Živé mesto: Spot o metropole východu triumfoval na prestížnej súťaži

KOŠICE – Kvality záberov tvorcov z celého sveta posudzovali porotcovia prestížnej súťaže z 22 krajín. Autor víťaznej snímky svojej kategórie k videu nazbieral dva harddisky materiálu po 14 terabajtov.

Na prestížnom medzinárodnom festivale v Portugalsku triumfovalo video o Košiciach. Foto: FB ART & TUR

„Sme absolútne nadšení, že náš oficiálny destinačný spot Košíc získal na Medzinárodnom filmovom festivale cestovného ruchu ART & TUR v portugalskom Caldas da Rainha ocenenie Najlepšie v cestovnom ruchu mladej generácie!“ uviedla oblastná organizácia cestovného ruchu v Košiciach Visit Košice na svojej sociálnej sieti po zisku prvenstva. Video pre Visit Košice natočil Ján Varchola. Čiastočne využil vopred natočený materiál.

„Hlavná natáčacia sezóna bola v roku 2021 v pokovidovom čase. Bolo to veľmi náročné. Zmluva bola podpísaná a mali sme zadanie: natočiť video, ktoré súvisí so stratégiou Visit Košice, čo je Živé mesto. To pre mňa znamenalo točiť ľudí a život v meste, pričom budovy, pamiatky a „suché“ vizuály bez ľudí úplne minimálne. Avšak bol covid, všetko bolo zatvorené, nediali sa žiadne hromadné akcie a Hlavná ulica bola prázdna. Preto, keď sa uvoľnili opatrenia, položil som všetko ostatné bokom, každý deň som bol v centre a snažil sa natočiť čo najviac. Video sme dotáčali v roku 2022,“ opísal vývoj prípravy diela Ján Varchola.

Video Visit Košice z dielne Jána Varcholu Zdroj: youtube Visit Košice

Nazbieralo sa obrovské množstvo materiálu

„Materiálu bolo strašne veľa, mám zaplnené dva disky s pamäťou 14 TB. Bolo to točené v 6K rozlíšení a všetko je vo formáte RAW. Ide teda o vysokú kvalitu a obrovské dáta. Rovnako veľa bolo strihu. Od niektorých záberov som sa nevedel odosobniť, preto som potreboval externého spolupracovníka, ktorým bol Martin Krestián. Práve on urobil základný výber strihu a následne sme to dostrihávali spoločne,“ priblížil filmár.

„Komparzistov sme mali spomedzi známych, ale urobili sme aj casting. Mal som databázu asi stovky ľudí, ale keď sa situácia uvoľnila, všetci sa rozutekali a bolo ich treba obvolávať, dohodnúť a zladiť sa. Kvôli GDPR a tiež, že je to reklamný spot, nemôžem iba tak točiť ľudí v meste, keď je vidieť ich tváre.

Videá zbierali body vo viacerých kritériách

Dokončené video putovalo na 16. ročník prestížnej súťaže, ktorá sa zakaždým koná v inom meste Portugalska. Ceny sa delili na národné a medzinárodné. Časový limit pre videá určený nebol, ale snímky boli rozdelené do kategórií. Ako informoval J. Varchola, hodnotilo ich 44 porotcov z 22 krajín. Sledovali napríklad kvalitu strihu, inovatívnosť, dynamiku, ale aj udržateľnosť, ekológiu a ďalšie kritériá.

Festival sa v Portugalsku konal po 16. raz. Foto: FB ART & TUR.

Video o Košiciach dostalo priestor hneď v prvý deň súťaže a ako spomína jeho autor, medzi účastníkmi nechýbali Bali, Španielsko, Bosna a Hercegovina, Maroko, Švajčiarsko a štáty Južnej Ameriky. Najnovším dielom Jána Varcholu je spot o architektúre, ktorý nakrútil v spolupráci s mestom pre výstavu 100 rokov československej architektúry, no zatiaľ je prezentovaný iba na samotnej výstave.

Visit Košice vyzdvihuje autentickosť metropoly

„Vo vysokokonkurenčnom prostredí toto uznanie vyzdvihuje jedinečnosť a atraktívnosť Košíc,“ napísala na margo ocenenia organizácia Visit Košice na sociálnej sieti. „Košice sú mesto plné histórie a kultúry, ale aj centrum pestrého východu pulzujúce osobitým temperamentom, v ktorom sa stále niečo deje. Ako najväčšia mestská pamiatková rezervácia na Slovensku vytvára skvelú kulisu pre autentické zážitky, pomalé rána pri káve, ale aj záblesky nočnej zábavy. Najväčšou prednosťou Košíc je kompaktné centrum mesta, kde sú všetky historické pamiatky a je plné dobrých reštaurácií, barov a možností vyžitia kultúrne aj spoločensky.“

Košice – pomalé rána pri káve, i záblesky nočnej zábavy. Foto: FB Košice/Marek Zeleňák

„Naša destinácia Košice sa môže pochváliť autentickosťou, ktorá sa rokmi nemení, práve naopak, tú autentickosť tvoria domáci, ktorí svoje mesto doslova využívajú, aj užívajú. Preto v našej komunikačnej stratégii hovoríme o Košiciach ako živom meste. Košice žijú v akomkoľvek ročnom období či dni v týždni a sú to predovšetkým domáci, koho v meste stretnete,“ predstavila súčasné lákadlá Košíc výkonná riaditeľka Visit Košice Michaela Podoláková.

Čo by metropola východu, naopak, potrebovala vylepšiť? „Keďže sa blížia vianočné sviatky, ako prvé mi napadnú tradičné vianočné trhy, ktoré by určite potrebovali lepší jednotný dizajn aj kvalitnejšiu ponuku, v tomto ešte oproti iným okolitým stredoeurópskym mestám pokrivkávame. Avšak atmosféra je aj napriek tomu v tomto období veľmi príjemná a mesto sa priam hemží domácimi aj slovenskými či zahraničnými turistami,“ informovala.


Štátnej forme pomoci rodinám s deťmi na Slovensku trvalo až 18 rokov, kým z pôvodných 13,32 eura poskočila na niečo vyše 43 pred dvomi rokmi. Krok, ktorý priklepol na dieťa ešte zhruba o stovku viac,…
Prejsť na článok