V triedach a v škole nám zastal čas, tvrdí hlavná školská inšpektorka

Najväčším problémom v slovenských triedach je nízka úroveň učenia žiakov, upozornila Štátna školská inšpekcia vo svojej správe.

„Tento stav pretrváva napriek relatívne dobrým podmienkam na vzdelávanie a kvalitne nastaveným školským vzdelávacím programom,“ uviedol v úvode piatkovej tlačovej konferencie minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker (Hlas). Dodal, že zatiaľ čo žiaci excelujú v memorovaní, výrazne zaostávajú v rozvoji kreatívneho myslenia.

„Túto správu netreba vnímať ako negatívnu kritiku. Každú takúto správu, ktorá neprináša oslavy, považujem za konštruktívnu – ako zrkadlo, ktoré nám pomáha spoznať dáta a sledovať, či prijaté opatrenia dávajú zmysel a prinášajú očakávané výsledky,“ vyhlásil Drucker.

Správa podľa neho potvrdzuje, že Slovensko potrebuje kurikulárnu reformu ako soľ.

„Uvedomujem si, že tieto zmeny môžu byť náročné pre rodičov, deti aj učiteľov, ale som presvedčený, že ide o správny krok smerom k budúcnosti. Chcem ubezpečiť, že budeme pokračovať v postupných a systematických krokoch,“ povedal minister s upozornením, že rezort nič nebúra, ale zameriava sa na opatrenia, ktoré dokáže v danom čase zrealizovať.

Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská potvrdila, že Štátna školská inšpekcia vykonala vyše tisíc inšpekcií. „Navštívili sme viac ako 6 500 hodín, kde sme analyzovali stav nášho výchovno-vzdelávacieho procesu,“ vysvetlila.

Hoci podmienky na vzdelávanie sú podľa jej slov aj po pandémii stále v dobrej kondícii, triedy sú moderne vybavené a školy disponujú kvalitnými pomôckami, najväčšou slabinou zostáva samotný proces učenia žiakov na vyučovacích hodinách.

„Iba na každej druhej ZŠ prebiehal vyučovací proces v aktívnej podobe," zdôraznila inšpektorka a vysvetlila, že iba v týchto prípadoch sa žiaci skutočne učili a neboli len pasívnymi prijímateľmi informácií.

„Generačná chudoba detí z marginalizovaných komunít znamená veľké znevýhodnenie už na štarte,“ upozornila hlavná inšpektorka. Výsledkom sú, ako tvrdí, slabé komunikačné schopnosti, ktoré by mohlo zmierniť predprimárne vzdelávanie. „Deti by mali nastúpiť do škôlky čo najskôr, aby boli pri vstupe do školy lepšie pripravené na porozumenie výučbe,“ vyhlásila.

Podľa inšpektorky školský systém stagnuje. „V škole a v triedach nám zastal čas. Je to priemerné,“ zhodnotila s dôrazom, že reforma je nevyhnutná. Zároveň kritizuje, že učitelia často nezavádzajú do praxe to, čo sa naučia, a žiaci dostávajú informácie hotové, bez možnosti diskusie či overovania.

Správa tiež odhaľuje klesajúce sebahodnotenie a tímovú prácu na základných školách. „Tlak na výkon a individualizmus bránia rozvoju empatie a súdržnosti,“ varovala inšpektorka. Na gymnáziách a odborných školách pribúdajú problémy s odbornosťou.

„Trh práce sa mení veľmi rýchlo, a preto musíme deti pripraviť tak, aby si na ňom vedeli nájsť miesto,“ uzavrela Štofková Dianovská.

(let)