Košice na ceste k 15-minútovému mestu. Električky pôjdu aj na sídlisko Ťahanovce a letisko

KOŠICE – V Košiciach práve prebieha pripomienkovanie návrhu nového územného plánu mesta (ÚP), ktorý sľubuje významné zlepšenia v niekoľkých kľúčových oblastiach. Rozhovor s hlavným architektom mesta Petrom Kroppom a vedúcim referátu urbanizmu Martinom Jergušom načrtol, na akú budúcnosť sa môžu obyvatelia tešiť.

električky košice V návrhu nového územného plánu mesta sú aj trate na Sídlisko Ťahanovce či letisko. Foto: Facebook Dopravný podnik mesta Košice, a.s.

Útvar hlavného architekta mesta Košice (ÚHA) má od svojho založenia roku 1965 takmer 60-ročnú históriu ovplyvňovania a formovania urbanistického a architektonického rozvoja mesta. Od roku 2021 jeho vedenie zastáva Petr Kropp. Útvar spravuje územný plán mesta, iniciuje územné plány zón mestských častí a trvale zabezpečuje zmeny a doplnky územnoplánovacích dokumentov.

Súčasný územný plán je ešte z roku 1976

Územný plán, ktorý vznikol ešte v roku 1976, už nezodpovedá dnešným potrebám mesta. Jeho návrh zohľadňoval rozvoj ťažkého priemyslu a reagoval na nutnosť výstavby veľkého množstva bytov a ciest.

V súčasnosti sa však Košice stretávajú s novými výzvami, ako je postupný ústup priemyselnej výroby, zvýšená dopravná záťaž, klimatické zmeny a nedostatok parkovacích miest. Z tohto dôvodu je nevyhnutné, aby nový plán reflektoval súčasné podmienky a potreby obyvateľstva.

Štyri hlavné témy

Nový územný plán mesta Košice je strategickým dokumentom navrhnutým na základe nových výziev v ekonomike, klíme a životnom štýle. V rámci plánovania budúcej podoby Košíc sa v súčasnosti intenzívne diskutuje o ambícii zlepšiť životné podmienky obyvateľov viacerými spôsobmi.

Hlavné témy tohto plánu sa zameriavajú na štyri oblasti: podpora udržateľnej mobility a efektívnych foriem dopravy, ochrana klímy a verejného priestoru, revitalizácia a rozvoj existujúceho zastavaného prostredia a podpora informačného a užívateľského komfortu.

Snahou je tiež zlepšiť dostupnosť základných služieb pomocou nových električkových tratí. Tieto trate zabezpečia rýchlejší a spoľahlivejší prístup k rôznym mestským častiam a podporia udržateľné formy mobility.

„Chceme vytvoriť 15-minútové mesto, kde sú všetky dôležité služby a vybavenosť dostupná v rámci krátkej pešej vzdialenosti,“ uviedol Kropp pre Štandard. To znamená, že všetky základné potreby by si mali občania vedieť uspokojiť v okruhu 15 minút chôdze, jazdy na bicykli alebo verejnou dopravou. 

„Električková trať je nosný systém dopravy v Košiciach. Takto je to nastavené už asi 100 rokov, električka tu v minulosti chodila aj po Hlavnej ulici. Najdôležitejšie je, že návrh nového plánu počíta s nosnou kostrou električkovej trate,“ objasnil hlavný architekt.

Zaujímavosťou je, že viac ako 20 percent ľudí z vyše 80-tich okolitých obcí dochádza denne do Košíc za prácou či štúdiom. Ich počet bude v budúcnosti narastať, čo predstavuje zvýšenú záťaž na infraštruktúru mesta. Nový územný plán ráta aj s týmito rastúcimi potrebami.

Električky chodili v minulosti v Košiciach aj po Hlavnej ulici. Foto: Facebook Dopravný podnik mesta Košice, a.s.

Električky až na Sídlisko Ťahanovce?

Plánované električkové prepojenie na Sídlisko Ťahanovce rieši dlhodobý problém s dopravou, keďže toto sídlisko má momentálne napojenie len na jediný dopravný vstup.

„Diskusia o potrebe električkovej trate pre Sídlisko Ťahanovce trvá už 30 až 40 rokov, prakticky od vzniku sídliska, avšak definitívna trasa a napojenie neboli doteraz vyriešené. Plánovaná trasa električky by mala začínať od otočky električiek pri Lokomotíve, pokračovať popri Kostolianskej ceste a následne smerovať na Demeter,“ uviedol pre redakciu Štandardu Martin Jerguš.

Sídlisko Ťahanovce by malo veľkú výhodu, keďže električky by išli vlastným koridorom, čo znamená, že by sa vyhli zápcham a neobmedzovala by ich automobilová doprava.

