Ľudia v Nitre sú nahnevaní. Budúci rok si na parkovnom priplatia, zmien bude viacero
V meste pod Zoborom sa chystá doslova revolúcia v parkovaní, pričom prvé zmeny by mali Nitrania a návštevníci mesta pocítiť od 1. apríla budúceho roku. A, žiaľ, nepôjde o prvoaprílový žart, lebo parkovanie bude nielen drahšie, ale zároveň sa uskutoční aj pomerne veľa zmien. Dotknúť by sa však mali zatiaľ iba Starého mesta a časti Chrenovej.
Cena parkovného sa zvýši
Mestskí poslanci rozhodli, že nové všeobecne záväzné nariadenie o parkovaní začne platiť od apríla 2025. Ak mesto stihne dovtedy kúpiť nové parkovacie automaty a systém, ktorý bude kontrolovať parkovanie z auta mestskej polície.
Prvou zmenou bude zvýšenie parkovného. „V centrálnej mestskej zóne sa parkovné zvýši z 50 centov na euro za prvú začatú hodinu, každá ďalšia bude stáť dve eurá (teraz 1,50). O 50 centov v prvej hodine bude drahšie parkovné aj vo zvyšnej časti Starého mesta, cena za ďalšie hodiny ostane rovnaká ako v súčasnosti, teda jedno euro. Prvá hodina parkovania na hradnom kopci bude stáť dve eurá, každá ďalšia tri," uvádza nariadenie.
Výnimka bude udelená iba počas omší, čo bola požiadavka biskupa Viliama Judáka. Prirodzene, spoplatnené budú v meste ďalšie hodiny, a to aj nočné. Parkovacie karty (už len virtuálne) budú platiť v celej zóne, nie ako doteraz iba v dvoch uliciach.
Noviniek je viac ako dosť
Viac informácií ohľadom pripravovanej parkovacej politiky v Nitre poskytol pre denník Štandard predseda komisie mestskej mobility a mestský poslanec Andrej Sitkey (nezávislý, Spolu pre Nitru).
Noviniek sa podľa neho pre obyvateľov krajského mesta, ale i pre jeho návštevníkov chystá veľa. Časť z nich by mala byť platná od spomínaného 1. apríla budúceho roka, časť by sa mohla uviesť do života v ďalšom období.
„Či to tak ale naozaj bude, o tom rozhodne vedenie mesta,“ prízvukuje Sitkey, podľa ktorého gro koncepcie novej parkovacej politiky prinieslo mesto, ktoré si dáva aj akési míľniky, čo má byť kedy spravené a dané do platnosti.
Zmenia sa aj časy platenia
„Parkovacích automatov bude zrejme len 35, namiesto dnešných 70, teda viac ľudí bude asi používať mobil na platenie SMS správou alebo potrebnú aplikáciu. Kvôli tomu budú musieť kúpiť nové parkovacie automaty, pretože tie súčasné nie sú pre nový systém vyhovujúce. Zaplatené parkovné sa bude kontrolovať elektronicky, takže lístky už nebude treba umiestňovať za sklo v aute,“ vysvetľuje Sitkey a dodáva, že meniť sa bude aj čas spoplatneného parkovania.
„Kým teraz sa napríklad v Starom meste platilo od ôsmej do 16. hodiny, po novom to bude od polnoci do 18. hodiny a od 22. hodiny do polnoci,“ upozornil Sitkey. Platiť sa teda nebude iba v čase od 18. do 22. hodiny.
V Nitre je v sobotu platené parkovanie od ôsmej rána do 12. hodiny, po novom by to malo byť na väčšine ulíc od polnoci do dvanástej hodiny na obed. V nedeľu a cez sviatky je teraz parkovanie zdarma, od budúceho roka sa bude platiť od 22. hodiny do polnoci.
Spoplatnia i návštevy cez noc
Novinkou budú aj návštevnícke hodiny v platenej zóne.
