KOŠICE – Križovatka pri Jumbo centre v Košiciach, kedysi známa svojou chaotickou dopravou a nedostatočnou bezpečnosťou, prešla vďaka iniciatíve Čas spomaliť radikálnymi zmenami. Prvý projekt dopravnej intervencie občianskeho sektora priniesol pozitívne zmeny pre bezpečnosť obyvateľov Košíc.
Križovatka pri Jumbo centre v Košiciach bola dlhé roky známa svojou nebezpečnosťou kvôli vysokej hustote premávky, nejasnej organizácii dopravy a absencii svetelnej signalizácie. Tento dopravný uzol, ktorý sa nachádza v jednej z najfrekventovanejších častí mesta, dennodenne zvláda veľký počet áut, čo v minulosti spôsobovalo dopravné zápchy a zvyšovalo riziko kolízií.
Vysoká rýchlosť vozidiel a nedostatočné opatrenia na spomalenie premávky len pridávali na nebezpečnosti tejto križovatky. Chodcom síce boli k dispozícii dva priechody cez križovatku pri Jumbo centre, avšak viedli pomerne dlhým úsekom cez vozovku, čo chodcom spôsobovalo skôr znepokojenie. Kvôli rýchlo jazdiacim vozidlám mali obavy o svoju bezpečnosť.
O zmene na križovatke sa začalo intenzívne diskutovať po tragédii 10. februára 2023. Pri nehode došlo k stretu troch osobných motorových vozidiel, pričom v dôsledku udalosti prišli o život traja ľudia a ďalší utrpeli zranenia.
Vodič modrého BMW nezvládol riadenie a prešiel cez dvojitú čiaru do protismeru, kde sa zrazil so Škodou Fabia. Polícia uviedla, že po zrážke sa Škoda Fabia dostala do kontaktu so zábradlím a dopravným značením pri zastávke mestskej hromadnej dopravy, zatiaľ čo BMW začalo nekontrolovateľne rotovať smerom k Štefánikovej ulici. V tom čase prechádzali po riadne vyznačenom priechode pre chodcov tri chodkyne.
Zrážku neprežil vodič vozidla Škoda Fabia a jedna z chodkýň, ktorá zomrela na mieste. Dve osoby utrpeli vážne zranenia a ďalšie dve mierne. Všetky štyri osoby previezli do nemocnice. Chodkyňa, ktorá utrpela ťažké zranenia, neskôr v nemocnici zomrela. Celkový počet obetí tak vzrástol na tri.
Občianska iniciatíva Čas spomaliť spolu s mestom Košice a ďalšími partnermi sa v priebehu roku 2023 zamerali na projekt úpravy spomínanej križovatky. Ich hlavným zámerom bolo zlepšiť bezpečnosť ľudí, ktorí denne prechádzajú cez dvojicu priechodov v tesnej blízkosti rozsiahlej križovatky, ktorá pripomína kruhový objazd.
Projekt uskutočnili v roku 2023 a vďaka sústavnej práci projektového tímu došlo na križovatke k zmenám v organizácii dopravy a na povrchu námestia sa objavilo umelecké dielo. Toto dielo sa ukázalo ako účinný spôsob, ako upozorniť na bezpečnostné problémy v uliciach Košíc. Súčasťou projektu bola aj možnosť pre obyvateľov mesta zapojiť sa do dotazníkového prieskumu.
Na dotazníkovom prieskume sa pred zásahom zúčastnilo 881 respondentov a 513 po ňom. Viac ako 60 percent opýtaných respondentov žilo v mestských častiach v Košiciach a väčšina patrila do vekovej skupiny 15-64 rokov.
Pred začiatkom projektu bol priechod cez Gorkého ulicu označený ako problematické miesto. Až 73 percent opýtaných súhlasilo s potrebou prijať opatrenia na zvýšenie bezpečnosti na tomto mieste. Pred dopravnými zmenami sa najviac v bezpečí na križovatke cítili vodiči.
Chodci sa po zásahu na križovatke cítili o 58 percent bezpečnejšie, zatiaľ čo vodiči vnímali väčšie riziko o 68 percent. Vodiči sa podľa prieskumu začali po zmene organizácie dopravy správať opatrnejšie. Jazdci kolobežiek cítili zvýšené ohrozenie o 44 percent. Zmeny nemali veľký vplyv na vnímanie bezpečia cyklistov, rodičov s kočíkmi a ľudí s obmedzenou pohyblivosťou.
V rôznych lokalitách sa však účinky zmien líšili, pričom napríklad na Gorkého ulici sa ľudia cítili o 54 percent bezpečnejšie ako na Hviezdoslavovej. Z hľadiska demografických faktorov vnímali ženy zmeny pozitívnejšie o 47 percent viac ako muži. Vek respondentov však nemal výrazný vplyv na ich pocit bezpečnosti po úpravách.
Prieskum uvádza aj špecifické faktory, ktoré ovplyvňujú subjektívne vnímanie bezpečnosti. Pred zásahom mali respondenti najväčšie obavy v súvislosti s hustou premávkou (38 percent), rýchlosťou vozidiel (25 percent) a nedostatkom svetelnej signalizácie (17 percent). Po úpravách sa tieto obavy zmiernili, čo hovorí v prospech účinnosti projektu pri riešení faktorov ovplyvňujúcich bezpečnosť ľudí v Košiciach.
Výsledky priskumu môžu mať vplyv aj na budúce úpravy organizácie dopravy v lokalite, keďže nadväzujúca otázka smerovala práve na opýtaných, ktorí sa aj napriek úpravám necítili bezpečne.
Respondenti po úpravách identifikovali medzi nedostatkami na Gorkého ulici predovšetkým neistotu pri vstupovaní na vozovku, nedodržiavanie prednosti chodcom, vysokú rýchlosť premávky a absenciu cyklopruhu.
Na Hviezdoslavovej ulici uviedli respondenti podobné problémy – nedávanie prednosti chodcom vozidlami (39 percent), pocit neistoty pri vstupovaní na vozovku (38 percent) a rýchlu jazdu vozidiel (33 percent).
Projekt úpravy križovatky pri Jumbo centre v Košiciach sa tak ukázal ako úspešná snaha o zlepšenie bezpečnosti v mestskej doprave. Prieskumy pred a po zásahu jasne ukazujú, že tak subjektívne vnímanie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, ako aj konkrétne obavy týkajúce sa hustoty premávky a rýchlosti vozidiel, sa po úpravách zmiernili.