica, vedie aj cez železničný tunel
Dnes (22. 9.) predstavitelia BBSK s partnermi oficiálne odovzdali do užívania prvú etapu, ktorá vedie z Poltára do Hrnčiarskej Vsi a meria 7,7 kilometra. Zaujímavosťou je, že celá cyklotrasa je vybudovaná na telese bývalej železničnej trate postavenej v roku 1912. Vlaková premávka na nej však bola v roku 2000 zrušená a o sedem rokov neskôr bola trať vyradená zo siete železníc.
Celý úsek potom získal BBSK od štátu za jedno euro s podmienkou, že na železničnom zvršku postaví novú cyklotrasu. V roku 2015 kraj v spolupráci s mestom Rimavská Sobota postavil jej prvú časť, šlo však len o krátky 2,3-kilometrový úsek z Rimavskej Soboty do jej miestnej časti Včelinec. Náklady boli vtedy vo výške zhruba 100 000 eur.
Na pokračovanie sa muselo čakať až do vlaňajšieho októbra, keď sa začala výstavba prvej etapy zvyšnej časti cyklotrasy a na jar tohto roka sa rozbehli práce aj na druhej etape. Ich súčasťou je aj rekonštrukcia mostov na spomínanom prvom 2,3-kilometrovom úseku.
Cyklotrasa bude mať niekoľko zaujímavostí. Povedie napríklad po moste ponad hlavný južný cestný ťah I/16, či dokonca cez 160-metrový železničný tunel. Pri dedinách Maštinec, Hrnčiarska Ves, Sušany, Ožďany a Dúžava budú vybudované odpočívadlá, pričom každé bude pozostávať z oddychovej plochy s prístreškami a mobiliára pre cyklistov.

Mnohí pochybovali
Ako pri otvorení uviedol predseda BBSK Ondrej Lunter, vybudovanie tejto cyklocesty je malý zázrak, ktorý však nevznikol len tak, ale systematickou prácou.
„Je to spoločná práca ľudí, ktorí mali spoločnú víziu, spojili sa a dokázali to dokončiť. Toto je cesta nielen pre Banskobystrický kraj, ale aj pre celé Slovensko. Máme nádej, že veci môžu byť lepšie a môžu fungovať,“ zdôraznil Lunter.
Ako nadviazal starosta Hrnčiarskej Vsi Ján Melicher, miestni si mysleli, že táto cyklocesta nebude nikdy vybudovaná. „Boli pesimisti, ale vidíte, že sa to predsa podarilo. Tí pesimisti by sa mali prísť teraz pozrieť. Trasa ešte nebola ani dokončená a už po nej jazdilo kvantum cyklistov,“ povedal starosta.

Viceprimátor Poltára Pavel Gavalec sa takisto za realizáciu cyklocesty poďakoval BBSK a jeho poslancom. „Zostáva iba veriť, že táto cyklotrasa bude pravidelne udržiavaná, aby tu bolo čo najmenej úrazov a defektov a všetkým nadšencom prajem veľa šťastných kilometrov,“ odkázal Gavalec.
Podľa Pavla Kičuru z dodávateľskej firmy OHLA-ŽS nebol projekt výstavby prvej etapy jednoduchý a bol naň len krátky čas, keďže práce sa začali v októbri minulého roka. „Zvládli sme to, myslím si, k spokojnosti všetkých a v termíne aj kvalite,“ doplnil s tým, že ich firma realizuje aj stavbu druhej časti cyklotrasy.
Poslankyňa zastupiteľstva BBSK Andrea Baníková podotkla, že len spájanie dokáže priniesť rozvoj aj v regióne. „Či je to spájanie po cestách, alebo po cyklotrase, to je jedno. Dôležité je, že ľudia budú chodiť z Poltára do Rimavskej Soboty a všetkých obcí pozdĺž tejto trasy,“ uviedla Baníková, ktorá podľa vlastných slov verí, že to naštartuje nielen rozvoj cestovného ruchu, ale prípadne umožní aj vznik nových podnikateľských príležitostí.
Možno bude pokračovať až do Lučenca
Podobné očakávania má aj riaditeľ Oblastnej organizácie cestovného ruchu (OOCR) Turistický Novohrad a Podpoľanie Tomáš Krahulec. „Je dôležité, aby okolo tejto infraštruktúry začali vznikať služby, nie aby zostala len samotná cyklotrasa,“ načrtol s tým, že môže ísť o rôzne odpočinkové mieste, požičovne bicyklov či rôzne stravovacie služby.

Ako dodal, v budúcnosti by cyklocesta mohla pokračovať až do Lučenca. „Momentálne pracujeme na štúdii realizovateľnosti Ipeľskej magistrály, ktorá by mohla viesť od Boľkoviec po Šahy. Potom by nám zostávalo prepojiť už len Poltár s Boľkovcami,“ podotkol.
Zdôraznil, že zatiaľ ide len o štúdiu a zámer, ktorý sa nebude realizovať ihneď. „Aktívne však na tom robíme a každý mesiac máme stretnutie s predstaviteľmi BBSK, samosprávami aj maďarskými partnermi,“ zakončil Krahulec.