Trenčanom potvrdili ďalšie milióny. V roku 2026 má byť hotová stanica aj nový Fiesta most

TRENČÍN – Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie podporí Trenčín ako Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) sumou vo výške 14,3 milióna eur. S čiastkou bude narábať výlučne mestská radnica. Na utorkovom tlačovom brífingu padli aj dôležité skutočnosti ohľadom rekonštrukcie železničnej stanice a vlajkovej lode EHMK - Fiesta mostu.

Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši a primátor mesta Trenčín Richard Rybníček. Foto: Rasťo Harakal Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši (vľavo) a primátor mesta Trenčín Richard Rybníček. Foto: Rasťo Harakal

Druhá schválená výzva z dielne rezortu investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie pôjde opäť z operačného Programu Slovensko. Celková suma 14,3 milióna poputuje na rekonštrukcie a obnovy kultúrnych pamiatok.

„Hospodáriť s finančnou čiastkou bude len mesto Trenčín a nie ministerstvo,“ ozrejmil šéf rezortu Richard Raši, podľa ktorého má projekt EHMK pozitívny vplyv na rozvoj mesta a trenčianskeho regiónu. Je toho názoru, že Trenčínu to dá obrovskú pridanú hodnotu.

Mikulášsky darček v hodnote 34 miliónov

Ľady sa výrazne pohli v decembri minulého roka. Výzvu na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok na Európske hlavné mesto kultúry 2026 vyhlásili 6. decembra 2023. Išlo o celkovú sumu 34,3 milióna eur.

Bez finančnej pomoci európskych fondov by pravdepodobne projekt EHMK 2026 stroskotal. Prvú výzvu v hodnote 20 miliónov eur predstavil vládny kabinet na decembrovom výjazdovom rokovaní vlády v Trenčíne.

Čiastku z druhej výzvy by mali použiť na rekonštrukciu židovskej synagógy v Trenčíne. Podľa primátora by malo ísť o milión eur. Z druhej výzvy sa mesto bude uchádzať aj o finančnú čiastku na obnovu KC Dlhé Hony. Začiatkom budúceho roka by chceli požiadať aj o pomoc pri rekonštrukcii Župného domu.

Celkovú sumu 34 miliónov eur musí mesto Trenčín vyčerpať, pričom veľa času mu už neostáva. „Mesto spolu s Trenčianskym samosprávnym krajom robí všetko pre to, aby sme dokázali finančné prostriedky z výziev vyčerpať, aby do konca roka 2025 alebo počas roka 2026 boli všetky projekty hotové a mohol sa projekt EHMK realizovať,“ povedal trenčiansky primátor Richard Rybníček.

Čo bude s mostom a stanicou?

Z prvej výzvy už začali realizovať rekonštrukciu pešej zóny na Hviezdoslavovom námestí, na ktorom počas rekonštrukcie objavili aj archeologické nálezy. Celkovo 500-tisíc eur išlo z rezervy na nepredvídateľné náklady. Archeologické prieskumy by mali byť hotové do konca septembra. Posledné slovo bude mať Krajský pamiatkový úrad.

Na čom však nebadať rekonštrukčnú zmenu je pilotný projekt EHMK Fiesta most. Starý železničný most v Trenčíne sa má do roku 2026 zmeniť na unikátny most spájajúci centrum mesta s trenčianskou časťou Zámostie. Z mosta by sa mal stať nový verejný priestor na relax, šport a kultúru. So začiatkom prác sa podľa mesta počítalo na jar tohto roku, no nestalo sa tak.

„Čo sa týka železničného mostu, tak tam momentálne realizujeme záver verejného obstarávania. Ak všetko pôjde podľa očakávania, tak som presvedčený, že železničný most sa začne realizovať na jeseň,“ skonštatoval Rybníček.

Peniaze na Fiesta most idú z prvej výzvy. Celková výška je po upravenom rozpočte necelých 15 miliónov eur bez DPH. Cena stúpla po analýze rozborov, v ktorých sa ukázalo, že starý náter mosta obsahuje olovo a musia vytvoriť prachotesné prostredie.

Titul Európske hlavné mesto kultúry má aj úskalia, v oblasti dopravy. V meste sa očakáva väčšia koncentrácia turistov. Na výjazdovom rokovaní v Trenčíne si vládni predstavitelia dali do uznesenia aj rekonštrukciu železničnej stanice. „Komunikujeme s ministerstvom dopravy a rovnako aj s generálnym riaditeľom železníc Slovenskej republiky. Veríme, že do polovice roku 2026 by mohla byť zrekonštruovaná železničná stanica v Trenčíne,“ dodal Rybníček.

V roku 2026 by teda mali mať Trenčania dve nové stanice, keďže rekonštrukciou prejde aj autobusová stanica. V minulosti pritom mala byť súčasťou megalomanského projektu dopravného terminálu, ktorý mal v Trenčíne zmodernizovať súčasne autobusovú aj železničnú stanicu.