Deväť z desiatich nových áut predaných minulý rok v Nórsku bolo plne elektrických
Plne elektrické vozidlá predstavovali 88,9 percenta nových automobilov predaných v roku 2024, pričom v roku 2023 to bolo 82,4 percenta, oznámila vo štvrtok Nórska cestná federácia (OFV).
Najpredávanejšími značkami bola Tesla, po ktorej nasledovali Volkswagen a Toyota. Škandinávska krajina bohatá na ropu zaťažuje predaj benzínových a naftových áut vysokými daňami, zatiaľ čo dopyt po elektromobiloch podporuje rôznymi úľavami.
Podiel plne batériových elektromobilov na cestách v Nórsku sa do konca roka 2024 zvýšil na 28,6 percenta a predbehol tak čisto benzínové autá.
Čínsky výrobca elektrických áut BYD dosiahol v roku 2024 prudký rast predaja, k čomu prispel aj dopyt na zahraničných trhoch.
Spoločnosť vo štvrtok oznámila, že v minulom roku predala 4 272 145 vozidiel, čo je o 41,3 percenta viac ako v roku 2023, keď ich bolo 3 024 417. Len v decembri BYD predala mimo Číny 57 154 vozidiel, čo predstavuje nárast o 8,3 percenta v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2023.
BYD je najväčším výrobcom elektrických vozidiel v Číne, ktorá je najväčším automobilovým trhom na svete. BYD a ďalšie čínske automobilky profitovali zo štedrých dotácií, prostredníctvom ktorých Peking podporuje domácich výrobcov elektrických áut.
Európska únia obviňuje Čínu, že rozsiahlymi štátnymi stimulmi poskytuje svojim automobilkám neférovú výhodu na úkor ich konkurencie v Európe. V októbri minulého roka Európska komisia oznámila, že na čínske elektrické vozidlá uvalí dodatočné clá až do výšky 35,3 percenta. Peking následne oznámil, že prijme všetky potrebné opatrenia v záujme ochrany čínskych firiem.
(tasr, afp, reuters)