Sociálna sieť X podľa správy Európskej komisie porušuje Akt o digitálnych službách (DSA). Platforma zavádza používateľov tzv. modrými fajočkami pri neoverených účtoch, nedisponuje vhodnou databázou reklám a neposkytuje prístup k verejným údajom.
Európska komisia upozorňuje, že podmienky overenia účtu a získania modrej fajočky, ktorá symbolizuje toto overenie, nie sú v súlade so zaužívanou praxou na iných sieťach. Na X si môže ktokoľvek zaobstarať modrú fajočku zaplatením prémiového predplatného. To považujú za negatívne ovplyvňovanie schopnosti používateľov slobodne a informovane sa rozhodovať o pravosti účtov a obsahu.
Komisia tvrdí, že zaznamenala viacero prípadov zneužitia overeného statusu na oklamanie používateľov. Overovanie účtov však nie je jediným problémom, na ktorý upozorňuje. Brusel poukazuje aj na nedostatočnú transparentnosť siete v oblasti reklamy.
X podľa Komisie nedisponuje vhodnou voľne dostupnou databázou reklám, v ktorej by bolo možné reklamy umiestnené na X jednoducho vyhľadať. Práve naopak, spoločnosť zaviedla rôzne spôsoby, akými sťažuje prístup k databáze, napríklad zavedením špecifického dizajnu. Komisia taktiež sieti vytkla, že neposkytuje prístup k údajom, ktoré by mali byť podľa DSA verejne dostupné pre výskumných pracovníkov.
Ide o prvé varovanie, ktoré Komisia spoločnosti X vydala v súvislosti s porušením DSA, prostredníctvom ktorého sa EÚ snaží prinútiť technologické spoločnosti k väčšej regulácii obsahu. „Spoločnosť X má teraz právo na obhajobu, ale ak sa náš názor potvrdí, uložíme pokuty a budeme požadovať výrazné zmeny,“ uviedol eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton.
Pokuty, ktoré môže EÚ uložiť za porušenie DSA, môžu siahať až do výšky šesť percent celosvetového ročného obratu spoločnosti. Okrem spoločnosti X vyšetruje EÚ aj platformy Facebook a Instagram od spoločnosti Meta, sociálnu sieť TikTok a internetový obchod Aliexpress.
(tasr, afp)