Pešia zóna v Banskej Bystrici bude bezpečnejšia. Zmeny čakajú najmä motorové vozidlá

BANSKÁ BYSTRICA – Pešia zóna v Banskej Bystrici sa stáva čoraz nebezpečnejšia. Chodci sa sťažujú na mnohé ataky prechádzajúcich automobilov, nezodpovedných cyklistov, či agresívnych kolobežkárov. Samospráva preto začína konať. Zmeny sa dotknú najmä vodičov osobných motorových vozidiel.

zona,bb2 Mestská polícia v týchto dňoch pokračuje v osvetovej kampani v ktorej pripomína, že cyklisti či kolobežkári sú na pešej zóne stále len hosťami. Foto: Mário Kaprálik

Banskobystrickú pešiu zónu tvorí Námestie SNP, Dolná, Lazovná i Národná ulica, Horná Strieborná, Dolná Strieborná a Nám. Š. Moysesa. V uplynulých mesiacoch spustilo mesto monitorovanie vstupov do pešej zóny inštaláciou inteligentného kamerového systému.

Zároveň bola vytvorená pracovná skupina, ktorá spracovala návrhy možných riešení, aby bola lokalita centrálnej mestskej zóny bezpečnejšia a priateľská ku všetkým. Schvaľovaním by malo príslušné Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) prejsť na septembrovom mestskom zastupiteľstve.

Na ilustráciu – v máji počas jedného dňa prešlo cez pešiu zónu 366 vozidiel. Zhruba 65 percent boli vozidlá zásobovacie, zvyšok, približne 160 vozidiel, prešlo v čase mimo zásobovania. Prioritou mesta je nastaviť podmienky tak, aby sa zredukoval počet zastavení v tomto priestore.

Najväčšie zmeny sa dotknú vodičov osobných automobilov, ktoré budú monitorovať mestskí policajti aj kamery pri vstupoch do pešej zóny. Foto: Mário Kaprálik

„Viac ako 30 rokov sa režim vstupu automobilov do pešej zóny vôbec nemenil. Vnímame však, že je denne atakovaná mnohými prejazdmi automobilov či nezodpovedných cyklistov. Chceme, aby bolo centrum mesta obyvateľmi a návštevníkmi naďalej vyhľadávané, no predovšetkým bezpečné,“ uviedol primátor Banskej Bystrice Ján Nosko.

Samospráva preto pripravila viacero zásadných zmien. Tou hlavnou je, že bude vydávanie elektronických oprávnení na vstup do pešej zóny, ktoré bude viazané na konkrétne evidenčné číslo vozidla (EČV). Vďaka monitorovaniu vstupov do pešej zóny kamerovým systémom, spárovaniu EČV a časovému monitoringu, bude mestská polícia vedieť vyhodnotiť oprávnené a neoprávnené vstupy vozidiel.

Prostredníctvom objektívnej zodpovednosti tak budú môcť policajti sankcionovať tých motoristov, ktorí vstup do pešej zóny nemajú povolený alebo ho doposiaľ zneužívali. Vinníkov mestskí policajti nahlásia štátnym kolegom, ktorí im uložia pokutu podľa štandardného sadzobníka pokút.

Na vjazd do pešej zóny mesto doposiaľ vydávalo dva druhy oprávnení, ktoré nie sú viazané na konkrétne vozidlá. Prvú skupinu tvoria takzvané parkovacie povolenia, druhým typom sú zastavovacie oprávnenia. Celkovo je v súčasnosti v rámci oboch druhov vydaných vyše 600 povolení. Mesto v rámci zmien plánuje redukovať najmä zastavovacie povolenia, ktoré umožňujú vodičom vjazd do pešej zóny napríklad za účelom naloženia či vyloženia tovaru.

„Tu prichádzame k najzásadnejšej zmene. Bude to už iba na konkrétne EČV, k jednej nehnuteľnosti bude vydaná iba jedna povolenka. Navyše, už to nebude neobmedzené ako doteraz, ale iba dvakrát za deň, a to najviac na 30 minút,“ priblížil prvý viceprimátor Jakub Gajdošík. Mesto bude majiteľom garáží či parkovacích miest naďalej vydávať parkovacie oprávnenia na konkrétny počet parkovacích miest, viazané budú rovnako na EČV.

