Regulované parkovanie v Trnave: Rieši problémy alebo pridáva nové?

TRNAVA - Trnavčania aktuálne čelia problémom súvisiacim s nejasnou parkovacou politikou, ktorá spôsobuje zmätok nielen medzi návštevníkmi mesta, ale aj medzi samotnými miestnymi. Mnohí totiž nevedia, do ktorej zóny patria, ale aj to, kde a kedy je potrebné zaplatiť parkovné. Komentuje Petra Gáliková.

Ilustračné foto: trnava-live.sk Ilustračná foto: Trnava-live.sk

TRNAVA – Trnavčania aktuálne čelia problémom súvisiacim s nejasnou parkovacou politikou, ktorá spôsobuje zmätok nielen medzi návštevníkmi mesta, ale aj medzi samotnými miestnymi. Mnohí totiž nevedia, do ktorej zóny patria, ale aj to, kde a kedy je potrebné zaplatiť parkovné. Komentuje Petra Gáliková.

Osobne som zažila situáciu, ktorá ilustruje spomenuté komplikácie. Keď som chcela zaparkovať v zóne TTR10, miestni obyvatelia ma upozornili, že je platená, avšak nevedeli mi povedať, koľko stojí hodina parkovania a ako zaplatiť prostredníctvom SMS správy.

Po dlhom pátraní sme našli správny postup platby a moja povinnosť bola splnená. Skutočnosť, že zóna TTR10 je momentálne bezplatná, nebola zo strany mesta jasne komunikovaná, pričom som nikde nenašla ani informáciu, či je tento stav dočasný alebo trvalý.

O dve hodiny neskôr som sa presunula do zóny TTB, kde som musela opäť zaplatiť parkovacie miesto. Postup bol v tomto prípade oveľa jednoduchší. Priamo na parkovisku bola tabuľa s informáciami o povinnosti platby, po zaplatení som okamžite obdržala notifikačnú správu.

Dobré úmysly, otázne výsledky

Pre nedostatok informácií o parkovacom systéme som sa rozhodla dôkladne preštudovať parkovaciu politiku na oficiálnej stránke mesta. Podľa zverejnenej mapky parkovacích zón som zistila, že v Trnave existuje až 73 parkovacích zón. Na toto pomerne závratné číslo som sa však pre istotu spýtala kompetentných z trnavskej radnice.

Tí mi vysvetlili, že mesto nedisponuje desiatkami parkovacích zón. Má šesť hlavných zón s regulovaným parkovaním: zóna A (centrum mesta), zóna B (záchytné parkoviská), zóna H (rodinné domy), zóna R (sídliská), zóna C (parkovisko so závorovým systémom pri mestskej poliklinike) a dve rýchloobrátkové parkoviská (zóna D). Zóny H a R sú ďalej rozdelené na menšie lokálne zóny (28), čo by však nemalo ovplyvniť rezidentov.

Od septembra 2024 vraj chystajú systém parkovania zjednodušiť a počet lokálnych zón výrazne znížiť. Nové VZN bude obsahovať zóny A, B, C, D1, D2, H1, H2, R1 – R5, plus N (nespoplatnené ulice).

Odpoveď, ktorú som dostala, mi ale situáciu neobjasnila. Napriek veľkej snahe stále nerozumiem, ako tento systém funguje, kedy sa parkovné platí a kedy už nie. Kedykoľvek si otvoríte parkovaciu mapku na webovej stránke mesta, zobrazí sa vám tá istá neprehľadná tabuľka. A porozumieť jej je vskutku komplikované.

Pokiaľ sa pýtate, čo je hlavným cieľom a očakávaným prínosom týchto zón pre mesto a jeho obyvateľov, odpoveďou je odstránenie nelegálneho parkovania, dosiahnutie primeranej obsadenosti parkovacích miest v jednotlivých lokalitách samosprávy a zlepšenie dopravnej situácie. Otázkou však naďalej zostáva, či regulované parkovanie v Trnave naozaj pomáha.

Regulácia statickej dopravy v meste zvýhodňuje rezidentov. Pre obyvateľov s trvalým pobytom sú tieto zóny najlacnejšie zo všetkých krajských miest na Slovensku, parkovaciu kartu môžu získať za symbolické 1 euro ročne, spolu s bezplatným parkovaním na všetkých parkoviskách zóny B a ďalšie benefity.

Monitoring však ukázal, že reguláciou sa znížil počet vozidiel v zóne o 15 až 30 percent. Mesto plánuje naďalej budovať aj ďalšie parkovacie kapacity. Chce takto dosiahnuť udržateľný a efektívny systém parkovania výhodný pre obyvateľov aj návštevníkov. Je to však naozaj tak?

Trnava ako vzor?

Mnohí si totiž pamätáme na systém s tromi parkovacími zónami (A pre staré mesto, B blízko centra a C pre polikliniku). V porovnaní s týmto aktuálnym bol prehľadnejší a výrazne jednoduchší. Mesto sa však nechalo počuť, že tieto tri zóny neboli dostatočné pre riešenie problémov v najpotrebnejších miestach ako sú sídliská.

Aby toho nebolo málo, v súčasnosti nájdete tri rôzne zóny na jednej ulici. Na zbytočne náročný a komplikovanejší systém ako v samotnej Bratislave doplácajú okrem miestnych aj turisti či občasní návštevníci Trnavy, ktorí často netušia, v ktorej zóne sa práve nachádzajú. Problémy so zaplatením parkovaného tak na seba nenachajú dlho čakať.

Napriek tomu, že parkovacia politika v Trnave má dobré úmysly a ciele, stále prináša viac otázok než odpovedí. Výsledkom nejasných pravidiel a komplikovaného systému zón sú nervózni obyvatelia, ktorí by si zaslúžili zo strany mesta jasnejšiu komunikáciu a zodpovednejšiu informovanosť.

Dúfajme teda, že budúce kroky radnice prinesú viac prehľadnosti a uľahčia život všetkým motoristom, ktorí v Trnave žijú alebo ju navštevujú. Úspešná parkovacia politika by mala byť intuitívna a spravodlivá. V oblasti riešenia parkovania má Trnava silný potenciál byť vzorom pre iné mestá, pokiaľ bude klásť dôraz na jasnosť, jednoduchosť a užívateľskú prívetivosť.

Parkovacie zóny v Trnave. Zdroj: Zuzana Hrinková Siebenstichová

Štátnej forme pomoci rodinám s deťmi na Slovensku trvalo až 18 rokov, kým z pôvodných 13,32 eura poskočila na niečo vyše 43 pred dvomi rokmi. Krok, ktorý priklepol na dieťa ešte zhruba o stovku viac,…
Prejsť na článok
Bude to hotová Sodoma a Gomora. Doslova peklo čaká na motoristov počas opravy poškodeného potrubia na hlavnej križovatke v centre Nitry. Vodári chcú potrubie opraviť v dvoch etapách, pričom tá prvá je naplánovaná na obdobie…
Prejsť na článok