Úsek Turany – Hubová bude stáť okolo miliardy eur. Niektoré obce sú s plánmi nespokojné
Diaľnici D1, ktorej výstavba sa začala skôr, než vznikla Slovenská republika, chýba k dokončeniu okrem tunela Višňové a Čebrať aj spomínaný úsek Turany – Hubová. Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža bude suma za výstavbu predstavovať približne miliardu eur.
„Medzi miestnymi starostami naďalej nepanuje úplná zhoda v tom, ktorý variant výstavby sa javí ako lepší alebo výhodnejší. Z ôsmich obcí väčšina podporuje ten variant, ktorý máme dnes ďaleko lepšie rozpracovaný, a to tunelový. Dve obce, Krpeľany a Ratkovo, sú proti, boja sa straty podzemných vôd," vysvetlil minister.
On sám pritom začiatkom marca povedal, že úvahy o takzvanom údolnom variante sú spiatočnícke. „Ak by sme sa vrátili naspäť k údolnému variantu, čo i len filozoficky, znamenalo by to predĺženie prípravných procesov k tejto výstavbe o ďalších 5 rokov," vyjadril sa Ráž.
Ľudia chcú diaľnicu, no majú strach o pitnú vodu
Pri výstavbe 9-kilometrového tunelového variantu bude potrebné prekonať náročné hornaté prostredie v blízkosti Malej a Veľkej Fatry, pričom dvojrúrové tunely Korbeľka a Havran budú prechádzať pod hladinou podzemnej vody, ktorá prúdi do miestnych obcí.
Ministerstvo iba nedávno dostalo výnimku z vodnej EIA, čo je štúdia zameraná na vplyv stavby na životné prostredie s dôrazom na vodu.
„Chcel by som rozptýliť obavy miestnych obyvateľov, ktoré smerujú k možnej strate podzemných vôd a vplyvu na ich zásoby pitnej vody. Technológie, ktoré dnes vieme naprojektovať a pri výstavbe diaľnice použiť, zabránia strate vody z masívu, cez ktorý budú tunely prechádzať,“ uviedol šéf rezortu dopravy Jozef Ráž. Táto skutočnosť podľa neho znamená ďalší posun k dokončeniu úseku D1 Turany – Hubová.

Obce Krpeľany a Ratkovo však slová šéfa rezortu neupokojili a proti výnimke z vodnej EIA podali odvolanie. Momentálne je tak podľa Ráža na ťahu ministerstvo životného prostredia, sekcia vôd, ktorá bude rozhodovať o tom, či úrad v rozhodovaní nepochybil.
Starosta Ratkova Rastislav Frkáň zhodnotil, že zo stretnutia s ministrom odchádza nespokojný. Nesúhlasí s tým, aby bola udelená výnimka. „Myslím si, že keď chcú riešiť tunel a vedia, že to má mať vplyv na vodu, majú to riešiť bez výnimky," poznamenal. Obáva sa, že ľudia budú mať menej vody a bude nekvalitná.
„Všetci nás obviňujú, že my, starostovia z Turca, predlžujeme výstavbu diaľnice, ale tak to nie je. My sa len bránime. Štát 15 rokov nekonal a teraz chcú za pol roka všetko vyriešiť cez výnimky. Nemyslím si, že je to správne," uzavrel.
Nasledujú dôkladné prípravy
„Po odvolacom konaní podáme žiadosť o vydanie územného rozhodnutia. V prípade, ak sa nám dovtedy podarí presadiť zákon o strategických investíciách, pôjdeme priamo do stavebného konania. Všetky dotknuté obce budú účastníkmi konania a môžu si v rámci neho uplatniť všetky potrebné kompenzačné opatrenia a vyvolané investície," priblížil šéf rezortu dopravy.
Ministerstvo bude medzitým pokračovať v prípravných procesoch, ktoré rezort nechce podceňovať. Vychádza pritom zo skúseností z výstavby úseku Hubová – Ivachnová. „Do budúcna bude treba viac pozornosti klásť na geologické prieskumy a prípravnú prácu. Ukazuje sa totiž, že šetrenie na prípravných prácach nás stojí stovky miliónov eur v nepredpokladaných zosuvoch,“ uviedol ešte v novembri minulého roka minister pre portál Aktuality.
Dátum začiatku prác však nateraz známy nie je. Žilinský Štandard sa bude tejto téme venovať aj v budúcnosti.