Šesťnohí hostia vo vašom hoteli či more v nedohľadne. Ako reklamovať dovolenku?
Už v úvode tohto leta sa napríklad zo Španielska začali valiť informácie o tomto hmyze, ktorý v krajine skomplikoval situáciu až tak, že tam vyhlásili pre letnú výstrahu sezóny. Dôvodom ich nadmerného výskytu je, samozrejme, teplo, ktoré im umožňuje rýchlejšie sa množiť a mutovať. Niektorí ekológovia sa obávajú ich epidémie.
Väčší problém však je, že okrem ich nie príliš atraktívneho vzhľadu, ktorý by nejedného človeka vyhnal minimálne na stoličku, sú nositeľmi vírusov a baktérií. A podľa odborníkov sú niektoré šváby už imúnne aj voči biocídnym prípravkom, takže si s nimi tak ľahko nepodaríte.
Nielen nepríjemní návštevníci vami zaplatených dovolenkových príbytkov, ale aj iné služby, ktoré ste očakávali na istej úrovni a nedostali, vás môžu nepríjemne prekvapiť. A pokiaľ ste si zájazd kúpili cez cestovnú kanceláriu či agentúru, mali by ste vedieť, na čo máte nárok a aké povinnosti majú voči vám.
Pred reklamáciou vás môže ochrániť „prevencia“
V prvom rade platí to, čo u iných tovarov alebo služieb. Pokiaľ má firma, ktorú si vyberiete, dobré renomé, pôsobí dlhšie na trhu, viete sa dostať aj k recenziám jej zákazníkov a má vybudovaný klientsky servis, ktorý je k dispozícii aj v prípade problémov, ste na správnej adrese.
Preverte si, či má sprostredkovateľ uzatvorené poistenie pre prípad úpadku, ktoré mu vyplýva zo zákona. Jednoducho si vypýtajte k nahliadnutiu certifikát. Seriózna cestovka ho má mať zavesený aj na svojich webových stránkach. Pozor však, aby nebol falošný. "Spotrebiteľ by si mal ešte pred uzatvorením zmluvy, pred zaplatením, preveriť predávajúceho," odporúča Slovenská obchodná inšpekcia.
V prvom rade musí byť predávajúci na stránke riadne identifikovaný a na základe uvedených údajov by si mal každý spotrebiteľ zistiť, či je predávajúci zapísaný v obchodnom alebo živnostenskom registri a či má v predmete podnikania prevádzkovanie cestovnej kancelárie alebo cestovnej agentúry.
Zoznam poistených, ako aj ešte zaujímavejší zoznam tých rizikových cestovných kancelárií, nájdete na stránkach tohto kontrolného orgánu. Podvody sú samostatnou kapitolou. Nielen profily na sociálnych sieťach založené, aby napodobňovali seriózne značky z oblasti turizmu, ale aj súťaže či podozrivo nízke ceny by vám mali rozblikať červenú kontrolku, že od podobných "firiem" by ste asi za svoje peniaze to, čo očakávate, nedostali.
"Slovenská obchodná inšpekcia upozorňuje spotrebiteľov, aby si dôkladne zvážili všetky spotrebiteľské rozhodnutia týkajúce sa uzatvorenia zmluvných vzťahov a nepodľahli vidine lacnej dovolenky," informuje inštitúcia na svojom webe a uvádza aj ďalšie dôležité údaje, ktoré by ste pred kúpou zájazdu mali poznať.
"Súčasne spotrebiteľov upozorňujeme na predaj zájazdov cez sociálne siete (najmä Facebook), ktoré sú zneužívané niektorými subjektmi na predaj a nielen zájazdov – nie je známa identita predávajúceho, objednávke zájazdu predchádza komunikácia cez sociálne siete alebo telefonicky, predávajúci žiada peniaze vopred bez poskytnutia predzmluvných informácií a zmluvy o zájazde," dodáva inšpekcia.
Nedisponuje však takými kontrolnými mechanizmami, aby vypátrala skutočného prevádzkovateľa podvodnej stránky, prípadne stránku zablokovala a nie je oprávnená vymáhať nevrátené finančné prostriedky. "Oklamaným spotrebiteľom odporúčame podozrenie zo spáchania trestného činu oznámiť orgánom činným v trestnom konaní," vysvetľuje.
