Vzostup čínskeho hospodárstva možno pozorovať od roku 2000, keď rast tamojšej ekonomiky nabral exponenciálny trend a Peking sa stal centrom jednej z najrýchlejšie rastúcich ekonomík sveta.
Priemerný ročný rast čínskeho hrubého domáceho produktu v období rokov 2000 až 2019 presiahol deväť percent. Nič však netrvá večne. Čína svoj potenciál rýchleho rastu, založeného spočiatku aj na kopírovaní cudzej technológie, vyčerpala a od roku 2020 tamojšie hospodárstvo rástlo v priemere o 4,7 percenta ročne, pričom podobný rast Peking očakáva aj v roku 2024.
Kľúčové je však to, že ázijskej veľmoci a druhej najväčšej ekonomike sveta sa podarilo nezaspať v čase priaznivých výsledkov a uskutočňovať politiku, ktorá ju vyslobodila z pozície nízkonákladovej továrne a premenila na lídra v inováciách, technológiách a digitálnych platobných systémoch.
Veľmi prezieravo sa čínske spoločnosti zamerali na nastupujúci trend elektromobility a v tejto oblasti totálne valcujú globálnu konkurenciu. Kľúčovým bojiskom medzi Západom a Čínou bude preto v tomto roku sektor výroby elektrických áut a lítiových batérií, pričom v prípade toho druhého už v tomto roku plánujú čínski investori spustiť výrobu v Maďarsku a na Slovensku začne stavať fabriku čínska spoločnosť Gotion.
V Číne rastie predaj elektromobilov exponenciálne
Elektrické autá sa stávajú čoraz dostupnejšie, pričom aj ich kľúčové vlastnosti, ako rýchlosť a dojazd, sa z roka na rok zlepšujú. No zatiaľ čo v štátoch Európskej únie či v USA je rast ich predaja nesmelý a pomaly slabne, úplne inak to vyzerá v Číne, kde sa ich v poslednom období predá každý rok minimálne o dva milióny viac ako v tom predchádzajúcom.
Podľa posledných prognóz, ktoré zverejnil denník Financial Times, má v roku 2025 čínsky domáci predaj elektromobilov vzrásť na viac ako 12 miliónov, teda viac ako dvojnásobok oproti 5,9 milióna predaných elektrických áut v roku 2022. Keďže sa zároveň očakáva, že predaj áut so spaľovacím motorom klesne na menej ako 11 miliónov (30-percentný pokles oproti roku 2022), v Číne by sa v tomto roku historicky prvýkrát podarilo predať viac áut s elektrickým pohonom ako tých s tradičným spaľovacím motorom.
Čínske elektromobily sa navyše vďaka ich nízkej cene začínajú presadzovať aj na zahraničných trhoch. Podiel predaných čínskych modelov v Európe tvoril v roku 2023 spomedzi všetkých elektromobilov 19,5 percenta a v minulom roku už mal podľa odhadov dosiahnuť až 25,3 percenta.
Medzi globálnymi výrobcami elektromobilov síce v treťom kvartáli roku 2024 dominovala v rebríčku trhových podielov ešte stále americká Tesla, no čínska automobilka BYD za ňou bola iba v jednopercentnom závese. V predaji elektrických áut BYD dokonca v poslednom kvartáli roku 2023 Teslu predbehol.
Čo sa týka plug-in hybridných modelov, BYD so 40-percentným trhovým podielom nechal výrobcov ostatných značiek hltať prach, pričom ďalšie tri spoločnosti v poradí – Li Auto, AITO a Lynk & Co. – sú opäť čínske a spolu kontrolujú viac ako polovicu trhu.
Až 90 percent ľadovca sa však skrýva pod vodou a podobne je to aj v prípade výroby elektromobilov. Zatiaľ čo Tesla a BYD sú už dnes známe značky, inak je to s firmami ako CATL či Gotion, bez ktorých by väčšina elektromobilov ostala len nehybnými škatuľami so štyrmi kolesami. Menované spoločnosti vyrábajú lítiové batérie, ktoré predstavujú až 40 percent hodnoty elektrického auta.
