Európske automobilky potrebujú čínske baterky. Na ťahu je Slovensko

„Na zdravie,“ ozýva sa od stolov v hoteli v čínskom meste Che-fej, keď Slováci učia vysokopostavených manažérov spoločnosti Gotion základy slovenčiny. Paradoxne čínske „kambej“ nepočuť až tak často. V hoteli, kde je všetko od popolníka cez víno až po televízny program značky „Gotion“, vládne uvoľnená atmosféra, no vrelé prijatie zo strany Číny to nebolo.

Novinárom hneď po príchode na letisko zhabali všetku profesionálnu techniku, pričom ich zaujímali najmä mikrofóny a televízne kamery. Zároveň nám povedali, že nemáme z hotela sami nikam chodiť. V prvý deň sme tak videli len poloprázdne ulice che-feiského predmestia a, samozrejme, ústredie spoločnosti Gotion.

Cestu do Číny zorganizovala spoločnosť Gotion InoBat Batteries (GIB), ktorá vznikla ako konzorcium slovenskej firmy InoBat a čínskej spoločnosti Gotion. Jej zámerom bolo Slovákom ukázať, ako bude vyzerať nová fabrika, ktorá má už v roku 2027 začať vyrábať najpokročilejšie lítiové batérie do 80 percent elektromobilov nemeckého Volkswagenu.

Napriek dvanásťhodinovému letu a drobnohľadu policajtov na letisku je posádka slovenského špeciálu poväčšine nadšená, že tu môže byť. V čele slovenskej delegácie stál štátny tajomník ministerstva hospodárstva Vladimír Šimoňák, ktorého sprevádzal šéf spoločnosti InoBat Marián Boček. Medzi účastníkmi exkurzie boli ďalej starostovia, poslanci aj obyvatelia zo Šurian a okolia, zamestnanci štátnej firmy MH Invest a, samozrejme, novinári.

Závod v Che-feji nehučí ani nesmrdí

Napriek tomu, že fabrika vzbudzuje oprávnené otázky v súvislosti s jej vplyvom na životné prostredie, prehliadka jej priestorov v meste Che-fej, ktoré je metropolou provincie An-chuej, ukázala, že nie všetko, čomu miestni obyvatelia Šuranoch uverili, je pravda.

Už pri prvom pohľade z autobusu, vchádzajúc do areálu, vidno komplex troch budov, ktoré sú situované v obytnej zóne mesta. Fabrika nemá ani jeden komín a neprodukuje žiadny zápach ani hluk. V okolí budov dokonca vidno zelený trávnik, stromy a kríky.

Po vystúpení z autobusu však musíme fotoaparáty a mobily odložiť. To, čo nám Číňania chcú ukázať, podlieha prísne stráženému firemnému tajomstvu.

Fabrika spoločnosti Gotion v Che-feji. Foto: Štandard

Aby nás pustili „do kuchyne“, musíme si obliecť overal, nasadiť rúško a rukavice. Prostredie, v ktorom sa batériové články vyrábajú, je prísne regulované. Prach, ale aj ľudská telesná teplota sú faktory, ktoré môžu proces výroby ohroziť. Vystrojení môžeme vstúpiť dnu.

Výrobný proces sa prakticky deje v štyroch oddelených miestnostiach. V prvej z nich sa mieša chemický roztok nevyhnutný na produkciu katód a anód. Je to práve tento výrobný priestor, v ktorom sa používa organické rozpúšťadlo NMP [skratka pre N-metylpyrolidón, slúži ako rozpúšťadlo napríklad vo farbách, pozn. red.] – látka, ktorej sa Slováci najviac obávajú.

V miestnosti však vidno len veľa nerezových nádob prepojených rúrkami. V strede je počítač, za ktorým stojí človek, a ten kontroluje, či proces prebieha podľa noriem. Tu teda NMP do procesu vstupuje a vyparuje sa až neskôr v druhej miestnosti pri takzvanom „pečení batériových článkov“ – ide o dlhý pás metalickej fólie, na ktorú sa roztok nanesie.

