KOŠICE – Metropola východného Slovenska sa chystá na zmenu, ktorá môže zásadne ovplyvniť kvalitu života jej obyvateľov. Mesto sa púšťa do premeny na takzvané 15-minútové mesto. Autor tohto konceptu Carlos Moreno ho predstavil na konferencii v Košiciach, kde zdôraznil výhody dostupnosti všetkých denných potrieb na dosah ruky.
Princíp 15-minútového mesta spočíva v tom, že obyvatelia majú od svojich domovov dostupné do 15 minút zabezpečenie všetkých svojich denných potrieb – obchody, školy, zdravotnícke zariadenia, pracovné miesta a rekreačné zóny – a to pešo, na bicykli alebo verejnou dopravou.
„Sme za živšiu pulzujúcu štvrť, kde sú bohaté miestne služby. Koncept je založený na polycentrickej blízkosti a stal sa celosvetovou témou. Som skutočne hrdý na to, že myšlienka sa ukázala ako dobrá a prišla v správnom čase,“ vysvetlil autor konceptu Carlos Moreno na konferencii v Košiciach.
Tento koncept sa ukazuje ako sľubná cesta k vytvoreniu miest, ktoré sú nielen efektívne a udržateľné, ale aj príjemné a zdravé pre svojich obyvateľov. Táto forma má za cieľ jednak zlepšiť životný štýl aj prispieť k udržateľnosti a ekologickému rozvoju.
Profesor regionálnej ekonómie a ekonomickej geografie Peter Nijkamp na konferencii v Košiciach zdôraznil, že väčšina populácie dnes žije v mestách a Košice, hoci v celosvetovom meradle nie sú veľké, sú súčasťou tohto trendu.
„Väčšina ľudí dnes žije v mestách z dôvodu dostupnosti ekonomických príležitostí, kvalitného vzdelávania a zdravotnej starostlivosti. Mestá taktiež ponúkajú bohatú kultúrnu a sociálnu infraštruktúru, rozvinutú verejnú dopravu a široký výber služieb. Zaujímavé je, že najšťastnejší ľudia sa nenachádzajú v najväčších metropolách, ale v stredne veľkých mestách,“ doplnil vo svojom prejave Nijkamp. Považuje za dôležité, aby mestá poskytovali svojim obyvateľom najmä bezpečný a príjemný domov.
Prechod Košíc na 15-minútové mesto by vraj priniesol množstvo výhod, podobne ako vo viacerých veľkomestách vo svete. „Naším skutočným cieľom je zlepšiť kvalitu života, rozvíjať nové formy miest a skončiť s dlhým cestovaním do práce,“ uviedol Carlos Moreno.
V Paríži viedol tento koncept k zníženiu emisií a vytvoreniu príjemnejšieho a bezpečnejšieho mestského prostredia. V Melbourne a Portlande sa zlepšila dostupnosť základných služieb, čo podporilo lokálne komunity a ekonomiku.
Barcelona, so svojimi „Superblocks“ ukázala, ako možno revitalizovať mestské oblasti a zvýšiť kvalitu verejného priestoru. Miláno a Ottawa preukázali, že udržateľná mobilita a dostupné miestne služby sú kľúčom k modernému mestskému životu.
Aj Košice sú pripravené na zásadné zmeny, keďže pripravujú nový územný plán, ktorý bude rozhodujúci pre ich budúcnosť. Cieľom je zmeniť Košice na moderné mesto, kde budú mať obyvatelia všetko, čo potrebujú, na dosah ruky.
„Chceme vytvoriť 15-minútové mesto, kde sú všetky dôležité služby a vybavenosť dostupná v rámci krátkej pešej vzdialenosti,“ uviedol hlavný architekt Petr Kropp pre Štandard. To znamená, že všetky základné potreby by si mali občania vedieť uspokojiť v okruhu 15 minút chôdze, jazdy na bicykli alebo verejnou dopravou.
V plánoch mesta je vytvorenie nového mestského centra Košice-Hornád, ktoré sa má stať uhlíkovo neutrálnou štvrťou, unikátnou v Európe. V rámci boja proti globálnej klimatickej kríze sa Košice snažia stať zelenším mestom. Ako príklad slúži projekt teplovodu z obce Ďurkov, ktorý umožní v nadchádzajúcich rokoch vykurovanie Košíc čistou geotermálnou energiou.