Vedenie mesta Banská Bystrica takýmto zásadným spôsobom zredukuje zastavovacie oprávnenie, a po prvý raz v histórii definuje maximálnu možnú dobu zastavenia vozidiel v pešej zóne, aj to len na spomínaných dvakrát za deň. Vďaka tomu sa odstráni problém s rôznymi donáškovými službami, ktoré využívali pešiu zónu na prejazd aj 20 či 30-krát za deň, a ohrozovali tak ľudí pohybujúcich sa v centre mesta.

O zmenách informovali aj primátor Ján Nosko (vľavo) a prvý viceprimátor Jakub Gajdošík. Foto: Mário Kaprálik

„Ak niekto nemá parkovacie miesto v podbrání alebo zastavovacie oprávnenie, bude musieť využiť čas zásobovania, ktorý je stanovený medzi 4-tou hodinou ráno a 9-tou hodinou ráno,“ dodal Gajdošík.

„Na všetkých vstupoch do pešej zóny bude umiestnená dopravná značka s telefónnym číslom na mestskú políciu. Budeme tak vedieť zvážiť akútnosť vjazdu do pešej zóny, a následne zadať príslušné EČV do nášho systému,“ povedal vedúci oddelenia výkonu služby banskobystrickej Mestskej polície Richard Balko.

K ďalším opatreniam bude podľa neho patriť zvýšenie kontrol zásobovania v čase od 4.00 do 9.00 hod. V tomto čase budú mestskí policajti od motoristov požadovať preukázanie dôvodu vjazdu a to faktúrou či dodacím listom.

Vstup do pešej zóny, avšak s obmedzením rýchlosti, majú od roku 2013 povolený aj cyklisti, kočuliari, kolobežkári i skateboardisti. Hoci ku kolíziám s chodcami prichádza, vážny incident sa našťastie doteraz nestal. Dobrou správou pre milovníkov týchto dopravných prostriedkov je, že vstup do pešej zóny im zakázaný nebude.

Pri každom vstupe do nej však pribudnú tabule, ktoré ich budú upozorňovať, aby z dopravného prostriedku zosadli, alebo išli pomalšie. Jazdiť môžu rýchlosťou max. 20 km/hod. Mestskí policajti ich budú pozornejšie kontrolovať a takisto robiť medzi nimi osvetu, ako sa majú v pešej zóne správať. Už s tým v týchto dňoch aj začali.

Oznam na námestí určený cyklistom i kolobežkárom. Foto: Mário Kaprálik

Vozidlá záchrannej služby, údržby alebo vstup osobitných vjazdov súvisiacich s organizáciou podujatí bude fungovať v štandardnom režime. V prípade sobášov v mestskej radnici bude po novom potrebné nahlásiť konkrétne evidenčné čísla vozidiel, ktoré do pešej zóny vstúpia.

V minulosti mesto uvažovalo, že na vstupoch do pešej zóny osadia výsuvné stĺpiky. Od tohto zámeru upustili, s výnimkou Národnej ulice. V tejto lokalite evidujú totiž najväčší počet nepovolených prejazdov. Preto sa samospráva rozhodla, že na Národnej ulici osadia elektronický výsuvný stĺp. Tým sa zabráni akémukoľvek vstupu automobilov do danej zóny. Ulica bude zásobovaná cez Námestie SNP len v čase na to určenom.

Zmeny na pešej zóne v Banskej Bystrici, ktoré pripravila samospráva, by mali začať platiť už o pár týždňov. Foto: Mário Kaprálik

„Samozrejme, že tieto opatrenia vítam. Samozrejme, je to o ľuďoch. Sú aj ohľaduplní cyklisti a kolobežkári. Sú však aj takí, ktorí cez pešiu zónu letia ako na pretekoch. Pritom tu behajú deti, ktoré naháňajú holuby, sú tu mamičky s kočíkmi a aj dôchodcovia. Pešia zóna je v prvom rade pre chodcov a ostatní by mali byť ohľaduplní,“ povedala pre Štandard mladá mamička Andrea.  


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac