Rozmysleli ste si prestup do zdravotnej poisťovne? Pozrite sa, dokedy máte čas a ako postupovať

Aj tohtoročný september bol spojený s kampaňou zdravotných poisťovní zameranou na získanie poistencov. Okrem reklamy, ktorá vám sľubuje dovoz do konkrétnej nemocnice z akéhokoľvek miesta na Slovensku, mali ľudia možnosť spoznať množstvo ďalších benefitov. O tom, že sa kampaň podarila, svedčí 170-tisíc žiadostí o prestup. Ani v tomto roku však nečisté praktiky pri prepoisťovaní neostali za dverami.

Ilustračný obrázok. Foto: Martin Baumann/TASR

Ilustračný obrázok. Foto: Martin Baumann/TASR

Už v polovici októbra Úrad pre dohľad nad zdravotnom starostlivosťou priniesol predbežné čísla. Najúspešnejšou sa podľa toho stala poisťovňa Dôvera, ktorej odhadom od nového roka pribudne 40-tisíc poistencov. Čo sa týka jedinej štátnej poisťovne, scenár sa opakuje. Všeobecnú zdravotnú poisťovňu pravdepodobne opustí okolo 50-tisíc ľudí. Môžu byť za tým úsporné opatrenia, ku ktorým vedenie inštitúcie pristúpilo, keď okresalo náklady na kampaň.

Poistenci mohli prihlášky podávať do 30. septembra, ale pod novým logom budú od 1. januára. Novinkou je takzvané späťvzatie – historicky prvýkrát bude mať každý možnosť do 31. októbra svoje rozhodnutie zmeniť. Presnejšie údaje o výsledkoch preto poskytne úrad po spracovaní októbrových späťvzatí a komplexnom vyhodnotení koncom novembra 2023.

Benefity sa sypali z každej strany

Rozhodovať sa medzi zdravotnými poisťovňami je náročné. Aj Štandard priniesol stručný prehľad, čo by mal poistenec uvažujúci o zmene vziať do úvahy. Práve benefity, ktoré jednotlivé spoločnosti ponúkajú, zohrávajú významnú úlohu pri prepoistení. Ide o rôzne finančné (doplatky za lieky, na zuby či okuliare), ale aj nefinančné nadštandardné služby, na ktoré nemá poistenec nárok z verejného zdravotného poistenia.

Nemalo by však ostať len pri sľuboch. „Dôležitým aspektom je jasné a zrozumiteľné definovanie podmienok, za ktorých bude ten-ktorý benefit poskytnutý,“ zdôrazňuje riaditeľ sekcie dohľadu nad zdravotným poistením Marián Béreš a upozorňuje poistencov na povinnosť každej zdravotnej poisťovne garantovať skutočné poskytnutie verejne prezentovaného benefitu.

V tejto súvislosti úrad apeloval na všetkých poistencov, aby si pred samotnou zmenou zdravotnej poisťovne dôkladne preštudovali podmienky, za ktorých bude, respektíve môže byť poskytnutý benefit. Vyznať sa však v tomto žargóne nie je jednoduché. A ideálne je, aby ste vždy priamo komunikovali so svojou zdravotnou poisťovňou, pretože sa z času na čas objaví očierňovanie niektorého z hráčov na trhu, prípadne aj viacerých, s jediným cieľom – aby tretia strana, napríklad sprostredkovateľ, ľahšie získala nového poistenca.

Dôvera prezentovala ako výhodu bežnú prax, ktorú poisťovne roky hradia

Detailnejšie sa spôsobom, akým kampane poisťovateľov prebiehajú, zaoberá práve Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. A ani tento rok nebol výnimkou a nejaké chybičky krásy sa našli. „Bohužiaľ, musíme konštatovať, že mnohokrát na hrane so zákonom," dodáva úrad.

Tento rok totiž podľa neho pribudla napríklad kontroverzná marketingová kampaň zdravotnej poisťovne Dôvera v súvislosti s garanciou bezplatnej dopravy z celého Slovenska do Nemocnice Bory. „Keďže ide o nakladanie s verejnými zdrojmi, spôsob využitia dopravnej zdravotnej služby intenzívne preverujú naše kontrolné tímy vo všetkých troch poisťovniach, ako aj u nositeľa zodpovednosti za túto oblasť, ktorým je rezort zdravotníctva,“ vysvetľuje predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Ľubomír Andrassy.

