Oprava predstaničného priestoru v Prešove je ukončená. V podchode by už nemalo zatekať

Predstaničný priestor prešiel prvou rekonštrukciou v rokoch 2018 a 2019. Vtedajší dvojmiliónový projekt bol financovaný z eurofondov a zazmluvnila ho ešte bývalá primátorka Prešova Andrea Turčanová.

Obnova starých priestorov mala vyriešiť okrem problematickej infraštruktúry aj nedostatočnú informovanosť cestujúcich v rámci tohto prestupného uzla na Masarykovej. Zahŕňala aj vybudovanie eskalátorov vedúcich do staničného podchodu a realizáciu krytých státí pre bicykle.

Súčasťou modernizácie bolo aj vybudovanie výťahu pre bezbariérový prístup, osadenie informačných tabúľ o príchode, odchode a meškaní autobusov či zmenený celkový vizuál zastávok. Zrekonštruovaná stavba bola do užívania daná na konci júla 2019.

Nemali inú možnosť, ako podchod znovu opraviť

Po štyroch rokoch sa však ukázalo, že niektoré vtedajšie práce nedopadli dobre. Podchod, kde sídlilo aj mnoho obchodov a gastro prevádzok, výrazne zatekal a plesnivel. Primátor mesta Prešov František Oľha tvrdí, že nemali inú možnosť, ako sa vo februári 2024 pustiť do opráv opäť.

Vchod do podchodu je opäť otvorený. Foto: redakcia

„Sme na mieste, ktoré dlhé roky bolo žartom sociálnych sietí, keď veľký eurofondový projekt zrealizovali a ukončili s tým, že nám tu zatekalo. Jediné riešenie bolo poctivo opraviť povrch vozovky a mostné teleso, pod ktorým sa nachádzame,“ povedal na tlačovom brífingu pri otvorení vynovených priestorov.

Primárka prešovskej infektológie: Covid už nie je nebezpečný, bojujeme so žltačkou

Mohlo by Vás zaujímať Primárka prešovskej infektológie: Covid už nie je nebezpečný, bojujeme so žltačkou

Cena rekonštrukcie vyšla na niečo vyše jedného milióna eur. Práce sprevádzali problémy, odsúvanie termínov ukončenia a na istý čas museli byť aj pozastavené.

„Keď sme začali robiť výkopové práce, bol absolútny nesúlad toho, čo sa nachádzalo pod vozovkou a v okolí mostného telesa oproti projektovej dokumentácii. Mostné teleso nebolo vôbec zaizolované, takže všetka voda z povrchu odtekala iba vďaka asfaltu,“ upresnil Oľha s tým, že veľa času zabralo aj zosúladenie verejnej dopravy, ktorá mala byť rekonštrukciou obmedzená.

Vnútorné priestory by po druhej rekonštrukcii už zatekať nemali. Foto: redakcia

„Nechceli sme úplne paralyzovať verejnú dopravu, keďže v rovnakom čase sa diala rekonštrukcia Župného mosta na Lesíku delostrelcov. Tak sme to robili vo fázach, keď sme ani na sekundu nezastavili dopravu,“ objasnil primátor.

Čo sa vykonalo?

Ako uviedol vedúci odboru rozvojových aktivít mestského úradu v Prešove Slavomír Karabinoš, navonok sa môže zdať, že neurobili žiadne zmeny, opak je však pravdou.

„Celý podchod sme odizolovali. Čiže navonok tá istá dlažba, ten istý podchod, ale dôležitý prvok je, že medzi tým bude hydroizolácia, ktorá zabráni tomu, aby sme vyzerali ako Benátky,“ upresnil.

V Prešove otvorili jednu z najmodernejších knižníc na Slovensku za 7,8 milióna eur

Mohlo by Vás zaujímať V Prešove otvorili jednu z najmodernejších knižníc na Slovensku za 7,8 milióna eur

Takmer hneď v úvode rekonštrukcie zbadali zosunuté svahy, ktoré bolo potrebné zastabilizovať, aby tam robotníci vôbec mohli ísť pracovať. „Podchod bol popraskaný a pred samotnou hydroizoláciou ho bolo potrebné spraviť,“ vymenúva ďalšie komplikácie Karabinoš.

Princíp nových opráv spočíval v tom, že celý podchod odkopali, obnažili, naniesli striekanú izoláciu. „Celé to ešte obmurovali tvárnicami a naspäť zasypali. Na tú časť, kde sú zastávky MHD, vrátili dlažbu a vykonali pokládku sadrokartónu na stropy,“ dodal.

Opravili aj vozovku nad podchodom. Foto: redakcia

Zhotoviteľom diela sa stala na základe verejného obstarávania spoločnosť INTERBAU, s. r. o. Prvotné celkové náklady na základe zmluvy o dielo boli vo výške 724 787,95 eur. Konečná cena obnovy sa však vyšplhala na niečo vyše jedného milióna eur.

Natiahol sa tiež čas ukončenia rekonštrukcie. Z pôvodného termínu august 2024 sa napokon stal december 2024.

Nové priestory, nové nájomné podmienky pre obchodníkov

V prešovskom predstaničnom podchode mohli okoloidúci cestujúci a turisti nájsť niekoľko prevádzok. Sídlili v nich napríklad obuvník, predajňa pirôžkov, trafika či obchod s kuchynskými potrebami.

Futbal Tatran Aréna ide do finále. Začali sa kolaudačné procesy, pracuje sa v interiéroch

Mohlo by Vás zaujímať Futbal Tatran Aréna ide do finále. Začali sa kolaudačné procesy, pracuje sa v interiéroch

Všetkým do predajní zatekalo, podmienky boli neúnosné. Vrátiť by sa mali do vynovených priestorov, za čo si však v budúcom roku priplatia. Mesto totiž zjednotilo nájomné, ktoré bude oproti minulým rokom vyššie. Presné ceny a počet prevádzok, ktoré sa do podchodu vrátia, primátor nešpecifikoval.

Prevádzky si budú musieť za nájomné priplatiť. Foto: redakcia

„Pred rokom a pol som si sadol so všetkými a naším cieľom bolo vypovedať zmluvy a riadne reálne vysúťažiť nájomcov. Prevádzkovatelia boli s týmto priestorom spokojní, chceli ostať, tak sme povedali, že si budú môcť zmluvy predĺžiť,“ povedal Oľha.

Dodal, že sa s vedúcimi prevádzok dohodli, že upravia ceny, pretože doposiaľ každá fungovala s inými sumami. „Budeme s každou jednou rokovať, nájomné bude však určite vyššie,“ informoval.

Frnatišek Oľha vo vynovených predstaničných priestoroch. Foto: redakcia
Priestory pri prevádzke opravy obuvi po rekonštrukcii. Čaká sa ešte na vymaľovanie. Foto: redakcia
Stropy pokrývajú sadrokartóny. Foto: redakcia
Slavomír Karabinoš informoval o krokoch, ktoré vykonali počas rekonštrukcie. Foto: redakcia
Pôvodný stav, na ktorom vidieť problémové zatekanie. Foto: redakcia
Pleseň a mokro. V takom prostredí pracoval napríklad aj obuvník. Foto: redakcia
Predstaničný priestor, ktorý prešiel druhou rekonštrukciou. Foto: Mesto Prešov