Primátor Dubnice pre zmeny v parkovaní čelil vyhrážkam: Nebudem teraz zatvárať oči, tvrdí
Ste si istý, že ste prijali také VZN, proti ktorému nebude mať prokuratúra žiadne námietky?
Stanovisko prokuratúry bolo koncipované tak, že sa naším VZN začali zaoberať na základe hejtov z Facebooku. My akceptujeme fakt, že ho prokuratúra preskúmava, pretože má v zmysle platnej legislatívy povinnosť dohliadať na zákonnosť prijatých VZN. Nejde o nič neštandardné, ale o bežnú agendu tejto inštitúcie.
V zmysle inštrukcií prokuratúry sme jej zaslali všetky potrebné podklady a informácie. Neočakávame negatívne stanovisko, keďže sme to pripravovali podľa iných miest, kde je už regulácia parkovania zavedená. Samozrejme, počkáme si na stanovisko pána prokurátora. Akýkoľvek záver budeme rešpektovať. Ak by niektoré ustanovenia neboli v súlade so zákonom, tak to napravíme.
Niektorí ľudia si myslia, že keď je VZN v rukách prokuratúry, nie je platné.
VZN o regulácii parkovania v meste je platné a účinné od 1. septembra tohto roku, treba ho dodržiavať. Takisto je potrebné v prípade, že parkujete na mestských parkoviskách, mať zakúpenú parkovaciu kartu, alebo zaplatiť jednorazové parkovné. Dohliada na to mestská polícia aj kontrolór, ktorý prostredníctvom mobilného zariadenia skenuje štátne poznávacie značky áut.
Pri nedodržiavaní pravidiel zatiaľ upozorňujeme vodičov na to, že parkujú mimo vyhradených miest a k udeľovaniu sankcií pristupujeme až vtedy, ak ide o opakované porušenie.

To môžu niektorí jedinci zneužívať, nie?
Nemyslím si, že sa to oplatí. Hoci zatiaľ sankcionujeme peňažnou pokutou až recidívu, motoristovi sa môže stať, že mestskí policajti mu po zavolaní prídu odstrániť papuču, respektíve zabezpečovacie zariadenie z kolesa jeho auta až o niekoľko hodín.
Cieľom novej parkovacej politiky nie je to, aby sme od občanov vyberali finančné prostriedky. Chceme znížiť počet vozidiel v meste, zvýšiť bezpečnosť v uliciach, zabezpečiť plynulosť dopravy a ochrániť zeleň. Zároveň platí, že si mestská polícia vedie evidenciu o už upozornených motoristoch.
Po novom sa môže parkovať len na čiarami vyznačenom území, kým predtým sa mohlo stáť aj inde. Nie je parkovacích miest teraz menej?
Parkovacích miest rozhodne neubudlo. Do momentu zavedenia regulácie statickej dopravy sme postavili alebo zrekonštruovali viac ako 600 parkovacích miest a v ich budovaní naďalej pokračujeme. No museli sme stanoviť jasnú hranicu, lebo nemôžeme invazívnym spôsobom zasahovať do zelene a robiť nezvratné zmeny, ktoré môžu nenávratne poškodiť naše životné prostredie a tým zhoršiť kvalitu života.
Budovať toľko parkovacích miest, koľko máme vozidiel v meste, rozhodne nechceme. Podľa analýzy, ktorú si mesto dalo vypracovať, tu parkovalo celkovo vyše 15 100 áut. Spomedzi nich až 52 percent patrilo motoristom bez trvalého pobytu v Dubnici n. V. Okrem toho až 300 áut z celkového množstva stálo na parkoviskách bez aktivity a len zaberali parkovacie miesta. Vďaka regulácii parkovania vidieť už prvé výsledky.
Ako však chcete vysvetliť, že večer sa v niektorých lokalitách ťažšie parkuje?
V našom meste je vyše 11-tisíc parkovacích miest. Okrem toho je tu viac ako tisíc miest v garážach, ktoré boli pred spoplatnením parkovania v meste len sporadicky využívané na tento účel. Po spracovaní všetkých dát z analýzy sme dospeli k záveru, že všetky predošlé riešenia, ktoré sme v praxi aplikovali, sa ukázali ako málo účinné.
V meste dochádzalo k takému porušovaniu a v takom rozsahu, že to už komplikovalo bežný chod. Nehovoriac o mimoriadnych situáciách. V prípade, že by nastali, mohlo to mať fatálne následky. Parkovísk nie je málo, ale to, čo potrebujeme, je zodpovedný prístup vodičov, empatiu a solidaritu.