Trať po tejto trase by sprístupnila nové plánované rozvojové územie vedľa parku Anička. Ďalej však bude potrebné, aby trať prešla ponad železnicu a Hornád. „Druhou možnosťou, tradičnejšou, je trať smerom od železničnej stanice k Sídlisku Ťahanovce,“ doplnil Jerguš.

Kropp zdôraznil, že sídlisko tým získa pridanú hodnotu, pretože bude prepojené s električkovou trasou a podporí to aj budúci rozvoj územia Hornádu.

Výkres č. 3 Verejné dopravné vybavenie 1:10 000 Sídlisko Ťahanovce. Foto: kosice.sk

„Vychádzajúc z existujúcej železničnej stanice by sme chceli električkové prepojenie rozšíriť aj na územie pri Hornáde, východne od železničnej trate. Ideálne by bolo, keby električka prechádzala po okruhu, ktorý by smeroval z Masarykovej ulice, križoval železnicu a naspäť smeroval zo sídliska Ťahanovce cez Kostoliansku cestu,“ dodáva Kropp.

Električkou až na letisko

Plány na výstavbu električkovej trate, ktorá by smerovala ku košickému letisku, majú potenciál výrazne zlepšiť cestujúcim a zamestnancom dostupnosť priemyselného parku. Autobusovú prepravu by zároveň mohla nahradiť efektívnejšia alternatíva. Podľa Jerguša by sa električka stala nevyhnutnou súčasťou rozvoja letiska s možnosťou príjazdu až k terminálu.

„Trať k letisku je veľmi dôležitá aj pre zamestnancov priemyselného parku, ktorý sa tam rozvíja, a je naplánovaný aj jeho ďalší rozvoj. Električka je ideálna na takúto kapacitnú obsluhu, ako je prílet lietadla s cestujúcimi. Väčšina z nich by mohla využiť električku. Keby ich mali obsluhovať autobusy, muselo by prísť šesť až sedem autobusov naraz,“ ozrejmil Jerguš.

Verejné dopravné vybavenie smerom ku košickému letisku. Foto: kosice.sk

„Keď tu bude dobre fungovať dostupnosť a organizácia MHD, máme šancu vyvážiť automobilovú dopravu v prospech verejnej dopravy, čo je cieľom nového územného plánu. Musíme presunúť ťažisko z individuálnej dopravy na verejnú a mať dobre nastavenú kostru mestskej hromadnej dopravy,“ zdôrazňuje zasa Kropp.

Podpora peších aj cyklistov

V návrhu nového ÚP Košíc sa kladie dôraz aj na rozvoj peších a cyklistických trás. Podľa vyjadrenia Jerguša, pešie trasy v pláne vyznačili po prvýkrát. „Tieto trasy sú záväzné a ich zachovanie je nevyhnutné,“ dodáva.

Sieť trás navrhli s cieľom zabezpečiť plynulosť a priechodnosť územia a podporiť tým mobilitu peších a cyklistov. Niektoré trasy sú zdieľané, iné sú určené výhradne pre cyklistov, čo má zlepšiť pohyb a bezpečnosť medzi mestom a okolitými obcami.

Kropp konštatoval, že tento plán smeruje k posilneniu verejnej dopravy a peších trás. Zároveň ponúka priestor pre alternatívne formy mobility ako bicykle a kolobežky, čím podporuje udržateľný rozvoj mesta. Tento prístup reflektuje rastúce potreby Košíc vyrovnať sa s dopravnými výzvami a zároveň zlepšiť kvalitu života obyvateľov prostredníctvom lepšieho urbanistického plánovania.

Aj verejnosť tvorí budúcnosť svojho mesta

Verejnosť má možnosť zapojiť sa do tvorby nového ÚP mesta Košice a podať pripomienky k jeho obsahu osobne, pomocou pripomienkovacieho formulára, ktorý je k dispozícii na podateľni Magistrátu mesta Košice. Alternatívne je možné formulár vyplniť a zaslať aj online prostredníctvom oficiálnej webovej stránky mesta.

Termín pripomienkovania návrhu územného plánu pre verejnosť aj odbornú komunitu je od 30. mája do 30. septembra 2024. „Očakávame, že po vyhodnotení pripomienok sa plán stane základom pre budúci rozvoj mesta,“ uzatvára Jerguš.

V prípade potreby ďalších informácií je možné kontaktovať recepciu, ktorá záujemcov spojí so zodpovednou osobou z Útvaru hlavného architekta. Útvar je k dispozícii každý pracovný deň od 9.00 do 11.30 hod. a od 12.00 do 14.00 hod.

Návrh nového územného plánu Košíc môže pripomienkovať aj široká verejnosť. Foto: redakcia