Vandalizmus aj podnet na prokuratúre. Platené parkovanie prinieslo do Dubnice problémy

Dalo sa očakávať, že so zavedením nových pravidiel parkovania v Dubnici nad Váhom príde určitá dávka nevôle. V meste však už prekročila únosnú mieru a polícia zaregistrovala vandalizmus, ktorý budú vyšetrovať v zmysle zákona.

„Zatiaľ bolo v rôznych častiach mesta poškodených do desať značiek. Pri vyšetrovaní budú okrem kamerových záznamov vyhodnocované aj údaje z fotopascí, ktoré má mesto rozmiestnené na svojom území práve pre tieto účely. Za poškodené značky mesto osadilo nové, ktoré však muselo nanovo zakúpiť zo svojho rozpočtu,“ informoval Štandard hovorca dubnickej samosprávy Ľubomír Bobák.

Snaha predísť problémom

Radnica chcela negatívnym ohlasom predísť. V rámci prípravy na reguláciu vybudovala alebo zrekonštruovala približne 600 parkovacích miest, pričom vodorovným dopravným značením sa v letných mesiacoch podarilo rozšíriť fond parkovacích kapacít o 250.

Okrem toho sa snažila verejnosť pripraviť na zmeny v parkovaní formou komunikácie s obyvateľmi na verejných schôdzach. Ako nám ešte pred spustením celého procesu povedal dubnický primátor Peter Wolf, celkovo usporiadali sedem podujatí v rôznych mestských lokalitách, na ktorých zástupcovia mesta diskutovali s Dubničanmi na tému statická doprava s ambíciou vysvetliť účastníkom to, čo chcú dosiahnuť a prečo k tomu pristupujú.

Na týchto stretnutiach sa zúčastnili aj odborníci v danej oblasti a zástupcovia Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru SR v Trenčíne, ktorí upozornili na nevyhnutnosť regulácie najmä z dôvodu bezpečnosti pri mimoriadnych situáciách.

Riaditeľ EHMK 2026: Trenčín je odsúdený na úspech, prinesieme exkluzívne mená

Mohlo by Vás zaujímať Riaditeľ EHMK 2026: Trenčín je odsúdený na úspech, prinesieme exkluzívne mená

Mesto sa k nepopulárnemu kroku odhodlalo aj preto, že podľa analýzy, ktorú si dalo vypracovať, tu parkovalo celkovo vyše 15 100 áut. Spomedzi nich až 52 percent patrilo motoristom bez trvalého pobytu v Dubnici.

Analýza priniesla aj údaj, že takmer 300 áut z celkového množstva stálo na parkoviskách bez aktivity a len zaberali parkovacie miesta. Vďaka všeobecnému záväznému nariadeniu, ktoré vstúpilo do platnosti 1. septembra, vidieť už prvé výsledky.

„Po pravidelnom monitoringu parkovísk môžeme potvrdiť, že vozidlá vo veľkej miere už nezaberajú verejný priestor tam, kde ho zaberať nemajú,“ doplnil pre redakciu Bobák.

Nahnevaní Dubničania

Štefan Ďuračka, ktorý žije v Dubnici nad Váhom už 43 rokov, zmeny v parkovaní kritizuje. „Toto mesto nepatrí primátorovi ani poslancom. Nemôžu rozhodovať o nás len tak, ako oni chcú. Na verejnej schôdzi v kultúrnom dome nám povedali, že polovica zaparkovaných áut v meste nepatrí motoristom s trvalým pobytom v Dubnici,“ povedal pre náš denník.

Tento argument však nepovažuje za pravdivý a podľa neho je zavádzajúce aj to, že tu vzniklo ďalších 250 miest. „Pretože práve touto reguláciou zanikol veľký počet miest, kde sa predtým mohlo parkovať. Preto veľa motoristov, ak príde domov po 18:00, nemá už kde nechať svoje auto,“ vyjadril sa.

