Dôležitú spojnicu Gemera-Malohontu, Novohradu a Horehronia oficiálne otvorili
Ide o komunikáciu III/2724 z Kokavy nad Rimavicou do Sihly a cestu II/529 zo Sihly do Čierneho Balogu. Obe boli v zlom stave, hlavne na prvej z nich bol na viacerých úsekoch po rokoch bez opráv asfalt zvetraný až na na podložie.
„Táto cesta bola v havarijnom stave viac ako desať rokov. Vyše desať rokov ľudia jazdili po rozbombardovanej, veľmi nedôstojnej ceste a bol zámer, že ju už je potrebné spraviť,“ uviedol pri oficiálnom otvorení predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ondrej Lunter.
Zdôraznil, že kraj musel pri realizácii prekonať množstvo prekážok vrátane projekčných problémov, inflácie, odstúpenia vysúťažených dodávateľov či stavebných povolení, ktorým sa postupne končila platnosť.

Podpredseda BBSK Roman Malatinec vyzdvihol prínos starostu Utekáča Miroslava Barutiaka. „Poslal predstaviteľov vlády skratkou domov po tejto najhoršej ceste. Vtedy sa ľady pohli. Verím, že to nebudeme musieť robiť s ministrami budúcej vlády a pochopia, že v regiónoch je potrebné budovať infraštruktúru,“ podotkol Malatinec s úsmevom.
Podľa starostu Čierneho Balogu Michala Vetráka bude mať vynovená cesta pre región nielen obrovský ekonomický význam, ale aj význam pre rozvoj cestovného ruchu. „Nielenže sa zlepší možnosť dochádzania obyvateľov tohto regiónu do zamestnania smerom na Hriňovú a Brezno, ale vidím v nej aj obrovský turistický potenciál,“ podčiarkol.

Ako nadviazal starosta Utekáča Miroslav Barutiak, okrem domácich obyvateľov a turistov je obnovená cesta dôležitá aj pre záchranné zložky. „Predtým sa ani nevedeli poriadne dostať k ľuďom, ktorí potrebovali pomoc, pretože cesta bola v úplne zlom stave,“ upozornil Barutiak.
Zároveň vyjadril nádej, že budúca vláda uľahčí čerpanie eurofondov a zjednoduší administratívu. „Aby sme sami sebe nekomplikovali veci, ktoré nemusíme,“ podčiarkol starosta.
Viac ako tri desiatky kilometrov
Celková dĺžka zrekonštruovaných úsekov je 34,5 kilometra. Okrem samotnej vozovky prešlo rekonštrukciou aj 14 mostov, 131 priepustov a pribudlo viac ako 20 kilometrov nových zvodidiel.
Dĺžka obnovenej cesty II/529 je podľa dôvodovej správy zhruba 25,4 kilometra. Z toho bolo v nevyhovujúcom stave bezmála 19,3 kilometra. Čo sa týka cesty III/2724, jej dĺžka je takmer 19,8 kilometra a v nevyhovujúcom stave bolo približne 14 kilometrov.

„Cena za obnovu bola 13,8 milióna eur. Drvivá väčšina, 10,4 milióna eur, bola z európskych zdrojov, ktoré sa nám podarilo opäť začať čerpať,“ konkretizoval Lunter s tým, že zvyšok bol vykrytý z rozpočtu BBSK.
Projektovú dokumentáciu na obnovu obidvoch ciest začal kraj pripravovať už v lete 2018 a práce chcel začať o rok neskôr. Začiatok rekonštrukcie sa ale potom posunul na august, resp. september 2020, neskôr až na rok 2021. Reálne sa práce napokon začali až v roku 2022.