EduPage: Učitelia cítia tlak na neustálu dostupnosť, rodičia vraj správy dostávajú večer

Aplikáciu EduPage považujú mnohí za šikovný spôsob, ako preniesť proces výučby i celú komunikáciu školy s rodičom do online prostredia. Dôležité je však dodať, že nie všetci.

Odovzdávanie informácií cez správy a blikajúce upozornenia vedú totiž neraz k nespokojnosti na jednej alebo druhej strane. Učitelia sa sťažujú na pocit neustálej dostupnosti i na to, že ich rodičia kontaktujú vo večerných hodinách či cez víkendy. Naopak, rodičia kritizujú, že zadania prichádzajú od pedagógov príliš neskoro, čo im sťažuje dodržanie požadovaných termínov s ich školákmi.

Denník Štandard prostredníctvom rozposlaného dotazníka zisťoval skúsenosti z praxe na oboch póloch – medzi učiteľmi aj rodičmi. Pýtal sa napríklad aj na to, či by súhlasili s návratom k tradičným žiackym knižkám, ak by mali možnosť voľby.

Niekdajšie používanie žiackych knižiek. Foto: Facebook

Niektorí z opýtaných rodičov, ktorí už majú odrastených školákov, si na žiacke knižky, v ktorých vlastnoručne podpisovali deťom známky a písali ospravedlnenky, spomínajú v dobrom. Nikto vtedy nemal pocit neustálej online zastihnuteľnosti ako dnes pri školskom komunikačnom portáli.

Na ujasnenie, EduPage, vyvinutý spoločnosťou ASC (Applied Software Consultants, s. r. o.), predstavuje hlavný, novodobý a elektronický informačný systém používaný na základných a stredných školách. Dôležitým krokom v ich vývoji bola aj mobilná aplikácia EduPage zriadená v roku 2003, ktorá zjednodušila prístup pre rodičov, učiteľov i žiakov. Každý používateľ má podľa typu účtu prístup k špecifickým informáciám a možnostiam interakcie.

Učitelia môžu napríklad prostredníctvom elektronickej žiackej knižky spravovať hodnotenia študentov, zapisovať dochádzku, ospravedlnenia, zadávať písomné práce, domáce úlohy či projekty, sledovať suplovanie a komunikovať s rodičmi aj žiakmi.

EduPage za pedagóga napríklad spočíta, či žiak na vyučovaní chýbal viac ako 10 dní za mesiac.

Mohlo by Vás zaujímaťŽiak vynechá každú polovicu mesiaca, učitelia kritizujú nový počet ospravedlnení od rodiča

Rodičia vidia výsledné známky svojich detí, informácie o preberanom učive, zadaných domácich úlohách, dochádzke, platbách, ako aj o plánovaných školských akciách a výletoch.

Žiaci majú prístup k svojim známkam, informáciám o testoch, projektoch, domácich úlohách, písomkách a o tom, kto bude suplovať chýbajúcich učiteľov.

EduPage zároveň ponúka funkciu elektronickej triednej knihy a nástrojov na tvorbu plánov vyučovania, ktoré poskytujú štruktúrovaný prehľad o tom, čo sa bude preberať počas školského roka. Ďalšou integrovanou funkciou je položka jedálne, ktorá okrem zverejnenia menu umožňuje prihlásiť alebo odhlásiť obedy, spravovať platby či sledovať evidenciu jedál.

Podľa portálu EduPage si tento informačný systém zakúpilo už viac ako 14-tisíc škôl vo viac ako 104 krajinách sveta. Pre školy je dostupná aj jednoduchá bezplatná verzia, zatiaľ čo základný platený modul je k dispozícii od 11 eur mesačne.

Celkovo tento systém využíva 173 krajín a je implementovaný v 150-tisíc školách.

EduPage má aj špeciálne verzie určené pre materské školy a športové kluby.

Cítime sa stále zaneprázdnení, EduPage má však pozitíva, hovoria učitelia

Do prieskumu, ktorý Štandard zaslal učiteľom základných a stredných škôl, sa zapojilo desať pedagógov z rôznych miest naprieč Slovenskom. Je to síce malá vzorka, ale predsa len o niečom vypovedá a určité zovšeobecnenie sa z nej dá urobiť.

Na otázku, či vyučujúci vnímajú vývoj technológie a s ním aj príchod aplikácií ako EduPage pozitívne, sa všetci zapojení jednohlasne zhodli na pozitívnom prínose. No zároveň priznávajú, že pri používaní aplikácie majú pocit neobmedzeného pracovného nasadenia. Často sú nútení využívať aj vlastné dáta, pretože internetové pripojenie býva nestabilné a pociťujú aj tlak aplikáciu neustále sledovať a kontrolovať.

Väčšina zo spomínaných učiteľov, až 60 percent, uvádza, že rodičia ich často kontaktujú až po pracovnom čase, najmä vo večerných hodinách. Ďalších 30 percent respondentov priznáva, že sa to stáva „niekedy“, zatiaľ čo jednoznačné „nestáva sa to“ vyslovuje iba 10 percent oslovených pedagógov.

Dotazník. Zdroj: Štandard

Podľa učiteľov rodičia najčastejšie kontaktujú školu z dôvodu vymeškaných hodín, známok a výsledkov svojich detí, pričom sa často pýtajú, prečo sú také, aké sú. Ďalšími častými témami sú choroby detí a s tým spojené zadávanie domácich úloh, ako aj ospravedlňovanie absencií.

