Regulované parkovanie v Trnave: Rieši problémy alebo pridáva nové?

TRNAVA - Trnavčania aktuálne čelia problémom súvisiacim s nejasnou parkovacou politikou, ktorá spôsobuje zmätok nielen medzi návštevníkmi mesta, ale aj medzi samotnými miestnymi. Mnohí totiž nevedia, do ktorej zóny patria, ale aj to, kde a kedy je potrebné zaplatiť parkovné. Komentuje Petra Gáliková.

Ilustračné foto: trnava-live.sk Ilustračná foto: Trnava-live.sk

TRNAVA – Trnavčania aktuálne čelia problémom súvisiacim s nejasnou parkovacou politikou, ktorá spôsobuje zmätok nielen medzi návštevníkmi mesta, ale aj medzi samotnými miestnymi. Mnohí totiž nevedia, do ktorej zóny patria, ale aj to, kde a kedy je potrebné zaplatiť parkovné. Komentuje Petra Gáliková.

Osobne som zažila situáciu, ktorá ilustruje spomenuté komplikácie. Keď som chcela zaparkovať v zóne TTR10, miestni obyvatelia ma upozornili, že je platená, avšak nevedeli mi povedať, koľko stojí hodina parkovania a ako zaplatiť prostredníctvom SMS správy.

Po dlhom pátraní sme našli správny postup platby a moja povinnosť bola splnená. Skutočnosť, že zóna TTR10 je momentálne bezplatná, nebola zo strany mesta jasne komunikovaná, pričom som nikde nenašla ani informáciu, či je tento stav dočasný alebo trvalý.

O dve hodiny neskôr som sa presunula do zóny TTB, kde som musela opäť zaplatiť parkovacie miesto. Postup bol v tomto prípade oveľa jednoduchší. Priamo na parkovisku bola tabuľa s informáciami o povinnosti platby, po zaplatení som okamžite obdržala notifikačnú správu.

Dobré úmysly, otázne výsledky

Pre nedostatok informácií o parkovacom systéme som sa rozhodla dôkladne preštudovať parkovaciu politiku na oficiálnej stránke mesta. Podľa zverejnenej mapky parkovacích zón som zistila, že v Trnave existuje až 73 parkovacích zón. Na toto pomerne závratné číslo som sa však pre istotu spýtala kompetentných z trnavskej radnice.

Tí mi vysvetlili, že mesto nedisponuje desiatkami parkovacích zón. Má šesť hlavných zón s regulovaným parkovaním: zóna A (centrum mesta), zóna B (záchytné parkoviská), zóna H (rodinné domy), zóna R (sídliská), zóna C (parkovisko so závorovým systémom pri mestskej poliklinike) a dve rýchloobrátkové parkoviská (zóna D). Zóny H a R sú ďalej rozdelené na menšie lokálne zóny (28), čo by však nemalo ovplyvniť rezidentov.

Od septembra 2024 vraj chystajú systém parkovania zjednodušiť a počet lokálnych zón výrazne znížiť. Nové VZN bude obsahovať zóny A, B, C, D1, D2, H1, H2, R1 – R5, plus N (nespoplatnené ulice).

Odpoveď, ktorú som dostala, mi ale situáciu neobjasnila. Napriek veľkej snahe stále nerozumiem, ako tento systém funguje, kedy sa parkovné platí a kedy už nie. Kedykoľvek si otvoríte parkovaciu mapku na webovej stránke mesta, zobrazí sa vám tá istá neprehľadná tabuľka. A porozumieť jej je vskutku komplikované.

Pokiaľ sa pýtate, čo je hlavným cieľom a očakávaným prínosom týchto zón pre mesto a jeho obyvateľov, odpoveďou je odstránenie nelegálneho parkovania, dosiahnutie primeranej obsadenosti parkovacích miest v jednotlivých lokalitách samosprávy a zlepšenie dopravnej situácie. Otázkou však naďalej zostáva, či regulované parkovanie v Trnave naozaj pomáha.

Regulácia statickej dopravy v meste zvýhodňuje rezidentov. Pre obyvateľov s trvalým pobytom sú tieto zóny najlacnejšie zo všetkých krajských miest na Slovensku, parkovaciu kartu môžu získať za symbolické 1 euro ročne, spolu s bezplatným parkovaním na všetkých parkoviskách zóny B a ďalšie benefity.

Monitoring však ukázal, že reguláciou sa znížil počet vozidiel v zóne o 15 až 30 percent. Mesto plánuje naďalej budovať aj ďalšie parkovacie kapacity. Chce takto dosiahnuť udržateľný a efektívny systém parkovania výhodný pre obyvateľov aj návštevníkov. Je to však naozaj tak?

Trnava ako vzor?

Mnohí si totiž pamätáme na systém s tromi parkovacími zónami (A pre staré mesto, B blízko centra a C pre polikliniku). V porovnaní s týmto aktuálnym bol prehľadnejší a výrazne jednoduchší. Mesto sa však nechalo počuť, že tieto tri zóny neboli dostatočné pre riešenie problémov v najpotrebnejších miestach ako sú sídliská.

Aby toho nebolo málo, v súčasnosti nájdete tri rôzne zóny na jednej ulici. Na zbytočne náročný a komplikovanejší systém ako v samotnej Bratislave doplácajú okrem miestnych aj turisti či občasní návštevníci Trnavy, ktorí často netušia, v ktorej zóne sa práve nachádzajú. Problémy so zaplatením parkovaného tak na seba nenachajú dlho čakať.

Napriek tomu, že parkovacia politika v Trnave má dobré úmysly a ciele, stále prináša viac otázok než odpovedí. Výsledkom nejasných pravidiel a komplikovaného systému zón sú nervózni obyvatelia, ktorí by si zaslúžili zo strany mesta jasnejšiu komunikáciu a zodpovednejšiu informovanosť.

Dúfajme teda, že budúce kroky radnice prinesú viac prehľadnosti a uľahčia život všetkým motoristom, ktorí v Trnave žijú alebo ju navštevujú. Úspešná parkovacia politika by mala byť intuitívna a spravodlivá. V oblasti riešenia parkovania má Trnava silný potenciál byť vzorom pre iné mestá, pokiaľ bude klásť dôraz na jasnosť, jednoduchosť a užívateľskú prívetivosť.

Parkovacie zóny v Trnave. Zdroj: Zuzana Hrinková Siebenstichová

Minister životného prostredia Tomáš Taraba sa na margo samosprávnych krajov vyjadril, že sú to najzbytočnejšie inštitúcie na Slovensku, ktoré nevedia nič robiť a sú to len poštári. Pobúril tým niektorých županov, vrátane predsedu združenia SK8…
Prejsť na článok
Polemika okolo dôvodnosti stíhania čurillovcov sa presunula na oblasť odpočúvania po tom, ako zo strany ich obhajcu Petra Kubinu bola spochybnená legalita odposluchov jeho klientov. Advokát hovorí o nepoužiteľnosti tohto dôkazu a odkazuje na článok…
Prejsť na článok
Koncepcia čoraz väčších právnych zásahov do vnútroštátnych legislatív členských štátov Európskej únie bola predmetom Bratislavského právnického fóra 2024. Predstavitelia justície krajín V4 diskutovali o odborných témach a poukázali na negatívne vnímaný trend rozmachu práva EÚ…
Prejsť na článok
Veľká voda ohrozuje juh Slovenska. Zatopené sú lodenice v Komárne aj niektoré objekty v blízkosti Dunaja a Váhu. Obec Chľaba v okrese Nové Zámky je aj naďalej odrezaná od sveta. Pomoc jej poskytuje armáda.
Prejsť na článok