Pre Štandard hovorí Dubničan Štefan Ďuračka. Zdroj: Ľubomír Chochula

Nielen pre tohto 70-ročného dôchodcu, ktorý sa stará o 90-ročnú mamu, je dôležité, aby mohol parkovať pred svojím panelákom. Z rovnakého dôvodu majú vrásky na čele viacerí. „Po siedmej hodine večer už pred bytovkou nezaparkujem, aj keď mám kúpenú rezidentskú kartu. Často musím odstaviť svoje auto približne dvesto metrov od bydliska. Hnevá ma to najmä vtedy, ak mám v rukách dve tašky s nákupom a idem domov s malým dieťaťom,“ vyhlásila pre Štandard obyvateľka Dubnice.

Určitý počet parkovacích miest sa uvoľnil vďaka tomu, že niektorí majitelia rodinných domov vrátili svoje autá z verejnej komunikácie na svoj pozemok alebo do garáže. Lenže nie všetci tak urobili, najmä ak majú viac áut a zadovážili si rezidentskú kartu, ktorá ich oprávňuje parkovať na celom spoplatnenom území.

Rozhoduje sa o budúcnosti troch nemocníc. Prievidzská môže skončiť v prenájme Agelu

Mohlo by Vás zaujímať Rozhoduje sa o budúcnosti troch nemocníc. Prievidzská môže skončiť v prenájme Agelu

„Nemám nič proti tomu, že sa zaviedlo spoplatnenie parkovania v meste, ak sa samospráva bude o tieto parkoviská starať a vytvárať nám lepšie podmienky. No a ten, kto vlastní viac áut, nech platí viac, to je v poriadku,“ podotkol pre redakciu Vlastimil Blaženiak.

Nutnosť spoplatnenia parkovania nespochybňuje ani ďalšia obyvateľka Dubnice, akurát nerozumie výraznému cenovému rozdielu medzi prvou a druhou rezidentskou kartou. „Čo je to druhé auto natoľko odlišné, že zaňho je potrebné zaplatiť skoro štyrikrát viac ako za prvé? Podľa akého vzorca to vypočítali? Na verejných stretnutiach primátora s občanmi nezaznelo, koľko sa za parkovanie bude platiť. Nakoniec to všeobecné záväzné nariadenie poslanci schválili, ale teraz sa tu už neukážu. Zato keď naháňali hlasy pred voľbami, zvonili od bytu k bytu,“ povedala nám.

Rozšírenie parkovacej kapacity

Mesto citlivo vníma nálady svojich občanov a uvedomuje si, že na svojom území sa nachádzajú aj problematickejšie lokality. Preto pripravuje viacero projektov, vďaka ktorým rozšíri parkovacie kapacity.

Podľa vyjadrenia hovorcu na Okružnej ulici pribudne viac ako 50 nových parkovacích miest. Ďalej, vodorovným dopravným značením budú vo viacerých častiach mesta zmenené pozdĺžne parkovacie státia na šikmé, čo povedie k nárastu ich počtu.

Zároveň pribudnú viaceré plochy, ktoré budú slúžiť ako záchytné parkovacie kapacity. Tieto všetky opatrenia by mali zrealizovať do konca roka 2024.

Túto ulicu mesto zrekonštruovalo, ale občanom prekáža, že zapustené kontajnery zaberajú dve parkovacie miesta. Foto: Ľubomír Chochula

Zásah do rozpočtu rodín

Spoplatnenie parkovania zasiahlo do rodinných rozpočtov motoristov rôzne. Najvýhodnejšie je pre občanov s trvalým pobytom v Dubnici n. V. s jedným vozidlom. Pre tých je k dispozícii rezidentská parkovacia karta v cene 39 eur ročne.

Ak má niekto prihlásené dve autá a chce parkovať v meste, druhú rezidentskú kartu si kúpi za 150 eur. V prípade tretieho vozidla je to 300 eur a každé ďalšie auto vyjde rezidenta 350 eur za rok. Karta pre abonentov, ktorí majú v Dubnici prechodný pobyt alebo sem len dochádzajú, stojí 350 eur.

