Taxikári jazdiaci na autách s cudzokrajnou evidenčnou značkou podnikajú načierno
Vo všetkých mestách Slovenska by ľudia už nemali stretnúť taxík, ktorý má cudzokrajné evidenčné číslo vozidla (EČV). Informoval o tom ešte v decembri minister dopravy Jozef Ráž. Svojím mediálnym vyhlásením tak pripomenul všetkým taxikárom povinnosť, ktorá začala platiť od nového roka.
„Podľa zákona, ktorý sa nám podarilo presadiť v lete, od 1. januára 2025 už budú môcť jazdiť taxíky len so slovenskými značkami,” informoval šéf rezortu dopravy koncom roka 2024. Pri porušení tejto legislatívy hrozí pokuta od sto až do 15-tisíc eur. V prípade opakovaného porušenia môže byť vodičovi udelená pokuta až do 50-tisíc eur a hrozí odňatie taxikárskej koncesie.
Vodiči taxíkov v spoločnosti Bolt prešli zmenou
Štandard v tejto súvislosti oslovil spoločnosť Bolt, ktorá funguje na báze digitálnej platformy a aj jej vodiči taxíkov boli nútení zaregistrovať svoje vozidlo na Slovensku.
Keďže sa ich sieť partnerských šoférov od roku 2016, čo na Slovensku pôsobia, výrazne rozrástla, a v súčasnosti je ich okrem hlavného mesta vo všetkých veľkých mestách dokopy niekoľko tisíc a navyše dávajú možnosť zamestnania cudzincom, zmena EČV pre taxíky sa ich dotkla asi najviac.
„O tejto legislatívnej zmene sme, samozrejme, vedeli už vopred. Hoci išlo primárne o povinnosť partnerských vodičov, pristupovali sme k tejto novinke zodpovedne a niekoľko mesiacov sme s nimi aktívne komunikovali, aby boli pripravení,” reaguje pre redakciu generálny riaditeľ spoločnosti Bolt pre Českú republiku a Slovensko Josef Rückl.

Ako ďalej vraví, od 1. januára, keď nová úprava nadobudla účinnosť, v aplikácii zablokovali všetky vozidlá, ktoré nemali slovenskú ŠPZ. „Aktuálne na platforme nie je jediné auto so zahraničnou poznávacou značkou.”
Na štatistickú otázku, akého percenta sa zákon (bod č.8 v § 27 odsek 17) dotkol, spoločnosť Bolt prezradiť odpoveď nemohla. „Drvivá väčšina vodičov, ktorých sa to týkalo, všetko zvládla aj vďaka našej komunikácii včas. Iba menšie percento bolo v januári zablokované,“ tvrdí Rückl.
Aké sú presné štatistiky, čísla a výstupy z ministerstiev
Pre presnejšie čísla Štandard oslovil Ministerstvo dopravy SR a Ministerstvo vnútra SR.
Hovorkyňa Prezídia Policajného zboru (PZ) Martina Sláviková uviedla, že z informačného systému Národnej evidencie vozidiel SR vyplýva, že odo dňa účinnosti zákona, teda od 1. 8. 2024 až do 3. 1. 2025, bolo vykonaných 4 099 neobchodných dovozov (evidencia a preregistrovanie – pozn. red.). Podľa hovorkyne PZ však nie je jasné, koľko vozidiel spadá pod taxislužby.
„Z registra taxislužby Jednotného informačného systému v cestnej doprave bolo vyradených spolu 475 zahraničných vozidiel. Nemáme informáciu o tom, či sa držitelia zahraničných áut taxislužby rozhodli evidovať tieto vozidlá v Slovenskej republike,” poskytuje presnejšie číslo hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková.

