Po tom, čo na jar obehli svet informácie o tom, že dopyt po elektromobiloch slabne a vo viacerých európskych štátoch sa počet predaných áut radikálne prepadol, prichádzajú z odvetvia ďalšie negatívne správy.

Mohlo by Vás zaujímaťEufória z elektromobilov opadá. Najmä v Európe

V máji sa v Európe predalo o 11 percent menej elektrických áut (BEV), než v rovnakom mesiaci lanského roku. Financial Times o tom informoval na základe údajov spoločnosti CRU Group, ktorá skúma trhy s komoditami.

Predaj týchto vozidiel vzrástol v prvých piatich mesiacoch roku 2024 medziročne len o 2,4 percenta na približne 800-tisíc kusov.

Prebúdzanie sa zo sna

Hoci globálny aj európsky trh s elektromobilmi stále rastie, ďaleko zaostáva za prognózami. A to hatí plány nielen automobilkám, ale aj ďalším účastníkom dodávateľského reťazca. Napríklad európskym výrobcom batérií.

Tí sa teraz spamätávajú z celosvetového spomalenia predaja elektromobilov. A sú nútení rušiť alebo odkladať plánované projekty. Dosah pritom nie je vôbec zanedbateľný. Podľa poradenskej spoločnosti SC Insights to znamená, že sa na starom kontinente vyrobí zhruba o dva milióny menej batérií.

„(Výrobcovia automobilov v Európe) nepredkladajú objednávky na batérie,“ skonštatoval pre FT Andy Leyland, výkonný riaditeľ SC Insights.

Švédsky producent batérií Northvolt začal strategickú revíziu, v rámci ktorej môže odložiť investície do nových prevádzok v Nemecku, Kanade a Švédsku. Toto rozhodnutie nasledovalo po tom, ako spoločnosť prišla o kľúčovú zmluvu s BMW v hodnote dvoch miliárd dolárov.

Thomas Schmall, šéf výrobcu batérií PowerCo, ktorý je súčasťou koncernu Volkswagen, začiatkom tohto roka vylúčil možnosť, že by sa v Európe zatiaľ postavila ďalšia prevádzka: „Momentálne to nie je na stole z hľadiska konkurencieschopnosti ani nákladov.“

Dokonca aj čínska spoločnosť Svolt zrušila plány na výstavbu závodu na výrobu batérií v Nemecku. Odvolala sa na neistotu v oblasti plánovania, a to najmä pre meniace sa clá či dotácie, ako aj na stratu významného zákazníka.

Mohlo by Vás zaujímaťAutomobilky začínajú pri elektromobilite brzdiť: Vyrobíme to, čo chce spotrebiteľ

Drahé európske batérie

Nedostatok dlhodobého plánovania zo strany európskych vlád a výrobcov automobilov podľa Andyho Leylanda spôsobí, že „Číňania zaberú veľké časti (batériového) priemyslu“.

„Batériový priemysel v Európe bol odvetvím veľkých snov, veľkých peňazí a veľkého zhonu, ale teraz dochádza k otrasom,“ povedal pre britské noviny jeden z popredných investorov do odvetvia elektromobility. „Všetky spoločnosti, ktoré nie sú podporované veľkými konglomerátmi alebo nie sú čínske, zaniknú.“

Začať s výrobou batérií je pritom kapitálovo náročná úloha, čo znamená, že spoločnosti potrebujú vyrábať veľa, aby dokázali náklady stlačiť na rovnakú úroveň ako ich dominantní ázijskí konkurenti.

Slabnúci dopyt po elektromobiloch v Európe pritom znamená, že producenti batérií čelia neistote, či budú mať dostatočný odbyt.

Podľa CRU približne polovici ohlásených závodov na výrobu batérií v Európe hrozí vysoké riziko, že do roku 2030 nebudú dostatočne využité alebo nebudú postavené vôbec.

Ďalším problémom pre tunajších výrobcov je ich doterajšie zameranie sa na niklovo-kobaltové (NMC) batérie. Tie síce vykazujú dlhší dojazd, no sú drahšie a majú aj ďalšie nedostatky, pre ktoré sa v Európe očakáva nárast využívania lítium-železofosfátových (LFP) batérií, ktoré v omnoho väčšom meradle vyrábajú Číňania.

