Hra krajskej správy ciest na schovávačku pokračuje. Kedy sa skončí?

KOŠICE - Správa ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) sa "preslávila" viacerými kauzami. Niektoré už vyšetruje polícia. Zdá sa však, že sebareflexia neprichádza, práve naopak. Na rad prišlo ignorovanie a zatĺkanie.

Trišč Bývalý generálny riaditeľ SC KSK Anton Trišč. Foto: Redakcia

Jedna z takýchto káuz sa týka aj bývalého generálneho riaditeľa SC KSK Antona Trišča, ktorý skončil v novembri minulého roka vo vyšetrovacej väzbe. Vtedy malo ísť o podozrenia týkajúce sa nákupu predražených bezkontaktných teplomerov, ako aj podozrivý nákup desiatich posypových nadstavieb, ku ktorým chýbali doklady. Kvôli tomu sa 23. novembra 2023 vzdal funkcie.

Za normálnych okolností by mal v SC KSK skončiť definitívne. Lenže vedenie SC KSK neustále zahmlievalo, či Trišč ostal naďalej ich zamestnancom. Prípadne, či mu ponúkli inú pracovnú pozíciu.

Triščove pôsobenie prišlo na pretras aj na aprílovom zasadnutí dopravnej komisie. Vtedy sa poslanec Miloš Ihnát pýtal, v akej funkcii Trišč pracuje a aký plat mu prináleží. Súčasný generálny riaditeľ SC KSK Vladimír Žiarný tvrdil, že z dôvodu rôznych právnych názorov nemôže na všetko odpovedať. „Poskytnem tie informácie, ktoré mám a tie, s ktorými som stotožnený. Sú nejaké právne názory, ktoré mi nedovoľujú odpovedať vám teraz na všetko,“ povedal generálny riaditeľ.

Podľa informácií, ktorými Košický Štandard disponuje, na SC KSK zriadili novú pracovnú pozíciu – vedúci odboru pre podporné činnosti. A nemá ním byť nik iný ako Anton Trišč. Na túto skutočnosť sme sa ešte v máji pýtali aj KSK a SC KSK. Odpoveď dodnes neprišla.

Skúšal to aj poslanec Ihnát, a keďže neuspel ani interpeláciami predsedu KSK Rastislava Trnku, išiel na vec inak. Informácie si vyžiadal prostredníctvom žiadosti o sprístupnenie informácií tak, ako to vyžaduje infozákon. Nepýtal sa len na Trišča, ale i ďalšie prešľapy SC KSK týkajúce sa pokút za mýto, pobabrané verejné obstarávanie, či nájom mechanizmov. V týchto dňoch mu prišla odpoveď, avšak iba na niektoré neproblematické otázky, ktoré sa týkali rekonštrukcie niekoľkých mostov, alebo získavania príjmov z mimorozpočtových zdrojov. 

Avšak o Triščovi a ďalších kauzách ani zmienka. Pre upresnenie, na otázku týkajúcu sa Triščovho pôsobenia v SC KSK sa v odpovedi, ktorú podpísal generálny riaditeľ SC KSK Vladimír Žiarný píše, že „prevádzkové informácie nemajú priamu súvislosť s výkonom verejnej správy, nad ktorej správnym fungovaním by mala verejnosť vykonávať dohľad prostredníctvom zákona 211/2000 (infozákon). O prevádzkové informácie ide vtedy, ak má informácia prevádzkovo – pracovný charakter a týka sa vnútornej činnosti organizácie, bez priameho dopadu vo vzťahu k verejnosti.“

Poslanec Ihnát je z prístupu SC KSK rozčarovaný. „Odpovedali tak, ako odpovedali. Čiže neodpovedali. Len taká čerešnička. Nevedia a nedokážu odpovedať, či pán Trišč je v Správe ciest KSK zamestnaný, či poberá plat, alebo je prekážka na strane zamestnávateľa. V prípade platenej prekážky v práci, nakoľko ide o naše verejné financie, ma zaujíma dôvod tejto prípadnej prekážky v práci,“ vyjadril sa Ihnát pre Štandard.

„Je neuveriteľné, že riaditeľ Žiarný nedokáže už mesiace doriešiť tak veľmi ‚náročný‘ pracovnoprávny vzťah zamestnanca, stále údajne s právnikmi už mesiace rieši ponukovú povinnosť práce, ktorú jeden schopný manažér má vyriešenú do cca 10 minút! Nedeje sa tak,“ dodal krajský poslanec s tým, že SC KSK zahmlieva úplne všetko, čo dosiaľ vyšlo na povrch.

„Celé je to šialené, preto podávam podnet na Najvyšší kontrolný úrad. Pán Trišč leží doma a poberá plat. V prípade súkromnej firmy by to bolo jedno, ale tu ide o verejné peniaze,“ uzavrel Ihnát s tým, že na informácie o súčasnom Triščovom pôsobení sa bude pýtať dovtedy, kým sa verejnosť nedozvie pravdu.

Bolo by načase, aby niekto oriešok týkajúci sa zamestnávania exriaditeľa Trišča rozlúskol. A úplne najlepšie by bolo, aby to bolo vedenie KSK, prípadne generálny riaditeľ SC KSK.


Bude to hotová Sodoma a Gomora. Doslova peklo čaká na motoristov počas opravy poškodeného potrubia na hlavnej križovatke v centre Nitry. Vodári chcú potrubie opraviť v dvoch etapách, pričom tá prvá je naplánovaná na obdobie…
Prejsť na článok