Pokračovanie R1 sa odkladá. Mosty sú v kritickom stave, hrozí dvestokilometrová obchádzka

BANSKÁ BYSTRICA – V máji mali začať s výstavbou dlho očakávanej diaľnice z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče. Teraz je všetko inak a jej realizácia sa odkladá. Dôvodom je vegetačná sezóna.  

26most,salkova6 Most pri Slovenskej Ľupči je v havarijnom stave. Foto: Mário Kaprálik

Na tomto úseku však doslova tikajú časované „bomby“, ktorými sú mosty v havarijnom stave. Tým najkritickejším je most pri Šalkovej, hrozí, že ho budú musieť uzatvoriť. Most pritom stojí na hlavnom ťahu z Banskej Bystrice na Horehronie a následne ďalej na východ Slovenska.

Koncom apríla poklepával minister dopravy Jozef Ráž spolu s predstaviteľmi samosprávy dôležité pokračovanie rýchlostnej cesty R1. Prešli dva mesiace a práce neboli doteraz zahájené.

Koncom apríla poklepával minister dopravy Jozef Ráž spolu s predstaviteľmi samosprávy pokračovanie rýchlostnej cesty R1.  Foto: Mário Kaprálik

„Stopku“  urobilo vegetačné obdobie, kvôli ktorému nie je možné v tomto čase vykonať výrub potrebných drevín. To zastavilo stavbu na niekoľko mesiacov. Podľa zákona je totiž výrub stromov možné realizovať iba v období vegetačného pokoja, ktoré je stanovené na obdobie od 1. októbra do 28. februára.

Prerušenie výstavby viac ako trojkilometrového úseku rýchlostnej cesty R1 kritizujú aj dotknuté samosprávy. „Problém je, že musíme počkať na koniec vegetačnej sezóny, pritom kritický stav jednak mostu na ceste I/66, ale aj krajského mostu smerom do Šalkovej, je v takom stave, že doslova a do písmena je len otázkou krátkeho času, kedy ich budeme musieť zatvoriť,“ priblížil pre Štandard predseda Banskobystrického kraja Ondrej Lunter.

Kedy sa opäť začne so stavebnými prácami, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nešpecifikovala. „Platná legislatíva neumožňuje výruby počas takzvaného vegetačného obdobia, teda hniezdenia. No plánujeme počas takzvaného vegetačného obdobia realizovať na stavbe činnosti, ktoré výruby nevyžadujú,“ uviedla v stanovisku NDS.

Most pri Slovenskej Ľupči v minulosti už viackrát opravovali. Je iba otázkou času kedy ho uzatvoria. Foto: Mário Kaprálik

Na kritickú situáciu s mostom pri Šalkovej upozornil pri návšteve Banskej Bystrice aj prezident Peter Pellegrini. „Poklepal sa základný kameň. Všetci presvedčení, aj ja ako Banskobystričan, že sa ide stavať,“ povedal Pellegrini.

„Mysleli sme, že konečne sa zachráni havarijná situácia na moste za Šalkovou, na ktorom je taká situácia, že môže každú chvíľu spadnúť. Teraz však bude stavba pol roka stáť. Lebo je leto a staviteľ musí čakať, kedy spadne lístie,“ vysvetlil prezident.

„My tu ale máme mimoriadnu situáciu. Ak spadne tento most, alebo ho prestane byť možné technicky užívať, čaká obyvateľov Horehronia obchádzka 200 kilometrov. To je neprípustné,“ doplnil Pellegrini.

Projekt výstavby rýchlostnej cesty R1 medzi Banskou Bystricou a Slovenskou Ľupčou počíta s vyše trojkilometrovou rýchlostnou cestou i preložkou cesty I/66. Práce by mali trvať 960 dní a prinesú i dopravné obmedzenia.

Nový úsek R1 má byť prepojený so severným obchvatom Banskej Bystrice a pokračovať bude k priemyselnej časti Slovenskej Ľupče. Výstavbu za približne 87 miliónov eur hradenú zo štátneho rozpočtu bude realizovať združenie spoločností Doprastav a Metrostav DS.

Projekt výstavby rýchlostnej cesty R1 medzi Banskou Bystricou a Slovenskou Ľupčou počíta s vyše trojkilometrovou rýchlostnou cestou i preložkou cesty I/66. Vizualizácia: NDS

Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac