Brusel posúva európske automobilky z kaluže do blata. Clá kŕmia novú hrozbu

Začiatkom júla vstúpili do platnosti nové colné sadzby na elektroautá z Číny. Poplatky sa radikálne zvýšili. Brusel sa pre tento krok rozhodol s cieľom chrániť európske automobilové odvetvie. A to napriek tomu, že miestne automobilky lobovali za otvorený trh. Radikálne zvýšenie ciel však tlačí čínske spoločnosti do toho, aby investovali a otvárali prevádzky priamo na starom kontinente. Už mesiac po uvalení ciel sa tak hovorí o novej hrozbe.

JINHUA, CHINA - APRIL 01: Employees work on the assembly line of new energy vehicles at a factory of Chinese EV startup Zamestnanci pracujú na montážnej linke nových energetických vozidiel v továrni čínskeho startupu Leapmotor. Foto: Profimedia.sk/IMAGO

Európska únia 4. júla uvalila na dovoz čínskych elektromobilov dodatočné clá. Hoci ich výška o niečo zaostáva za 100-percentnou sadzbou v USA, sadzby sú oproti pôvodným desaťpercentným takmer troj- až päťnásobne vyššie, v rozmedzí od 27,4 percenta po 47,6 percenta v závislosti od toho, ako konkrétna spoločnosť kooperovala s Európskou komisiou.

Tá po dlhom vyšetrovaní dospela k záveru, že čínski producenti prijímajú neférové dotácie od tamojšej vlády, vďaka čomu dokážu produkovať elektroautá „za bakšiš“ a európski výrobcovia im preto nedokážu konkurovať. Zvýšenie colných sadzieb preto malo postaviť všetkých výrobcov na rovnakú pomyselnú čiaru.

Napriek hlasom volajúcim po otvorenom obchode


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Kliknite na tlačidlo Poslať email a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkamiochranou súkromia.