Rozpúšťadlo, ktoré sa pri „pečení“ odparuje, by sa však malo v procese zachytávať a recyklovať. Európska únia stanovuje prísne normy emisie NMP, ktoré nemôžu presiahnuť úroveň dvoch miligramov na kubický meter vzduchu, pričom fabrika v Šuranoch má emitovať menej ako jeden miligram tohto rozpúšťadla na kubík.

Prezident firmy Gotion pre Európu, Afriku a Stredný Východ Steven Cai sa o miere emisií pred novinármi vyjadril tak, že aby ich bolo možné namerať, zariadenie kontrolórov by sa muselo vložiť až do vnútra odvetrávacej šachty.

V ďalších krokoch sa fólia nastrihá na jednotlivé články. Tie sa potom naukladajú a zabalia, a to všetko v takmer dokonale automatizovanom procese. Čím ďalej ideme, tým viac pracovníkov vidíme, no poväčšine za počítačmi, pretože všetka manipulácia so samotnými vyrábanými komponentmi prebieha v uzavretých skriniach s priehľadnými stenami.

Na zmene tak približne tristo ľudí vyrobí denne okolo 80-tisíc batériových článkov v tvare tehličky. Tie sa neskôr ukladajú do veľkej zostavy, ktorú vytvára 200 až 250 batériových článkov poháňajúcich samotný elektromobil.

Výrobný proces vo fabrike v meste Che-fej. Foto: Gotion
Výrobný proces vo fabrike v meste Che-fej. Foto: Gotion
Prezentácia v priestoroch ústredia Gotion. Foto: Štandard
Batéria, ktorú plánuje Gotion vyrábať v Šuranoch. Foto: Štandard

Prečo práve na Slovensko?

Nie je prekvapujúce, že Gotion chce dostať svoju výrobu do Európy. Číňanov do toho pobádajú európske clá, čo pri večeri priznal aj samotný prevádzkový riaditeľ spoločnosti Ling Šeng-pin, ktorého všetci volajú Mark. Ten uplynulých päť rokov pracoval na tom, aby jeho spoločnosť získala dôležitého zákazníka zo starého kontinentu – Volkswagen. Európsky koncern následne odkúpil 25-percentný podiel spoločnosti Gotion, čo by sa dalo považovať za istý záväzok, že spolupráca medzi dvomi firmami pretrvá.

Na otázku, prečo podľa neho Európa vo výrobe batérií do elektromobilov potrebuje Čínu, odpovedá jednoducho: know-how. „Bez dvesto skúsených inžinierov, ktorí vedia nastaviť procesy a parametre, napríklad správnu teplotu, môžu európske firmy nakúpiť všetky stroje a vybavenie z Číny, ale nakoniec zlyhajú,“ vysvetľuje zanietene Mark.

Mark pritom nehovoril do vetra. Volkswagen stroje v Číne skutočne nakúpil.

„Pol roka hľadali Nemci iných možných dodávateľov zariadení na svoju výrobu a nakoniec sa vrátili a nakúpili všetko v Číne tak, ako sme im radili na začiatku,“ pochválil sa pred novinármi prezident spoločnosti pre Európu, Afriku a Stredný Východ Steven Cai.

V súčasnosti vyrába fabrika Gotion v meste Che-fej batérie do všetkých modelov značky Volkswagen, ktoré Nemci v Číne produkujú. Zároveň deklaruje, že jej technológia sa bude čoskoro využívať v štyroch pätinách všetkých modelov naprieč európskymi značkami Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda a Seat.

Perspektívna spolupráca s Volkswagenom je pre firmu veľmi dôležitá. Na domácej pôde je Gotion popredným dodávateľom batérií do elektromobilov, no dáta z roku 2023 ukazujú, že globálne firma dramaticky zaostáva za ďalšími dvomi čínskymi spoločnosťami – technologicky vyspelejším výrobcom batérii CATL a BYD, ktorý síce tiež vyrába batérie, ale táto značka je známejšia produkciou samotných elektromobilov.