Ďalšie negatívum, ktoré učitelia vnímajú zo strany komunikácie rodičov, vyplýva z neosobného kontaktu cez platformu EduPage. Vedie to k tomu, že vo svojich správach a odkazoch bývajú voči pedagógom až prehnane smelí, dokonca veľakrát nevhodne drzí.

Mohlo by Vás zaujímaťV boxoch či v skrinkách? Skúsenosti škôl, v ktorých mobily žiaci ráno odovzdávajú

„Rodičia sa ozývajú častejšie cez EduPage aj pre banality, informujú sa o známkach a poznámkach ešte predtým, ako deti vôbec prídu domov,“ dodáva vyučujúca prvého stupňa základnej školy z východného Slovenska.

Všetci oslovení učitelia sa aj napriek rôznym názorom či jednotlivým skúsenostiam so systémom EduPage zhodli na tom, že by túto aplikáciu v prípade voľby ponechali a k používaniu papierových žiackych knižiek by sa už nevrátili.

„Nemusím písať všetko ručne,“ opisuje výhody pedagóg cirkevného gymnázia na východe Slovenska. Pridáva sa k nemu ďalší vyučujúci telesnej výchovy a geografie z jednej zo súkromných bratislavských škôl so slovami, že „nemusí riešiť zbytočné papierovačky“. Jeho kolegyňa, vyučujúca slovenského jazyka, zasa tvrdí, že túto platformu považuje za uľahčenie práce pri komunikácii s rodičmi.

Mohlo by Vás zaujímaťŠkolský psychológ: Starším žiakom by som dal menej úloh, mechanický prepis nemá zmysel

Niektorí učitelia oceňujú najmä prehľadnosť a dostupné štatistiky, iní vyzdvihujú možnosť okamžitých odpovedí, ktoré aplikácia ponúka.

„Nemusím čakať do ďalšieho dňa na informácie zo slovníčka,“ dodáva pedagogička jednej z bratislavských základných škôl.

Dotazník. Zdroj: Štandard

Až 80 percent učiteľov odpovedá na správy a odkazy v aplikácii EduPage kedykoľvek počas dňa, podľa toho, kedy ich dostane. Len 10 percent z nich reaguje na správy mimo pracovného času výnimočne a rovnaké percento uvádza, že rodičom zásadne odpovedajú počas pracovnej doby.

Polovica opýtaných učiteľov priznáva, že rodičov kontaktuje aj v neskorých večerných hodinách či počas voľných dní, a to najmä v prípadoch, keď deťom v škole zabudnú odovzdať dôležitú informáciu. Naopak, 40 percent pedagógov uvádza, že rodičov večer nekontaktuje vôbec, zatiaľ čo 10 percent jednoznačne potvrdzuje, že tak robí pravidelne.

Dotazník. Zdroj: Štandard

Väčšina rodičov potvrdzuje, že ich učitelia kontaktujú večer

Štandard sa v druhom dotazníku na názory opýtal taktiež rodičov žiakov základných a stredných škôl. Do ankety sa zapojilo 13 rodičov z rôznych oblastí Slovenska, pričom 84,6 percenta ich detí navštevuje základnú školu a 15,4 percenta strednú školu.

Dotazník. Zdroj: Štandard

Zákonní zástupcovia v dotazníku uvádzajú, že učitelia ich najčastejšie kontaktujú v súvislosti s úlohami, školskými aktivitami, organizovanými výletmi a ďalšími informáciami týkajúcimi sa poplatkov a termínov.

Podľa výsledkov prieskumu až 61,5 percenta rodičov pripúšťa, že pedagógov niekedy kontaktuje počas neskorých večerných hodín alebo vo voľných dňoch, a to hlavne v prípadoch, keď počas dňa zabudnú položiť otázky, ktoré považujú za dôležité. Naopak, 30,8 percenta rodičov uvádza, že v takomto čase učiteľov nikdy nekontaktuje.

Len 7,7 percenta respondentov pravidelne oslovuje pedagógov v hodinách mimo pracovnej doby a, naopak, až 53,8 percenta rodičov potvrdzuje, že aj učitelia ich kontaktujú vo večerných hodinách.

Dotazník. Zdroj: Štandard
Dotazník. Foto: Štandard

Dôvodom nezhôd je aj absencia stanovených pravidiel

Z dotazníka, ktorý Štandard realizoval, možno vzhľadom na malú vzorku dedukovať, že problémy spojené s komunikáciou prostredníctvom EduPage, napríklad „prílišná odvážnosť“ rodičov, neobmedzený pracovný čas, pocit neustálej dostupnosti a dožadovanie sa odpovedí na menej podstatné informácie, pramenia do značnej miery z absencie vzájomne stanovených pravidiel medzi učiteľmi a rodičmi, ktoré sa týkajú používania aplikácie a následnej komunikácie.

Až 80 percent učiteľov totiž nemá s rodičmi jasne stanovené, dokedy ich môžu počas pracovného dňa kontaktovať. Iba 20 percent pedagógov uvádza, že rodičia vedia, kedy sú „online“ a dostupní na komunikáciu.

Aj rodičia v druhom dotazníku jasne potvrdzujú, že nemajú s učiteľmi dohodnuté konkrétne podmienky pre vzájomnú komunikáciu. Tvrdí to až 84,6 percenta respondentov. Iba 15,4 percenta rodičov uvádza, že existujú isté stanovené limity pre túto komunikáciu.

Dotazník. Zdroj: Štandard
Dotazník. Zdroj: Štandard