Trenčania žiadali pre väčšiu bezpečnosť obchvat. Dostanú zrekonštruovanú cestu

Keď sa obyvatelia Nozdrkoviec dozvedeli o investičnom zámere, že v bývalom areáli spoločnosti Vod-Eko má súkromný investor Nová Sihoť vybudovať obytnú zónu s 588 bytovými jednotkami a 70 rodinnými domami, vystrašilo ich to. Obávali sa, že väčšia dopravná záťaž bude mať vplyv na zníženie kvality ich života pre hluk či emisie.

Existujúca mestská cesta III. triedy na Ulici Nozdrkovce je totiž úzka, nekvalitná, absentuje na nej chodník pre peších a úsek nie je ideálny ani pre cyklistov.

„V Nozdrkovciach je už teraz dosť výrazná premávka, na ktorej majú podiel aj nákladné vozidlá idúce do firiem za obcou alebo naopak. Počas pracovného času je to tu rizikové najmä pre starších občanov, deti a rodiny pri pohybe s kočíkom. Súčasná miestna komunikácia bez krajnice a chodníkov nevyhovuje bežným štandardom,“ vyjadril sa pre Štandard obyvateľ Nozdrkoviec.

Počas pracovného času je cesta cez obec riziková. Foto: Ľubomír Chochula

Petícia za bajpas

Občania sa vlani na jeseň zaktivizovali, spísali petíciu za výstavbu obchvatu Nozdrkoviec, pričom vychádzali z toho, že táto komunikácia je už zakreslená v územnom pláne ako prepojenie mesta Trenčín v smere na obec Opatovce.

„Našu petíciu, ktorú sme podali na Mestskom úrade v Trenčíne, radnica posunula na Trenčiansky samosprávny kraj. Dôvodom bolo to, že plánovaná komunikácia je prevzatá z územného plánu Trenčianskej župy. No a tá vybavila túto petíciu tak, že obchvat Nozdrkoviec neplánuje realizovať,“ pokračoval.

Mohlo by Vás zaujímaťNové premostenie Váhu v Trenčíne ovplyvní dopravu v meste i charakter Ostrova

Petíciu doručili na Úrad Trenčianskeho samosprávneho kraja 27. novembra 2023, pričom podľa hovorkyne župy Lenky Kukučkovej ju Útvar vnútornej kontroly TSK riadne prešetril a vyhodnotil.

„Vzhľadom na skutočnosť, že máme vo vlastníctve 1 479 km ciest II. a III. triedy a 640 mostných objektov, prioritne sa zameriavame na údržbu, rekonštrukciu aj opravy existujúcich komunikácií a mostov. Naše rozpočtové možnosti a nedostatok finančných prostriedkov momentálne neumožňujú budovanie nových úsekov ciest,“ odpovedala na našu otázku hovorkyňa.

Hoci snaha o obchvat, ktorý by začínal pri prvom dome zo smeru od Trenčína, pokračoval by poza záhradky a vyústil by na existujúcu cestu v mieste križovatky na rozhraní obytnej a priemyselnej časti, nepadla na úrodnú pôdu, Nozdrkovčania nemusia smútiť. Mesto a súkromný investor zrekonštruujú cestu na Ul. Nozdrkovce.

Prvú časť od začiatku tabule obce do jazdeckého areálu v dĺžke 530 metrov zrealizuje mesto Trenčín. Zvyšný úsek až po Bobrovnícku Sihoť urobí investor budúceho obytného súboru.

Na tomto mieste, na rozhraní obytnej a priemyselnej oblasti s odbočkou do jazdeckého areálu, bude končiť prvá časť rekonštrukcie cesty a začínať druhá. Foto: Ľubomír Chochula

Rekonštrukcia cesty

Na septembrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva schválili zmluvu o spolupráci medzi mestom a developerom aj s pozmeňujúcim návrhom poslanca Richarda Medala v tom zmysle, že sa samospráva bude snažiť vykonať rekonštrukciu prvej časti cesty v čo najkratšom čase.

„Doplnenie uznesenia MsZ, ktoré som navrhol, má, žiaľ, iba deklaratívny charakter, čiže nie som s tým úplne spokojný. Na lepšom nástroji sme sa však nevedeli dohodnúť,“ skonštatoval pre náš denník.

Poslanec sa snažil o to, aby boli jasne zadefinované záväzné termíny pre mesto Trenčín s cieľom dokončiť rekonštrukciu prvej časti cesty pred začatím výstavby Bobrovníckej Sihote.

„Prijatú deklaráciu zastupiteľstva chápem tak, že všetci aktéri urobia maximum pre to, aby boli termíny dodržané a aby sa na realizáciu rekonštrukcie cesty v potrebnom čase vyčlenili požadované finančné prostriedky,“ doplnil.