Zdroj: Gotion

CATL pritom už v Európe batérie vyrába – v nemeckom Ertfurte a maďarskom Debrecíne. Naproti nemu otvoril Gotion v nemeckom v meste Göttingen fabriku, kde sa batérie iba montujú, pričom batériové články firma vyrába doma v Che-feji. To sa má už čoskoro zmeniť. Od roku 2027 chce čínsky investor batériové články vyrábať na Slovensku pri Šuranoch.

Slovensko, ako redaktorovi Štandardu prezradil Mark, sa do hľadáčika firmy dostalo vďaka nepriaznivým podmienkam v Nemecku, pričom malo ísť najmä o vysoké ceny energií.

Presné dôvody, prečo naprieč EÚ investíciu získalo práve Slovensko, sa ukrývajú v obrovskom objeme rôznych analýz a správ, ktoré si Gotion nechal vypracovať. No z toho, čo komunikujú zástupcovia jej partnerskej slovenskej firmy InoBat, sa zdá byť zrejmé, že Šurany investora prilákali práve zdrojom elektrickej energie s výkonom 400 kilovoltov, ktorého sieť vedie od Mochoviec ku Gabčíkovu, pričom prechádza práve okolím Šurian.

Druhým silným lákadlom je dostupnosť technickej vody z neďalekej rieky Nitra, ktorú fabrika potrebuje najmä na chladenie svojich zariadení.

Proti investícii stoja miestni obyvatelia

Počas našej návštevy vystúpil v diskusnom bloku aj regionálny prezident Gotionu Steven Cai. Slovenskej delegácii povedal, že bol „šokovaný“, keď sa dozvedel, že v Šuranoch sa miestni postavili baterkárni na odpor. Zároveň vyhlásil, že vinu za nedostatočnú komunikáciu zo strany firmy berie na seba.

Miestnym sa totiž čínske zámery v ich susedstve nepozdávali až natoľko, že vytvorili petíciu, v ktorej požadujú zastavenie výstavby fabriky. Dokonca na stretnutí s verejnosťou investorov v Šuranoch doslova vypískali.

Obávajú sa najmä znečistenia ovzdušia a podzemných vôd a aj prílevu zamestnancov fabriky zo zahraničia. Občania dokonca zúfalo apelovali aj na premiéra Roberta Fica, ktorému v otvorenom liste napísali, že „bojujú o život“.

Cai síce tvrdí, že takýto vývoj udalostí neočakával, no jeho predchádzajúca skúsenosť svedčí o opaku. V súčasnosti sa totiž Gotion súdi s americkým mestom Green Charter po tom, ako jeho predstavitelia pre odpor miestnych nepripojili čínsky závod k vodovodnému potrubiu, čím prakticky zamedzili jeho uvedeniu do prevádzky. Gotion mal pritom s mestom uzavretú zmluvu o spolupráci.

Obyvateľom mesta pritom viac než potenciálne znečistenie životného prostredia prekážal samotný pôvod fabriky a jej prepojenie na čínsku komunistickú stranu, keďže má byť firma čiastočne dotovaná prostredníctvom vládneho financovania poskytnutého Čínskou ľudovou republikou.

Vďaka skúsenosti Gotion v Michigane sa dá predpokladať, že Číňania budú na Slovensku v najbližšom období pozorne sledovať najmä ďalšie komunálne voľby. Súčasný primátor Šurian Marcel Filaga ich investičný zámer síce pevne podporuje, no téma baterkárne môže významne nahrať jeho protikandidátovi vo voľbách v roku 2026.

Dovtedy však môže nálady miestnych obyvateľov výrazne zmeniť hodnotenie vplyvov na životné prostredie (EIA), ktoré podľa slov investorov iniciovali už v septembri, pričom v decembri má byť spustená aj takzvaná "veľká EIA", ktorej konanie zahŕňa aj participáciu verejnosti.