Zvýšené clá na čínske elektroautá v EÚ sú podľa všetkého skutočnosťou. Hoci o niečo opatrnejšie, Brusel tak ide v šľapajach Spojených štátov, ktoré pred pár týždňami bezprecedentne dvihli colné sadzby na tento tovar na sto percent. Za bariéry voľnému obchodu sa však vždy platí. Ťarchu cla ponesie hlavne európsky zákazník. V prípade odvetných opatrení to však zabolí aj svetové automobilky.
Európska komisia avizovala, že od budúceho mesiaca bude predbežne uplatňovať dodatočné clá vo výške 17 až 38 percent na dovážané čínske elektrické vozidlá. Sadzby sa budú uplatňovať nad rámec existujúcich 10-percentných ciel. A to v závislosti od toho, do akej miery spoločnosti kooperovali s vyšetrovaním výrobcov elektromobilov, ktoré EÚ oznámila v septembri minulého roka.
Najväčší vývozcovia vrátane BYD či Geely budú postihnutí dodatočnými individuálnymi clami vo výške 17 až 20 percent. Elektromobily vyrobené v Číne spoločnosťou Tesla „môžu dostať individuálne vypočítanú colnú sadzbu“, uviedla Komisia. Spoločnosti, ktoré sa považujú za nespolupracujúce pri vyšetrovaní, vrátane veľkej automobilky SAIC, budú podliehať 38-percentnej sadzbe.