Pri Banskej Bystrici začali so sanáciou nebezpečného svahu, ktorý ohrozoval vodičov

K problémom v časti Jakub v Banskej Bystrici, kadiaľ vedie hlavný ťah na Donovaly a následne Liptov či na Turiec, prišlo už v roku 2021, keď sa pri hlavnej ceste odtrhla skalnatá časť kopca. Na mieste vtedy zasahovali hasiči aj polícia, ktorá upozorňovala na ďalšie možné zosuvy.

Preventívna sanácia

Aj po zabezpečení časti svahu bola situácia v Jakube nebezpečná a k nešťastiu na frekventovanom úseku mohlo prísť doslova každú chvíľu. Dnes je odtrhnuté bralo zaistené oceľovými sieťami. Skaly so zeminou sa však aj naďalej zosúvajú na cestu, a tak musia namontovať siete aj na vedľajší svah.

Pravidelnou kontrolou a monitoringom brala zaznamenali pokračujúcu eróziu vplyvom poveternostných podmienok, preto Slovenská správa ciest (SSC) preventívne pristúpila k sanačným prácam.

Časť svahu už v minulosti zastabilizovali ochrannými sieťami. Foto: Mário Kaprálik

„Inštalácia sanačných prvkov bude vyžadovať očistenie svahu od drevín a krovín. V línii vytýčenej pre inštaláciu bariéry bude vyrúbaných zhruba 50 stromov v koridore dlhom 50 až 60 metrov,“ uviedla pre Štandard hovorkyňa SSC Jana Lukáčová.

Keďže ich výška dosahuje aj 15 metrov, môžu ich odstrániť iba po častiach s použitím lezeckej techniky. „Teraz pílime a odstraňujeme stromy. V horolezeckej výbave, na lanách. Terén je vlhký, šmýka sa a je to zľadovatené. Je to náročné. Aj počasie je komplikované, ale musíme to spraviť. Robili sme aj v horších podmienkach,“ vysvetlil pre Štandard majiteľ sanačnej firmy Ján Mikloš.

Obmedzenia v doprave

Pred inštaláciou ochranných oceľových sietí musia odstrániť a odviezť nestabilné časti masívu, pričom pôjde prevažne o skalu. Všetko musia urobiť ručnými páčidlami a zbíjacími kladivami pomocou lezeckej techniky alebo zo samohybnej teleskopickej plošiny.

„Na svahoch pod skalnými útvarmi sa nachádza množstvo balvanov a kamenných blokov, ktoré sú dočasne stabilizované v poraste alebo voľne ležia na svahu. Pred inštaláciou ochrannej bariéry budú balvany voľne ležiace nad jej líniou odstránené, aby sa zabránilo ich prípadnému hromadeniu v dynamickej bariére,“ doplnila Lukáčová.

Na skládke v Iži drieme ekologická katastrofa. Prevádzkovateľ vinu odmieta

Mohlo by Vás zaujímať Na skládke v Iži drieme ekologická katastrofa. Prevádzkovateľ vinu odmieta

Sanačné práce, ktoré budú vykonávať sedem dní v týždni až do zotmenia, si vyžiadajú obmedzenie aj v doprave, a to zúženie do jedného jazdeného pruhu v mieste prác. Slovenská správa ciest ukončí dielo v hodnote 177-tisíc eur najneskôr do konca roku 2024.

„Ten svah je tesne pri ceste. Už roky je tam problém. Hlavne po zime, keď je všetko rozmočené a topí sa tam ľad. Na jar pred tromi rokmi tu tiež zabezpečovali svah. Vtedy popadali na cestu obrovské skaly. Ak by padli na auto alebo do nich niekto nabúral, je tu tragédia. Dobre, že to robia. Ale smerom na Donovaly či na Šturci je takýchto nebezpečných miest oveľa viac,“ povedal pre Štandard Milan z Jakuba.