Zastavovanie len na znamenie či viac prestupov. Zmeny v trenčianskej MHD čelia kritike

Ide o zásadnú zmenu. V novom cestovnom poriadku pribudli viaceré spoje, niektorým linkám upravili trasovanie a v určitých lokalitách je potrebné na zastávkach prestupovať. Ďalšou novinkou je, že autobusy už budú zastavovať len na znamenie.

Žiadne mávanie

Občania sa pred spustením koncepcie obávali, že pred nástupom do autobusu musia na prichádzajúci spoj mávať. Radnica ako objednávateľ MHD v Trenčíne tvrdí, že to nie je potrebné. Stačí čakať v priestore zastávky tak, aby vodič videl, že cestujúci chce nastúpiť. Problémom by to nemalo byť ani v autobusoch. Stačí pred výstupom stlačiť jedno zo zelených tlačidiel a vodič bude povinný zastaviť na zastávke.

„Pokiaľ viem, tak autobusy na znamenie sú napríklad v Bratislave a Nitre, kde to funguje. Preto si myslím, že to môže byť prínosom aj u nás. Výhodou je tiež to, že znížime hlučnosť, na čo sa občania sťažovali, lebo tieto ekologické autobusy, ktoré jazdia na stlačený plyn, pri rozbiehaní viac počuť,“ uviedol pre Štandard primátor mesta Richard Rybníček.

Primátora doplnil mestský poslanec a predseda komisie životného prostredia, dopravy, investícií a územného rozvoja MsZ Trenčín Richard Medal. „Zastavovanie na znamenie majú zavedené aj v Prahe. Myslím si, že pozitíva s tým spojené stoja za to, aby sme to tých pár týždňov, kým si na nový systém zvykneme, prekonali,“ povedal nášmu denníku.

Mohlo by Vás zaujímaťVandalizmus aj podnet na prokuratúre. Platené parkovanie prinieslo do Dubnice problémy

Cestujúci si budú musieť zvyknúť aj na ďalšiu zmenu. Pri niektorých spojoch budú na určitých zastávkach prestupovať. „Avšak prestupy budú garantované. To znamená, že autobus musí počkať na prichádzajúci spoj, aby mohli cestujúci bez problémov prestúpiť,“ vysvetlil Štandardu mestský poslanec Richard Ščepko.

Názory cestujúcich

Zmeny v MHD sa stretli hneď v úvodný deň s kritikou. Viacerí cestujúci sa nášmu denníku posťažovali. „Podľa mňa to bolo predtým lepšie ako teraz. Trenčania sú z tých zmien zmätení,“ vyjadril sa pán Štefan.

Pani Kristína má skúsenosti s tým, ako funguje zastavovanie na znamenie vo Švajčiarsku. „V St. Moritzi s tým neboli žiadne problémy. Očakávam, že aj v Trenčíne si na to ľudia zvyknú,“ myslí si.

Pani Vlastu zasa ráno zaskočilo, že spoj, ktorým chcela ísť, už má inú trasu: „Riadne ma to prefackalo, lebo som sa ponáhľala na hroby zapáliť sviečku a potom na vlak. Je to na šľaktrafenie.“

V MHD Trenčín začali platiť nové pravidlá. Foto: Ľubomír Chochula

Ďalšia rozhorčená obyvateľka Trenčína je dokonca pripravená poslať na kompetentné miesta svoje pripomienky: „Dúfam, že sa pridajú aj ďalší nespokojní občania. Nepáči sa mi, ako to vymysleli. Pre mňa to bude najhoršie cez víkendy, keď musím cestovať skoro ráno do práce. Prekáža mi aj to prestupovanie.“

Cestujúcemu Petrovi zasa nejde do hlavy, ako chcú vodiči dodržať čas odchodu, keď budú zastávky na znamenie. Vodiči autobusov v tom ale majú jasno. „V prípade potreby budem jazdiť pomalšie, ale keď aj tak budem na konkrétnu zastávku prichádzať v časovom predstihu, tak na nej zastanem aj vtedy, keď tam nikto nebude stáť,“ odpovedal na našu otázku jeden z vodičov.