Mohlo by Vás zaujímaťCyklisti sa dočkajú nového úseku cyklotrasy z Trenčína. Nezaobíde sa bez výrubu stromov

V súčasnosti je táto investičná akcia mesta v štádiu prípravy. Dopravný projektant pripravuje dokumentáciu k územnému rozhodnutiu rekonštrukcie. Podľa uznesenia na ostatnej schôdzi zastupiteľstva chce mesto v príprave pokračovať tak, aby bez zbytočného odkladu dohodli projekčné, majetkovoprávne a povoľovacie procesy smerujúce k realizácii stavby.

„Keďže sa príprava začala v tomto roku, nedá sa ešte určiť termín realizácie stavby. Môžeme len predpokladať, že by mohla začať na prelome rokov 2026 a 2027. Prvú časť rekonštrukcie ulice Nozdrkovce bude financovať mesto. Investičná akcia si určite vyžiada niekoľko stotisíc eur,“ uviedol pre redakciu trenčiansky viceprimátor Ján Forgáč.

Druhú časť rekonštrukcie v dĺžke približne 500 metrov zafinancuje spoločnosť Nová Sihoť, ktorej stopercentným vlastníkom je spoločnosť Vod-Eko.

„Obytnú zónu Bobrovnícka Sihoť chceme začať stavať v druhej polovici roku 2026. Zmluva o spolupráci s mestom uvádza hraničný termín pre ukončenie realizácie druhej časti cesty 31. 10. 2030. Odhadované náklady na túto rekonštrukciu sú 650-tisíc eur bez DPH,“ priblížil nám predseda predstavenstva spoločnosti Vod-Eko Daniel Klačman.

Chodník pre chodcov a cyklistov

Šírka zrekonštruovanej prvej a druhej časti komunikácie bude sedem až osem metrov. V rámci rekonštrukcie urobia na jednej strane pri rodinných domoch spoločnú cestičku pre chodcov a cyklistov so šírkou minimálne 3,25 m. Kde to bude možné, vznikne medzi chodníkom a oplotením pás zelene.

„Táto cestička bude pokračovať do druhej časti komunikácie, ktorú na vlastné náklady zrekonštruuje súkromný investor. A cez plánovanú Bobrovnícku Sihoť bude napojená na cyklotrasu Trenčín – Opatovce, ktorá je situovaná na protipovodňovej hrádzi. Takto sa Nozdrkovce napoja na budovaný celomestský systém cyklotrás a aj na Vážsku cyklomagistrálu,“ informovala nás hovorkyňa mesta Trenčín Erika Ságová.

Mohlo by Vás zaujímaťArcheologický výskum predražil obnovu pešej zóny v Trenčíne. Nevedno, kedy ju dokončia

Chodník, už iba pre peších, umiestnia aj na protiľahlej strane cesty. A to približne v mieste, kde sa dnes nachádza otoč autobusu a kde v budúcnosti budú obojstranné bezbariérové zastávky MHD, keďže sa počíta s predĺžením mestskej autobusovej linky až na novú konečnú zastávku v areáli Bobrovníckej Sihote.

V blízkosti zastávok nebude chýbať priechod pre chodcov. V celej oblasti od tabule Nozdrkovce bude povolená maximálna rýchlosť 30 km/h a na ceste má byť aj niekoľko spomaľovacích prvkov.

Do Nozdrkoviec premávajú autobusy MHD. Foto: Ľubomír Chochula

Očakávania obyvateľov

Jediná prístupová cesta cez obec k novej obytnej zóne je už v súčasnosti pomerne frekventovaná, pričom počas výstavby aj po nej sa premávka ešte zvýši. Obyvatelia Nozdrkoviec preto očakávajú, že rekonštrukciu vykonajú v takom rozsahu, aký je uvedený vo vypracovanej štúdii.

„Prvá reakcia Nozdrkovčanov na iniciatívu povoliť na tom území výstavbu väčšieho počtu bytov a rodinných domov bola veľmi emociálna a tvrdá. Obávali sa, že keď tam pribudne 1 800 až 2 000 obyvateľov, tak to výrazne zmení dopravu, nehovoriac o prejazdoch nákladných áut cez obec počas výstavby,“ uviedol pre Štandard primátor Trenčína Richard Rybníček.

Dodal, že veľa otázok si už s obyvateľmi vysvetlili. „Teraz je dialóg s nimi konštruktívny a korektný. Naším cieľom je cestu zrekonštruovať, zvýšiť im komfort a zlepšiť podmienky pre život,“ uzavrel.

Obytnú zónu Bobrovnícka Sihoť budú stavať v bývalom areáli spoločnosti Vod-Eko. Foto: Ľubomír Chochula