Nie všetci to však chápu. Dokonca sa vyskytli prejavy vandalizmu. Čakali ste až taký odpor časti verejnosti?
V každom meste, kde sa zaviedla regulácia statickej dopravy, sa to stretlo s negatívnymi stanoviskami obyvateľov, pretože sa to týka ich peňaženiek. V demokratickej spoločnosti je pluralita názorov na mieste. Lenže jedna vec je kritizovať a druhá ničiť verejný majetok.
Polícia sa prípadom vandalizmu zaoberá. Niekoľko poškodených dopravných značiek o parkovaní sme nahradili novými, ktoré mesto muselo nanovo zakúpiť zo svojho rozpočtu. Nielen vandalizmus, ale aj iné reakcie ľudí ma nepríjemne prekvapili.
Čo konkrétne máte na mysli?
V súvislosti s novou parkovacou politikou to boli vyhrážky ako ublíženie na zdraví či poškodenie majetku. Boli smerované na mňa a moju rodinu. V tejto veci som podal trestné oznámenia a niekoľko osôb už aj zadržali.
Bohužiaľ, v súčasnosti sú nálady v spoločnosti vyeskalované. Treba si však uvedomiť, že to, čo sa dnes deje mne, keď chcem zodpovedne pristupovať k svojej práci a nezatvárať oči pred problémami v našom meste, to sa zajtra môže stať komukoľvek inému.
Čo by pomohlo zmierniť napätie v spoločnosti?
Verejnosť sme sa snažili pripraviť na zmeny v parkovaní formou komunikácie na verejných schôdzach, ktorých sme usporiadali v rôznych lokalitách sedem. Účastníkom sme vysvetlili, čo chceme dosiahnuť a prečo k tomu pristupujeme. Obyvateľov sme informovali aj prostredníctvom médií. Niektorí tie zmeny prijali, iní nie.
Citlivo vnímame nálady ľudí, ale uspokojiť všetkých sa naozaj nedá. Som presvedčený o tom, že stále je potrebné viesť konštruktívny dialóg aj o témach, na ktoré máme rôzne názory. Hľadať cesty k tomu, čo nás spája, zisťovať fakty, empirické skúsenosti, ktoré sú podložené reálnymi dátami. Na základe toho si vytvárať hodnotiace závery. Nie podľa toho, čo sa dočítame niekde na dezinformačných scénach.
Domácnosti s väčším počtom áut vás kritizujú, že kým za prvú rezidentskú parkovaciu kartu zaplatia 39 eur ročne, za druhú a tretiu oveľa viac. Prečo je to tak?
V našom meste je veľký počet domácnosti, ktoré majú väčší počet vozidiel, čo je komplikácia a problém. Ak si rezidenti môžu dovoliť mať viac áut, tak musia aj viac platiť. Druhá rezidentská karta stojí 150 eur a tretia 300 eur. Preto sme to tak proporcionálne nastavili, aby ich to motivovalo k zodpovednejšiemu prístupu.
Ak druhé či tretie auto využívajú sporadicky, nech si ho zaparkujú mimo regulovanej zóny. Rezidenti, čiže občania s trvalým pobytom v Dubnici nad Váhom, majú oveľa lepšie podmienky v porovnaní s vodičmi, ktorí tu žijú prechodne, alebo sem dochádzajú.
Abonentská parkovacia karta stojí 350 eur. Kto nevlastní žiadnu kartu, uhrádza jednorazové parkovné 60 centov na hodinu. Za parkovanie sa neplatí iba počas víkendov od 8:00 do 20:00. Je nutné dodať, že ceny parkovacích kariet sme nastavovali na základe vzájomnej dohody poslancov a tiež podľa odporúčaní Slovenskej parkovacej asociácie.

Budete na svojom území rozširovať parkovaciu kapacitu, prípadne, aké iné riešenia prinesiete?
Pripravuje viacero projektov, vďaka ktorým sa rozšíri parkovacia kapacita. Vodorovným dopravným značením meníme vo viacerých častiach mesta pozdĺžne parkovacie státia na šikmé, čo vedie k nárastu ich počtu. Riešením je aj zjednosmernenie niektorých ulíc.
Okrem toho na Okružnej ulici budujeme nové parkovacie plochy, kde pribudne 52 miest. Môžem tiež povedať, že do konca tohto roku by mali byť k dispozícii aj tri záchytné parkoviská, ktoré nebudú spoplatnené. Jedno sa bude nachádzať pri areáli priemyselného parku ZŤS, druhé na najväčšom sídlisku Pod hájom a tretie na sídlisku Za traťou.
Môžu slúžiť na odľahčenie statickej dopravy na sídliskách práve pre majiteľov viacerých vozidiel, ktoré sú menej využívané, alebo pre vodičov dochádzajúcich do nášho mesta, napríklad za prácou. Počúvame tiež pripomienky občanov a riešenia hľadáme najmä v spolupráci s nimi.