Kto nevlastní ani jednu z týchto kariet, zaplatí jednorazové parkovné 60 centov za hodinu. Buď cez esemesku, formou aplikácie, alebo na webe. Na dvoch parkoviskách s charakterom vysokoobrátkových zaviedli závorový systém s možnosťou platby aj v automate.

Za parkovanie sa neplatí iba počas víkendov od 8:00 do 20:00. Držitelia preukazu ZŤP môžu na vyhradených miestach parkovať bezplatne každý deň.

Kto nemá zakúpenú kartu, musí si zaplatiť jednorazové parkovné. Foto: Ľubomír Chochula

„Mesto doposiaľ vydalo 4 836 parkovacích kariet, z toho 4 023 kariet typu rezident 1, ale evidujeme aj žiadosti o parkovacie karty rezident 2 a rezident 3. O parkovaciu kartu na štvrté auto zatiaľ nikto nepožiadal. Záujem o abonentské karty je, prirodzene, nižší. Doteraz ich bolo vydaných približne 200,“ prezradil nám hovorca.

Pozor na pokuty

Na dodržiavanie spomínaného VZN dohliada mestská polícia (MsP), ktorej personálne kapacity by mali byť v blízkej dobe naplnené. Pomôcť v práci by im malo tiež postupné rozširovanie mestského kamerového systému. Pri nedodržaní pravidiel regulácie motoristov najskôr upozornia. Ak však MsP pri kontrole eviduje ich opakované porušovanie, pristupuje k udeľovaniu sankcií.

Trenčania žiadali pre väčšiu bezpečnosť obchvat. Dostanú zrekonštruovanú cestu

Mohlo by Vás zaujímať Trenčania žiadali pre väčšiu bezpečnosť obchvat. Dostanú zrekonštruovanú cestu

„Cieľom mesta nie je za každú cenu udeľovať pokuty. Koniec koncov, ani cieľom regulácie statickej dopravy nie je finančný benefit samosprávy. Reguláciu parkovania sme spustili s víziou zníženia počtu vozidiel v meste, zvýšenia bezpečnosti v uliciach a kvôli ochrane zelene. Je potrebné si uvedomiť, že počet motorových vozidiel každým rokom narastá, rozloha mesta však nie,“ vysvetlil pre redakciu Bobák.

Príjmy z regulácie sa v plnej výške pretavia do mestského rozpočtu na zvlášť vyčlenenú položku i účet. Tieto prostriedky budú využívať na potreby ďalších dopravných riešení v rámci mesta. „Až rok po zavedení regulácie statickej dopravy zhodnotíme na základe zberu údajov to, či ľudia chcú prispieť na výstavbu ekonomicky náročnej stavby a či z tohto príjmu budeme financovať parkovacie domy,“ uviedol pre nás primátor.

Nespokojnosť rieši prokuratúra

Vo veci parkovania v Dubnici začala konať aj Okresná prokuratúra Trenčín, ktorá si od mesta vyžiadala spomínané VZN. Podnetom boli sťažnosti občanov na sociálnych sieťach.

„Prokurátor Okresnej prokuratúry Trenčín sa danou vecou zaoberá. Od mesta bolo potrebné zabezpečiť ďalšie podklady pre riadne vybavenie veci. Po zabezpečení a preskúmaní kompletného spisového materiálu bude vec vybavená v súlade so zákonom o prokuratúre,“ napísal nám hovorca Krajskej prokuratúry v Trenčíne Marián Sipavý.

Dubnická samospráva akceptuje fakt, že prokuratúra preskúmava aj všeobecne záväzné nariadenie týkajúce sa regulácie statickej dopravy, pretože má v zmysle platnej legislatívy povinnosť dohliadať na zákonnosť prijatých VZN. Podľa nej ide o bežnú agendu tejto inštitúcie.