Čo sa týka trhových podielov v oblasti výroby batérií, opäť môžeme konštatovať, že väčšinu koláča si uzurpovali čínski výrobcovia. Konkrétne ide o CATL a BYD (pre svoje elektromobily BYD vyrába aj batérie). Spolu majú títo dvaja giganti viac ako polovicu trhu.
Japonská firma Panasonic, ktorá dodáva batérie pre Muskove Tesly, sa nachádza až na šiestej priečke s trhovým podielom 4,1 percenta. Čínsky Gotion, ktorý produkuje batérie pre elektrické modely áut Volkswagenu, má podiel na svetovom trhu 2,6 percenta.
Čínske batérie začneme vyrábať aj na Slovensku
Najväčší výrobca batérií na svetovom trhu CATL má v roku 2025 odštartovať sériovú výrobu v maďarskom Debrecíne. Na túto spoločnosť sa však chce dotiahnuť aj firma Gotion, ktorá svoje batérie vyrába zatiaľ výlučne v čínskom meste Che-fej. Od roku 2027 však spoločnosť plánuje začať vyrábať najpokročilejšie lítiové batérie na Slovensku, konkrétne pri Šuranoch. Prvé práce na výstavbe závodu by sa mali začať už v marci tohto roku.
Ako pre Štandard uviedol vysokopostavený manažér firmy Gotion, Číňanov k presunutiu výroby na Slovensko nútia clá, ktoré na dovoz čínskych elektroáut do EÚ uvalil Brusel. Od 30. októbra minulého roka totiž platí, že spoločnosti vyrábajúce v Číne, ktoré chcú predávať svoje elektrické vozidlá na spoločnom európskom trhu, musia zaplatiť dovozné clá. Tie sa v prípade niektorých firiem šplhajú až do výšky 45,3 percenta. Presun výroby do Európy sa tak pre Číňanov javí ako logické riešenie.
[link url = https://standard.sk/806424/europske-automobilky-potrebuju-cinske-baterky-na-tahu-je-slovensko]Európski výrobcovia áut však spomínané clá tiež neuvítali, keďže Čína pre nich predstavovala trh s veľkým odbytom a boja sa odvetných opatrení Pekingu. Zároveň avizujú, že do fabrík na výrobu elektromobilov pod tlakom byrokratov z Bruselu investovali nemalé finančné prostriedky, a preto niet inej cesty ako tej, ktorá už bola vytýčená – postupná adaptácia na výrobu elektromobilov. Srdcom ich výrobku pritom nie je nič iné ako lítiová batéria, pričom tie najvyspelejšie vyrábajú práve Číňania.
Slovensko preto čínsku fabriku zúfalo potrebuje, a to najmä preto, že prechod z výroby áut so spaľovacími motormi na tie s elektrickými je pre našu krajinu najkritickejší, keďže tunajší automobilový sektor zamestnáva takmer 76-tisíc ľudí, čo predstavuje až 15,5-percentný podiel z celkovej zamestnanosti vo výrobnej sfére (priemer Únie je 8,1 percenta).
V roku 2025 nás preto čaká dôležitá transformácia, ktorá sa najviac dotkne Šurian a okolia. Treba zároveň povedať, že miestni obyvatelia nie sú z príchodu Číňanov vôbec nadšení. Najlepšie to bolo vidieť na minuloročnom stretnutí s investormi, kde ich prítomní ani nepustili k slovu a kričali na nich „klamete nám“. Ich obavy len umocňujú správy z maďarského Debrecínu, kde zamestnanci spoločnosti CATL hovoria o neľudských podmienkach práce pre Číňanov.
Podľa vyjadrení vládnych predstaviteľov však možno konštatovať, že investícia, ktorá je označovaná aj ako druhá najväčšia investícia v histórii Slovenska (v objeme 1,2 miliardy eur), má vysokú politickú podporu, a preto miestnym obyvateľom neostáva nič iné, ako si v roku 2025 zabezpečiť čínsky slovník.