Zavedenie konceptu 15-minútového mesta v Košiciach by znamenalo aj plánovanie a investovanie do infraštruktúry, ktorá podporuje pešiu a cyklistickú dopravu, rozvoj lokálnych služieb a verejných priestorov. Takáto zmena by mohla pritiahnuť nových obyvateľov a podnikateľov, čím by sa zvýšila atraktivita mesta.
Návrh nového územného plánu mesta zahŕňa rozšírenie električkových tratí, ktoré budú prepájať všetky hlavné mestské časti vrátane Sídliska Ťahanovce a letiska. Tento krok má za cieľ zlepšiť prístupnosť a podporiť udržateľnú mobilitu, znížiť dopravné zápchy a zabezpečiť rýchlejší a efektívnejší prístup k dôležitým oblastiam.
Okrem toho nový plán kladie dôraz aj na rozvoj peších a cyklistických trás. Tieto zabezpečia bezpečný a plynulý pohyb v meste a podporia aktívny životný štýl obyvateľov. Týmto prístupom sa zníži závislosť od automobilov a zlepší sa celková kvalita života v meste.
V minulom roku sa totiž v Košiciach predĺžil priemerný čas na prejazd 10 kilometrov o 10 sekúnd. Priemerný čas na prejazd 10 kilometrov bol 13 minút a 50 sekúnd, čo je o 10 sekúnd viac ako v roku 2022. Tieto údaje pochádzajú z celosvetového zberu dát. Údaje zbierali od vodičov v širšej oblasti Košíc a v centre mesta, v okruhu piatich kilometrov. Košice sa tak umiestnili na 275. mieste v celosvetovom rebríčku podľa priemerného času na prejazd 10 kilometrov.
Využívanie automobilovej dopravy môže mať za následok aj dopravné nehody. Aj keď sa ich počet v porovnaní s minulým rokom v Košickom kraji znížil o 67, tento stav poukazuje na potrebu zvýšenej pozornosti a opatrení na cestách. Využívanie verejnej dopravy môže byť jedným z riešení na zníženie počtu nehôd a zvýšenie bezpečnosti na cestách.
Ako uvádza vyhodnotenie dopravnej situácie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, v roku 2023 sa v Košickom kraji stalo viac než 1 400 dopravných nehôd. Na celom Slovensku sa z celkového počtu 11 671 dopravných nehôd stalo až 75 percent (8 742) v obci. Tieto nehody, ktoré sa najčastejšie stávali v piatok počas dopravnej špičky medzi 12.00 a 16.00 hodinou, si vyžiadali 100 ľudských životov.
Architektka Zuzana Šuková pre redakciu Štandard zdôraznila, že cieľom mesta je nielen informovať obyvateľov o novom návrhu územného plánu mesta, ale aj zhromaždiť ich názory, ktoré sú podstatné pre konečnú podobu územného plánu.
„Je dôležité, aby si každý mohol prezrieť svoju parcelu a poskytnúť návrhy na jej využitie. Verejnosť nám môže pomôcť odhaliť potenciálne problémy a pochváliť to, čo je dobré. Bez aktívnej spätnej väzby je ťažké správne posúdiť potreby rôznych oblastí, čo môže negatívne ovplyvniť budúci rozvoj mesta,“ dodala Šuková.
Ďalším dôvodom zapojiť sa je skutočnosť, že rôzni obyvatelia majú rozličné priority – niektorí uprednostňujú viac parkov a zeleň, iní sa zameriavajú na reguláciu výstavby alebo zlepšenie dopravnej situácie. Každá skupina má svoje jedinečné požiadavky, ktoré prispievajú k formovaniu vyváženého územného plánu.
Pripomienky k návrhu nového plánu mesta môžu záujemcovia podať osobne v podateľni Magistrátu mesta Košice alebo elektronicky prostredníctvom webovej stránky mesta, tam je k dispozícii elektronický formulár a aplikácia, ktorá poskytuje možnosť porovnania nového a starého územného plánu.
S novým územným plánom sa Košice pripravujú na modernizáciu a revitalizáciu, ktorá nielenže zlepší mestské prostredie, ale aj posilní komunitný život. Dôležité je, aby obyvatelia aktívne prispeli svojimi pripomienkami a názormi, čo umožní vytvoriť mestský plán, ktorý bude odrážať ich potreby a očakávania.