„Treba si uvedomiť, že tieto hodiny sa budú rátať iba v čase spoplatnenia. Napríklad na sídlisku Klokočina je plánované spoplatnenie iba v nočných hodinách, teda od 22. hodiny do rána. Cez deň to teda bude fungovať tak ako doteraz. Ak návšteva u niekoho prespí, domáci zaregistruje vozidlo hosťa do systému a z neho sa mu bude čerpať podľa toho, koľko daný byt dostane virtuálnych parkovacích kreditov,“ informuje Sitkey.
Podmienkou však je, aby mala domácnosť návštevnícku parkovaciu kartu. Na byt bude grátis pridelený istý počet návštevníckych hodín, ktorý bude závisieť aj od počtu áut v domácnosti.
„Čím viac áut, tým menej minút,“ poznamenal Sitkey s tým, že základný balík bude pozostávať zo 150 hodín. Ak nie je na byt vydaná žiadna iná parkovacia karta, pridelených bude až 250 hodín pre hostí. Na byt, kde žije zdravotne ťažko postihnutý, to bude až 500 hodín.
Novinkou bude karta PK-625
Cenová politika mesta nepoteší ani držiteľov abonentskej karty určenej pre nájomníkov, ktorí si siahnu poriadne do peňaženky. Po novom totiž namiesto aktuálnych 100 eur bude stáť až 365 eur. Na jeden byt si v súčasnosti môžu kúpiť dve takéto karty, budúci rok to ale už možné nebude.
Zníži sa však aj počet rezidentských kariet, čo by malo prinútiť ľudí využívať aj iný spôsob dopravy ako iba osobné auto. Mestskí poslanci zaviedli aj úplne novú kartu PK-625, ktorú si môže kúpiť ktokoľvek, využívať by ju mali však najmä tí, ktorí do Nitry dochádzajú za prácou.
Jej držiteľovi umožní predplatiť si na polrok 625 hodín, ktoré si bude pomocou aplikácie ľubovoľne čerpať. Pre jej držiteľov budú podľa Sitkeya vymedzené štyri lokality – z toho tri v Starom meste a jedna na Chrenovej.
Pomôžu parkoviská na periférii
Z nariadenia vyplýva, že cena karty PK-625 bude na pol roka 375 eur, pričom na jedno vozidlo ju možno vydať v priebehu posledných 365 dní maximálne dvakrát. Kartu však nie je možné vydať do zóny, v ktorej má jej žiadateľ trvalý pobyt.
Poslanci mysleli aj na subjekty, ktoré poskytujú v domácnostiach opatrovateľské či ošetrovateľské služby. Schválili pre nich špeciálnu kartu za 20 eur a pri dome klienta môžu parkovať zadarmo medzi ôsmou ráno a osemnástou hodinou.
Keďže priestor na sídliskách, ale aj v meste je obmedzený a nedajú sa neustále vytvárať či budovať nové parkoviská na úkor zelene, nové parkovacie miesta sa zrejme začnú budovať na perifériách mesta, budú voľne dostupné a nebudú zahlcovať priestory v meste či na sídliskách.
Andrej Sitkey navyše navrhuje, aby sa peniaze získané z parkovania previedli do fondu mobility, z ktorého by sa mohla financovať výstavba parkovísk či opravy komunikácií.
Pomôže regulácia a zákazy?
„Na niektorom zasadnutí mestského zastupiteľstva sme už riešili prípadnú výstavbu parkovacích domov. V hre je Výstavná ulica na sídlisku Chrenová, kde sme žiadali vypracovať štúdiu, a nejaké lokality boli vybrané aj na sídlisku Klokočina. Tam však úsilie postaviť parkovací dom narazilo v minulosti na nevôľu občanov,“ na záver uviedol Andrej Sitkey, podľa ktorého, keď príde k regulácii parkovania a parkovného, ale tiež k zákazu parkovania na istých miestach, sa možno myšlienka postaviť parkovacie domy stane pre ľudí atraktívna.
