TRENČÍN – Mesto Trenčín a obec Soblahov plánujú vybudovať cyklistickú trasu, ktorá prepojí obe lokality. Stavebné práce sa začnú o dva roky, pričom financovanie dlhodobo očakávaného projektu, najmä medzi cyklistickými nadšencami, zabezpečia samosprávy z európskych fondov. V jednom úseku však bude trasa križovať cestu tretej triedy s vysokou hustotou premávky. A to môže byť problém.
Segregovaná cyklotrasa bude začínať pri sídlisku Juh za mostom cez Lavičkový potok na Soblahovskej ulici. Mesto plánuje aj výstavbu novej cyklolávky. Trasa bude pokračovať po ľavej strane pozdĺž okraja poľa a pred obcou Soblahov sa preklopí cez hlavnú cestu na druhú stranu, na katastrálne územie obce.
„Je možné, nie však definitívne, že bude nutné prekrižovať hlavnú cestu v mieste ukončenia našej investičnej akcie. A to z dôvodu napojenia na cyklotrasu, ktorú by mala v budúcnosti budovať obec Soblahov. Naša investičná akcia má končiť približne 500 m pred Soblahovom. Konkrétne, v mieste napojenia obslužnej cesty na cestu tretej triedy,“ povedala pre Štandard hovorkyňa trenčianskej radnice Erika Ságová.
Ak by cyklotrasa viedla z Trenčína po pravej strane, plynulo by sa napojila na soblahovskú časť. „Alternatíva po pravej strane z Trenčína poza záhradky do Soblahova bola už vo vysokom štádiu prípravy, ale narazila na nesúhlas majiteľov pozemkov. Žiaľ, nedospeli sme s nimi k dohode. Preto bolo nevyhnutné hľadať inú trasu,“ ozrejmil pre redakciu člen cyklokomisie v meste Trenčín Igor Ševčík.
Kompetentní aktuálne neuvažujú ani o výstavbe cyklolávky, ktorá by cyklotrasu premosťovala ponad cestu z jednej strany na druhú. Lávka by musela byť umiestnená vo výške päť až šesť metrov so stúpaním. Napriek tomu, že toto riešenie nie je ideálne, pre cyklistov by bolo výrazne bezpečnejšie.
„Nie je to ojedinelá záležitosť, že cyklotrasa bude v jednom bode križovať cestu. Áno, každý úrovňový priechod je určitým spôsobom kolízny. No pokiaľ budú účastníci dodržiavať pravidlá cestnej premávky a prejdú – ak im to situácia umožní – priechodom pre cyklistov z jednej strany na druhú, tak riziko eliminujú. Samozrejmosťou budú aj opatrenia na zníženie maximálnej povolenej rýchlosti a značka upozorňujúca na možný výskyt cyklistov na ceste,“ doplnil Ševčík.
Trenčianska samospráva aktuálne čaká na cenové ponuky pred zadaním vypracovania projektovej dokumentácie.
„Vzhľadom na fakt, že sa ešte nezačalo vypracovávanie projektovej dokumentácie, nemôžeme sa zatiaľ konkrétnejšie vyjadriť. Dĺžka našej cyklotrasy by mala byť cca dva kilometre. Rozpočet bude známy až pri projektovej dokumentácii na stavebné povolenie. Teraz sme ešte len pred vypracovaním projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie,“ dodala Sagová.
Cestu z Trenčína do Soblahova charakterizuje kľukatý a úzky profil bez krajnice a miestami poškodeným povrchom. Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline, na základe sčítacích údajov potvrdil, že tadiaľ denne prejde v priemere 2653 automobilov, z toho 281 nákladných vozidiel.
Podľa štatistiky Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trenčíne sa za posledných 18 mesiacov na spomínanej ceste tretej triedy stala iba jedna dopravná nehoda, ktorú spôsobil vodič s 2,58 promile alkoholu v krvi. Bolo to vo februári tohto roku.
V danom úseku je rýchlosť obmedzená na 70 km/h, cesta je vybavená viditeľným zvislým dopravným značením, ktoré označuje obmedzenú rýchlosť a upozorňuje tiež na prítomnosť cyklistov.
Napriek všetkému však cyklisti neskrývajú obavy. „Nie všetci vodiči nás tolerujú a niektorí jazdia agresívne. Boli situácie, keď som sa cítil ohrozený, ale našťastie sa mi zatiaľ nič nestalo. Cyklotrasa týmto smerom veľmi chýba. Vôbec by mi neprekážalo, ak by v jednom bode pretínala cestu. Hlavne, aby ju čím skôr postavili a mohli sme týmto smerom jazdiť bez áut, komfortne a bez stresu,“ opísal pre redakciu Martin z Mníchovej Lehoty, ktorý každý deň šliape do pedálov po tejto komunikácii.
„Vítam iniciatívu, že chcú postaviť cyklotrasu. V súčasnosti sme nútení ísť po hlavnej ceste, ktorá je najmä pod kopcom vo veľmi zlom stave. Je to tu pre našu komunitu veľmi nebezpečné. Ja chodím na bicykli do Soblahova za svojou babkou a potom naspäť,“ poznamenal Trenčan Miloslav.
Pre Štandard hovorí Andrej Kľučár zo sídliska Juh v Trenčíne. Zdroj: Ľubomír Chochula
Otec, momentálne najlepšej slovenskej cyklistky Viktórie Chladoňovej, svoju dcéru po frekventovanej hlavnej ceste na bicykli nepustí. „Skoro každý deň vozím Viki na tréning autom. Niekedy ide sama na bicykli, ale po šotolinových cestičkách. Nová cyklotrasa pomôže nielen mojej dcére, ale všetkým, ktorí majú radi cyklistiku,“ ozrejmil Michal Chladoň.
S jeho slovami súhlasí aj predseda Climberg Sport Teamu Trenčín Branislav Kacina, ktorý je zároveň trénerom 17-ročnej Viktórie. Podľa neho bude cyklotrasa zo Soblahovskej ulice do Soblahova spásou aj pre cyklistický klub.
„Cyklotrasy vo všeobecnosti pomáhajú našim mladým cyklistom v športovom rozvoji. My na nich nepretekáme, ako si možno niekto mylne myslí. Snažíme sa byť na nich ohľaduplní k ostatným užívateľom. Slúžia nám okrem iného tiež ako transfer do iných lokalít, kde potom trénujeme,“ doplnil Kacina.
Cyklotrasa na území Soblahova bude mať dĺžku približne jeden až jeden a pol kilometra. Povedie okolo obce k železničnej stanici, Dolňanskej kyselke a následne smerom do kopcov. Trasovanie upresnia neskôr.
„V súčasnosti robíme veľké pozemkové úpravy, ktoré budú ukončené najskôr o dva roky. Cyklotrasa je jednou z našich priorít, ale ešte väčšou je dokončenie kanalizácie obce. Obe investičné akcie chceme financovať z mimorozpočtových zdrojov,“ dodal starosta Soblahova Marián Hudec.
O význame cyklotrasy hovorí starosta obce Marián Hudec. Zdroj: Ľubomír Chochula