Podľa neho sa cestujúci na šoférov niekedy neprávom sťažujú. „Hovoria, že im ušiel autobus spred nosa, ale my sa snažíme len dodržiavať grafikon. Ak napríklad máme odchod zo zastávky o 11:00, tak odchádzame presne v tento čas a ani o päť sekúnd neskôr. Niektorí občania sa spoliehajú na to, že ten odchod je v rámci celej minúty,“ vyjadril svoje rozhorčenie.

Zastávka na autobusovej stanici. Foto: Ľubomír Chochula

Vychádzali z dát

Trenčiansky primátor chápe kritiku obyvateľov, pretože každá zmena pravidiel prináša so sebou istú dávku nespokojnosti, ale zároveň je optimistom. „Verejnosť potrebuje čas, aby si na zmeny zvykla. Predpokladám, že nakoniec občania pochopia, že to zavádzame preto, aby bolo cestovanie v meste autobusmi MHD lepšie. Je to moja politická zodpovednosť, ale ja to riziko chcem podstúpiť, lebo to, ako to bolo doposiaľ nastavené, bolo neúnosné a nemoderné. Verím, že budeme úspešní,“ povedal.

Poslancovi Ščepkovi dáva veľkú nádej fakt, že pri zmenách vychádzali z reálnych dát obsadenosti spojov. Na hlavných trasách zvýšili ich počet a viac autobusov premáva aj do okrajových častí mesta. Súčasná koncepcia má podľa jeho slov potenciál byť efektívnejšia ako tá stará.

„Je logickým krokom, že sa po zrekonštruovaní zastávok, nákupe vozového parku a po takmer dvojročnej spolupráci so spoločnosťou Transdev pristúpilo k novému cestovnému poriadku. Ten je prispôsobený potrebám obyvateľov,“ doplnil.

Mohlo by Vás zaujímaťTrenčania žiadali pre väčšiu bezpečnosť obchvat. Dostanú zrekonštruovanú cestu

Aktuálnu verziu grafikonu majú mierne upravovať už v polovici decembra tohto roku. Odchody niektorých liniek autobusov totiž prispôsobia zmeneným dojazdom určitých vlakových spojov.

„Okrem toho sa bude nový grafikon vyhodnocovať a prispôsobovať podľa toho, aké budú obsadené jednotlivé spoje, či nedochádza k ich meškaniu, ale aj na základe pripomienok a podnetov cestujúcej verejnosti,“ priblížil Medal.

Tlak na vodičov

„Verejnosť môže posielať nielen návrhy na zlepšenie. Rovnako tak aj sťažnosti na vodičov, ktorí budú teraz pod ešte väčším tlakom. Budeme si všímať, či dodržiavajú cestovný poriadok, ale napríklad aj to, či správne zastavujú na bezbariérových zastávkach,“ vyhlásil Ščepko.

Hovorkyňa mesta Trenčín Erika Ságová nám poskytla informáciu, že ak na Útvar mobility MsÚ Trenčín prídu sťažnosti na vodičov autobusov, tak ich odtiaľ všetky preposielajú dopravcovi.

„Od našich cestujúcich dostávame spätnú väzbu prakticky na dennej báze. Všetkými podnetmi sa zaoberáme. Pokiaľ sa preukáže, že k chybe došlo na našej strane, prijímame opatrenia, aby sa to už neopakovalo. Ak pochybil konkrétny zamestnanec, postupujeme v zmysle pracovného poriadku,“ objasnil Štandardu koordinátor dopravy spoločnosti Transdev Vladimír Šimko.

Poslanec Richard Ščepko informuje o zmenách v koncepcii MHD. Foto: Ľubomír Chochula

Prevádzkovateľ MHD je pripravený zvládnuť zvýšené nároky. O rozšírení vozového parku počas trvania desaťročnej zmluvy s mestom neuvažuje. Momentálne jazdí v Trenčíne 43 autobusov, ktoré Transdev kúpil v roku 2022 ako úplne nové.

Ceny lístkov, ktoré platia od 1. júla tohto roku, nezvyšovali. Základné hodinové cestovné je od 80 centov (dopravná karta, aplikácia) do dvoch eur (platba v hotovosti u vodiča). V prípade 24-hodinového lístka je to od dvoch do štyroch eur.

Mesačné cestovné stojí 20 eur, trojmesačné 55 eur a ročné 182 eur. Na území mesta sa s tým istým lístkom dá cestovať v dopravných prostriedkoch MHD i v autobusoch prímestskej dopravy.