Nájdite si čas na preštudovanie zmluvy
Ak ste si už predajcu preverili a s ponukou súhlasíte, nájdite si čas na prečítanie zmluvy o zájazde. Jej náležitosti, samozrejme, tiež upravuje zákon. Vzhľadom na špecifickosť cestovného produktu sa však tieto kontrakty môžu líšiť. Najčastejšie ide o ustanovenia týkajúce sa podmienok výpovede zmluvy či storno poplatkov.
Dôvodov na nespokojnosť s kúpeným zájazdom môže byť veľa. Všeobecne sa stretnete s tým, že to, čo ste si kupovali, nezodpovedá tomu, čo ste nakoniec dostali. Kvalita dopravy, ubytovania či stravy. Chýba niekoľko zásadných parametrov, ktoré vás motivovali ku kúpe, ako je napríklad žiaduci výhľad na more. Alebo ste prišli s deťmi do hotela, ktorý mal byť "priateľský" k rodinám a hlučné diskotéky počujete do rána.
V zmluve síce nájdete súhrnnú cenu zájazdu vrátane daní, všetkých poplatkov a súvisiacich nákladov, detaily vybavenia izby tam pravdepodobne uvedené nebudú. Pre vás je dôležité, že dodatočné náklady, ktoré v zmluve uvedené neboli, platiť nemusíte. Dohodnuté písomne nie sú len miesto a termín začatia a ukončenia pobytu, ale i informácie o ubytovaní (kategorizácia ubytovacieho zariadenia), type dopravy či stravovaní (frekvencia).
Spotrebiteľ si však môže dohodnúť s cestovkou aj vlastné požiadavky, ktoré sa potom v zmluve uvedú. To však neplatí pre obchodné podmienky, tie si neprispôsobíte. Ste však chránený legislatívou. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa vstúpil do platnosti od 1. júla 2024.
S nahlásením rozporov neotáľajte
Tak, ako je vašou povinnosťou zájazd zaplatiť, je druhá strana viazaná vám ho poskytnúť na základe zmluvy a bez chýb. Nimi sú už spomínané odchýlky od dohodnutého. Veľmi často sa dovolenkári stretávajú s rozpormi pri kategorizácii hotela. Päťhviezdičkový hotel, ktorý im sľúbili, sa javí ako ubytovňa a z balkóna namiesto mora sledujete živý turistický ruch niekde na ulici, prípadne pri bazénoch.
Nedostatkom je aj to, ak ste mali mať o stravu postarané 24 hodín denne a vy hľadáte najbližšie potraviny, lebo ultra all inclusive sa nekoná. Sú tu však aj iné špecifiká – ak vám zmluvne garantovali zabezpečenie stravy vhodnej na vašu diétu, napríklad v prípade bezlepkovej či laktózovej intolerancie, a to ostalo len v rovine sľubov, máte nárok na reklamáciu.
Tú podávajte výhradne písomne, pretože potom sa touto listinnou podobou viete preukázať. Ideálne je zhotoviť si dôkazy o vašich tvrdeniach – fotografie, videá. Výrazne prispeje aj svedectvo iných návštevníkov rezortu. A ideálne je takúto chybu oznámiť čo najskôr. Ak je prítomný delegát, tak ideálne už počas trvania pobytu priamo u neho.
Bez čakania však informujte predovšetkým cestovnú kanceláriu. Tá by mala situáciu bezodkladne riešiť a zabezpečiť okamžitú nápravu a pokračovanie zájazdu podľa dohodnutých podmienok. Buď urobí nápravu a poskytne vám adekvátnu náhradu nevyhovujúcej služby, alebo by mala ponúknuť primeranú zľavu z už zaplateného zájazdu.
Ak vám dokonca poskytne náhradu vo vyššej kvalite a komforte, a teda aj drahšiu službu, nie ste povinný za to doplácať. Pamätajte, aj v tomto prípade má predávajúci na vybavenie reklamácie 30 dní.