Nový riaditeľ projektu Európske hlavné mesto kultúry: Trenčín sa zmení natrvalo

TRENČÍN – Ján Sudzina, nový riaditeľ Európskeho hlavného mesta kultúry (EHMK) 2026, už v minulosti viedol podobný projekt v Košiciach (EHMK 2013). Pre Štandard prezradil, aké má za sebou úspechy a aké sú jeho plány v Trenčíne.

Archív_Ján_Sudzina Ján Sudzina, riaditeľ EHMK 2026. Foto: archív J. Sudzinu

V minulosti ste riadili hudobné vydavateľstvo Hevhetia a organizovali ste rovnomenný festival. Ako ste sa od predaja a distribúcie hudby dostali do čela projektu Európskeho hlavného mesta kultúry (EHMK) Košice 2013?

Bol to prirodzený vývoj. Keďže sa z Hevhetie stala renomovaná európska značka, naše festivaly a partnerstvá prerástli do nadnárodných spoluprác a sietí. Zároveň sme vydávali vlastný časopis. Mal som skúsenosti s produkčnou prácou pri organizovaní Košického maratónu, manažérskou prácou v korporáte či pedagogickou činnosťou v oblasti riadenia.

Vedenie mesta ma oslovilo, či by som neprevzal zodpovednosť za projekt, ktorý sa v tom čase nachádzal v prechodnej kríze. Po dlhšom váhaní som súhlasil.

Čo najvýznamnejšie ste v rámci EHMK Košice 2013 dosiahli?

Celková zmena myslenia celého prostredia a transformácia priemyselného mesta na mesto kreatívne so silným IT odvetvím sú zrejme najviac viditeľné zmeny. Zrekonštruovaná kultúrna infraštruktúra v Košiciach patrí medzi najmodernejšiu a v prepočte na jedného obyvateľa aj najrozsiahlejšiu a najkomplexnejšiu v širšom stredoeurópskom kontexte.

Narástol počet návštevníkov a návštevníčok mesta, zlepšil sa jeho celkový imidž, aj pozícia medzi lídrami v odvetví kreatívneho priemyslu. Tieto efekty sa znásobili a viditeľne pretvorili mesto. To všetko dohromady dáva obrovský potenciál pre ďalší dlhodobý rozvoj mesta a regiónu.

V čom je projekt Trenčín 2026 iný ako EHMK Košice 2013?

Každé mesto má svoje špecifiká a východiskové podmienky. Projekty EHMK sa im snažia prispôsobiť, respektíve ťažiť zo svojich silných stránok a postupne rozvíjať nedostatočne rozvinuté alebo absentujúce prvky kultúrneho a urbánneho života.

Trenčín je oproti Košiciam menšie mesto s menším počtom tradičných kultúrnych inštitúcií, univerzít či spontánne vznikajúcich nezávislých subjektov a iniciatív. Zároveň má oveľa lepšiu prístupnosť z pohľadu dopravnej infraštruktúry aj geografickej polohy. To sú východiská.

Obidva projekty boli napísané s dôrazom na rozvoj a udržateľnosť. Košiciam sa to podarilo. Pevne verím, že tomu tak bude aj v prípade Trenčína. Je potrebné mať veľké ambície, ale aj reálne očakávania. V prípade, že sa nám podarí v meste a regióne presvedčiť hlavných partnerov o potenciáli projektu, budú zmeny a efekty viditeľné, a to hlavne s odstupom dekády.

Čo si sľubujete od projektu EHMK Trenčín 2026?

Predovšetkým vidím obrovský potenciál mesta v oblasti dlhodobo udržateľného urbánneho rozvoja, nový pohľad na verejný priestor, ako aj cielenú snahu o zapájanie obyvateľov a obyvateliek, komunitný aj celkový spoločenský rozvoj mesta a regiónu.

Máme ambíciu, okrem programovej a investičnej časti, nastaviť pre mesto a región dlhodobé stratégie v oblasti kultúry a kreatívneho priemyslu.

Rekonštrukcia Fiesta mosta akosi stojí. Prečo?

Fiesta most je vo finálnej fáze verejného obstarávania, ak nenastanú žiadne komplikácie, na jeseň sa bude môcť začať jeho realizácia.

V akom stave sa aktuálne nachádzajú ďalšie projekty EHMK 2026 v Trenčíne?

Predpokladám, že máte na mysli infraštruktúrne projekty. Teda rekonštrukcie, výstavby a revitalizácie. Treba povedať, že tie sú v rukách majiteľov nehnuteľností, teda mesta Trenčín a Trenčianskeho samosprávneho kraja. Tak je to najefektívnejšie.

V utorok 23. júla 2024 minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Richard Raši v Trenčíne informoval o vyhlásení novej výzvy, vďaka ktorej na rekonštrukciu a obnovu kultúrnych pamiatok v rámci Európskeho hlavného mesta poputuje 14,3 milióna eur z eurofondov. K tejto sume prirátajme takmer 20 miliónov z konca minulého roka.

Vďaka titulu sa Trenčín zmení. Už teraz vidíme, že sa začala realizovať rekonštrukcia pešej zóny na Hviezdoslavovej ulici v Trenčíne. Sú pripravené ďalšie projekty na verejné priestory, kde už prebehlo alebo sa práve dokončuje verejné obstarávanie a plánovaný začiatok prác je na jeseň.

Napríklad plánovaný projekt Kultúrneho centra Dlhé Hony. Približne milión eur z eurofondov sa presunie na dokončenie obnovy trenčianskej synagógy. Dokončenie projektov je plánované do konca roka 2025, niektoré sa majú dokončiť v priebehu roku 2026. Dôležité je, že všetky tieto rekonštrukcie tu už pre nás zostanú, Trenčín sa zmení natrvalo.

Trenčín bol kedysi známy dychovou hudbou Karola Pádivého. Pádivý bol skladateľ svetového formátu, mesto roky usporadúvalo festival Pádivého Trenčín. V súčasnosti jeho tvorba upadá do zabudnutia. Plánujete Pádivého nesporný hudobný prínos zakomponovať do projektov EHMK 2026?

Karol Pádivý, Vojtech Zamarovský a ďalšie osobnosti budú súčasťou programu Európskeho hlavného mesta kultúry. Rovnako ako žijúce legendy, ktoré oslovíme ako ambasádorov a ambasádorky Trenčín 2026. Viac sa verejnosť dozvie v rámci predstavenia programu Európskeho hlavného mesta kultúry Trenčín 2026 v novembri tohto roku.

Čo z vášho pohľadu dôležité by ste chceli čitateľom odkázať?

Rád by som odovzdal čitateľom posolstvo košického projektu a apeloval na nich, že úspech mesta a regiónu nezáleží len od projektu, programu a úspešnej realizácie investičných akcií. Veľmi dôležité je zapájanie sa a iniciatíva zdola. Budeme radi, ak sa občania a komunity pridajú. Mám rád spontánne aktivity. Tie bývajú zvyčajne najviac udržateľné a uveriteľné.


Na stránke centrálnej banky je už niekoľko dní informácia o pokračovaní znižovania úrokových sadzieb. Čo teda čaká slovenské bývanie?
Prejsť na článok
K ikonickým miestam Košíc, ktoré nielen miestni, ale aj turisti s obľubou navštevujú, patrí najväčší a najstarší trh na Dominikánskom námestí. V sezóne je hotovou pastvou pre oči. Predajcovia ho však nevykresľujú až tak idylicky.…
Prejsť na článok