Automobilky hľadajú lacnejšiu alternatívu

Práve cena sa zdá v súčasnosti spolu s nabíjacou infraštruktúrou hlavnou príčinou toho, že Európania elektrické vozidlá neprijímajú v takej miere, ako sa predpokladalo.

Lacnejšie LFP batérie, na ktoré sa špecializujú čínski výrobcovia, síce majú nižší dojazd, no neustále sa zlepšujú a zlacňujú. Európske automobilky sa preto pozerajú po tejto alternatíve.

Juhokórejský Samsung prebral objednávky BMW, o ktoré prišla spoločnosť Northvolt. Renault, zase pred pár dňami oznámil niekoľkomiliardovú dohodu s LG o batériách LFP vyrábaných juhokórejskou skupinou v Poľsku.

Jedna z divízií spoločnosti Renault bude zase získavať batérie LFP od čínskej spoločnosti CATL, čo má roku 2026 znížiť jej náklady na batérie o 20 percent.

„Menej nákladné [LFP] batérie sú dôležitou súčasťou ekonomickej rovnice pre cenovo dostupné elektrické vozidlá a ich sprístupnenie ľuďom v Európe,“ citujú Financial Times spoločnosť Ampere.

Mohlo by Vás zaujímaťBrusel radikálne zvýši clo na čínske elektromobily. Motoristi môžu očakávať nárast cien

Clá sú krokom vzad

V súvislosti s tým pripomeňme, že k vyšším cenám elektromobilov v Európe zanedlho prispeje aj nedávne rozhodnutie Únie o prudkom zvýšení colných sadzieb na dovoz elektrických áut z Číny.

Clá vo výške takmer 50 percent sa začali uplatňovať 4. júla. Tí výrobcovia elektrických vozidiel z Číny, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní Európskej komisie, ako napríklad automobilky Geely či BYD, podliehajú sadzbám vo výške 19,9 percenta, respektíve 17,4 percenta.

Všetci ostatní producenti, ktorí nespolupracovali pri vyšetrovaní, ako napríklad SAIC, budú čeliť clám vo výške 37,6 percenta.

Spomenuté colné sadzby sa prirátajú k základnému desaťpercentnému clu.

Drvivá väčšina hlasov v mediálnom priestore pritom volá po slobodnom a otvorenom obchode. Od európskych automobiliek cez tie čínske až po rôzne think tanky, ekonómov či redakcie významných periodík.

Clá totiž na jednej strane zdražujú koncové ceny pre európskeho zákazníka a na druhej strane naštrbujú obchodný vzťah s Čínou, ktorá už avizovala protiopatrenia. Tie môžu trh ešte viac narušiť.

Mohlo by Vás zaujímaťPrečo Brusel stavia bariéry, keď samotné automobilky chcú slobodný a otvorený trh?

Batériový priemysel v Európe vraj nemá budúcnosť

Hoci európski výrobcovia batérií komunikujú, že s čínskymi spoločnosťami budú vedieť súťažiť a prispievať k zníženiu cien a vyššej kvalite elektromobilov, Tim Bush, analytik spoločnosti UBS so sídlom v Soule, ktorý sa zaoberá batériami, to spochybňuje. Z dlhodobého hľadiska podľa neho nedokážu odolávať juhokórejskej a čínskej konkurencii.

„Európania nemajú žiadnu zmysluplnú produkciu, nedokážu fungovať vo veľkom meradle a nezabezpečili svoje dodávateľské reťazce,“ uviedol pre britské noviny.

„Pre ázijských výrobcov batérií je otázne, ako najlepšie prekonať toto obdobie neuspokojivého rastu. Pre európskych producentov batérií je otázne, či vôbec majú budúcnosť,“ skonštatoval.

Mohlo by Vás zaujímaťZaplavia Európu čínske autá? USA oživili hrozbu obchodnej vojny

Šéf Northvoltu Peter Carlsson má iný názor: „Môžeme ich poraziť v oblasti výkonnosti výrobkov.“ Podľa neho však treba dokázať, že sa im „vieme vyrovnať v realizácii“, čo znamená, že tunajšie spoločnosti musia byť schopné vyrábať batérie vo veľkom.