Koncom augusta práve na túto kampaň reagovala aj štátna poisťovňa. „Všeobecná zdravotná poisťovňa na základe zmlúv s poskytovateľmi dopravnej zdravotnej služby zabezpečuje dlhodobo pre svojich poistencov prepravu medzi všetkými zdravotníckymi zariadeniami na Slovensku," informovala vtedy hovorkyňa Eva Peterová. Dodala, že svojim poistencom v prípade, ak to bude opodstatnené, prepravu z nemocnice aj do nemocnice uhradia, a to nielen do Nemocnice Bory. Vysvetlila teda, že ide o zákonný nárok pacienta, ktorý všetky zdravotné poisťovne roky hradia. „Doprava do nemocníc nie je výsadou jednej poisťovne," doplnila hovorkyňa.

Urgentný príjem pre sanitky v bratislavskej Nemocnici Bory. Foto: TASR/AP

V tejto súvislosti poisťovňa odporučila, aby sa ľudia oboznámili detailnejšie s týmto benefitom priamo na stránke zdravotnej poisťovne Dôvera. „Okrem iného tam zistia, že pacienti budú vození len podľa kapacít dopravnej zdravotnej služby či to, že možnosť prepravy sa netýka napríklad vstupných či predoperačných vyšetrení," uzavrela Peterová.

Poskytovateľ dopravnej zdravotnej služby má povinnosť previezť pacienta v prípade, že pacientovi bola preprava indikovaná lekárom a zdravotná poisťovňa takúto prepravu v štandardných podmienkach uhradí. Práve preto podľa štátnej poisťovne bola kampaň Dôvery zavádzajúca.

Nečisté praktiky rezonujú každý rok

Najčastejšie sa podľa úradu nečistých praktík dopúšťajú samotní agenti poisťovní. Buď ide o prepoistenie bez vedomia poistenca, alebo poskytnutie zavádzajúcich informácií, ktoré často poškodzujú konkurenciu. Dokonca za podpis prihlášky zaplatia.

„Nečisté praktiky sú vo vysokej miere používané aj v marginalizovaných komunitách, teda medzi tými najzraniteľnejšími," konštatuje úrad. Práve oni totiž čerpajú v priemere menej zdravotnej starostlivosti, sú teda pre poisťovňu ziskoví.

Motiváciou je provízia od zdravotnej poisťovne. Tá sa pohybuje až do 50 eur za prihlášku. „Je zarážajúce, že napriek jednoznačnému negatívnemu postoju úradu k takémuto vynakladaniu verejných zdrojov sa javí, že niektorí agenti v praktikách pokračujú," dodáva inštitúcia.

Pritom ani na legislatívu sa nezabudlo. Boli totiž zavedené zmeny, ktorých cieľom bolo nečisté praktiky výrazne obmedziť. Napríklad spoluprácu s takými agentmi sľúbili zdravotné poisťovne ukončiť.

Predbežné čísla v tomto roku ukazujú, že sa tento problém nepodarilo úplne odstrániť. „Z údajov vyplýva, že z 26-tisíc takzvaných často prepoisťovaných poistencov sa v tomto roku opätovne prepoistilo viac ako 11-tisíc, čo predstavuje 42 percent," uvádza sa v predbežnom hodnotení. Zamiešať karty ešte môže štatút späťvzatia.

Ako postupovať pri späťvzatí prihlášky

Späťvzatie je možné podať:

  • osobne v zdravotnej poisťovni,
  • elektronickými prostriedkami,
  • iným spôsobom, napríklad poštou.

K späťvzatiu musí byť pripojená fotokópia identifikačného dokladu, ktorého číslo bolo uvedené na prihláške alebo späťvzatie prihlášky musí byť podpísané úradne osvedčeným podpisom.

Späťvzatie prihlášky musí mať písomnú formu a obsahovať:

a) označenie zdravotnej poisťovne, ktorej je určené,

b) identifikáciu poistenca v rozsahu meno, priezvisko, rodné číslo, dátum narodenia, číslo identifikačnej karty alebo číslo pasu poistenca, adresu trvalého alebo prechodného pobytu,

c) za maloletého, za poistenca pozbaveného spôsobilosti na právne úkony a podobne identifikáciu osoby oprávnenej podať späťvzatie prihlášky za poistenca,

d) podpis poistenca alebo podpis osoby oprávnenej podať späťvzatie prihlášky za poistenca.

Celkom bolo v tomto roku podaných 9 187 späťvzatí. Zákonnú možnosť podať späťvzatie aj v priebehu októbra, teda v prvom mesiaci po ukončení prepoisťovacej kampane, podľa údajov k 11. 10. 2023 zatiaľ podľa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou využilo 223 poistencov.