Prirodzene, výstavba parkovacích domov je tiež otázkou financovania, lebo to nie je lacná záležitosť, podľa predsedu komisie mestskej mobility v Nitre však táto téma naberá na aktuálnosti.
Mestskí poslanci upozorňujú aj na výstavbu záchytných parkovísk. To je však podľa nich otázka v prvom rade na samotné mesto Nitra a jeho vedenie, z čoho by financovalo ich výstavbu. Určitou možnosťou sú totiž aj európske fondy a financie.
Nový bude aj systém kontroly
Ako uviedol pre denník Štandard nemenovaný zdroj, mesto má schválených na parkomaty 220-tisíc eur, koľko za ne ale nakúpi, bude záležať na verejnom obstarávaní. Parkomaty budú komunikovať so systémom v aute mestskej polície, ktorý bude kontrolovať, či má vodič zaplatené parkovné.
Otázka regulovania parkovania v Nitre bola podľa neúspešného kandidáta na primátora a súčasného mestského poslanca Igora Kršiaka (Fungujúca Nitra) aktuálna medzi ľuďmi už pred komunálnymi voľbami.
„Dopyt po parkovaní je veľký najmä na sídliskách ako Chrenová, Klokočina, Diely a Čermáň. Základná myšlienka regulovania parkovania je zaviesť pravidlá hry a zvýhodniť obyvateľov mesta,“ priznal Kršiak, ktorý si je vedomý aj toho, že to, čo sa pripravuje, je síce nepopulárnym krokom, avšak nevyhnutným.
„Moja osobná skúsenosť s reguláciou parkovania v Trnave a Trenčíne či iných mestách v zahraničí ako Viedeň a Miláno hovorí, že po polroku až roku sa vygeneruje úspora na parkovacích miestach asi 15 až 20 percent,“ konštatuje Kršiak.
Vyššie parkovné ľudia odmietajú
Keďže otázka parkovania, ale aj dopravy ako takej nie je podľa Kršiaka nosnou témou pre vedenie mesta, poslancom sa preto niektoré témy presadzujú ťažko.
„Napriek tomu sme schválili materiál, v ktorom sme dali vypracovať architektonickú súťaž návrhov na dva parkovacie domy, jeden na Chrenovej a druhý na Klokočine, aby sme ukázali, že z toho vyjdú dobré návrhy, ktoré by nejakým neznesiteľným spôsobom nezasahovali do verejného priestoru alebo prírody,“ dodal neúspešný kandidát na primátora a mestský poslanec, podľa ktorého parkovacie domy, rovnako ako záchytné parkoviská, nie sú nejakým nezmyslom, ale nutnosťou.
Kritikou na plánovanú novú parkovaciu politiku mesta, no najmä na vyššie ceny za parkovné nešetrili mnohí Nitrania.
„Zvýšiť parkovné v meste je najjednoduchší spôsob, ako dostať od ľudí ďalšie peniaze. A platí to aj o rozličných kartách, ktoré chcú zaviesť. Kto má na dve či tri autá, ten má aj na tie drahšie karty, no čo tí ostatní? Kde budú parkovať? Pravda je ale taká, že parkovacích miest v meste, a najmä na sídliskách je málo,“ skonštatoval nehnevaný vodič Jozef.
„Poriadok s parkovaním na sídliskách urobiť treba, to je jasné, no prečo sa zvyšuje parkovné a tiež rozširuje čas jeho platenia v meste? Je jasné, že vedenie mesta nemá peniaze, ktoré chce získať od ľudí akože väčším komfortom parkovania. Tomu však verí iba málokto,“ pridáva sa Jana, ktorá je tiež nespokojná s chystanými zmenami.
Denník Štandard zaslal otázky týkajúce sa pripravovanej novej parkovacej politiky aj primátorovi Marekovi Hattasovi, z magistrátu sa však k danej téme opäť odmietli vyjadriť.