Postup evidencie a zmeny evidenčnej značky na Slovensku spresňuje hovorkyňa Prezídia PZ: „V danom prípade, ak ide o vozidlo registrované v zahraničí a vlastník, respektíve držiteľ chce auto prihlásiť do evidencie vozidiel Slovenskej republiky, musí s dopravným prostriedkom podstúpiť schvaľovací proces (dovoz).”
Ten podľa nej zabezpečuje schvaľovací orgán prostredníctvom odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií Okresného úradu, spadajúci pod Štátny dopravný úrad Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.
Na príslušný Okresný úrad musí teda majiteľ vozidla so zahraničným EČV podať žiadosť o vydanie slovenského technického preukazu. Ten dostane v priebehu 30-dňovej lehoty po absolvovaní technickej a emisnej kontroly a taktiež kontroly originality.
Na dopravnom inšpektoráte sa následne po preukázaní slovenského technického preukazu urobí prepis zahraničného EČV na slovenské a majiteľovi bude vydané nové EČV.
Majitelia vozidiel inej národnosti ako slovenskej však nemôžu pri evidencii a preregistrovaní zabudnúť aj na potvrdenie o pobyte na Slovensku.
Rovnaké podmienky pre všetkých
Hlavná zmena zákona, ktorú iniciovali smerom k ministerstvu dopravy slovenskí taxikári, bola realizovaná z dôvodu nespravodlivého a diskriminačného prístupu k taxikárom, ktorí majú auto registrované na Slovensku.
Ročne musia absolvovať technické a emisné kontroly, kým zahraničných evidenčných značiek taxíkov sa táto povinnosť netýkala. Ministerstvo dopravy týmto krokom tak vyšlo v ústrety Asociácii Taxi Slovenskej republiky (SR). Dôležité rozhodnutie zmeniť zákon ovplyvnila aj snaha o bezpečnosť cestujúcich z pohľadu funkčnosti vozidiel.
Štatutárny zástupca Asociácie Taxi SR Branislav Masár tento posun vníma pozitívne. „Ako prvý krok smerom k uprataniu neporiadku v taxi sektore,” zhodnotil pre Štandard.
Na druhej strane však vidí medzery aj v tomto zákone, ktoré dokážu vodiči taxislužieb využiť. „V krajských mestách naďalej fungujú autá s cudzími EČV, a to tak, že poskytujú služby bez označenia, aby sa vyhli sankciám,“ konštatuje Masár.
Aj touto cestou odporúča zákazníkom, aby podobné prípady riešili tak, že taxíky so zahraničným EČV odmietnu a nahlásia ich nielen operátorovi, ale aj ministerstvu dopravy alebo mestskej či štátnej polícii.

V prípade, ak sa chce zákazník aj sám presvedčiť o regulérnosti konkrétneho taxikára, môže tak urobiť na stránke Jednotného informačného systému v cestnej doprave, ktorého gestorom je Ministerstvo dopravy SR. Na overenie vozidla taxislužby stačí v tomto prípade do systému zadať EČV taxíka. Cestujúci tak má k dispozícii overenie údajov o konkrétnej koncesii na taxislužbu.
Eviduje polícia nezákonné „taxikárčenie“?
Pre Štandard zaslala vyjadrenie Mestská polícia v Bratislave. „Mestské policajtky a policajti sa v rámci hliadkovej činnosti v Bratislave zameriavajú aj na kontroly vodičov taxislužieb. Za minulý rok evidujeme v tejto súvislosti 700 udalostí (vrátane kontrol, pri ktorých neboli zistené žiadne nedostatky),” informuje hovorkyňa Barbora Krajčovičová.
Z jej slov vyplýva, že v tomto roku zatiaľ neevidujú prípady taxikárov, ktorí by vykonávali svoju činnosť vo vozidlách so zahraničnými evidenčnými číslami. „V priebežných preventívnych kontrolách budeme pokračovať aj naďalej,” dodáva Krajčovičová.

Vyjadrenie sme dostali aj od hovorcu Krajského riaditeľstva PZ v Bratislave Michala Szeiffa. Z jeho slov vyplýva, že policajti krajského dopravného inšpektorátu takisto zatiaľ nezaregistrovali prípad, keď by na cestách jazdili a vykonávali činnosť spojenú s taxislužbou vozidlá so zahraničným EČV.
„Policajti sa danej problematike venujú na pravidelnej báze, pričom 11. 1. 2025 vykonali aj osobitnú kontrolu so zameraním aj na vozidlá taxislužby,” uvádza Szeiff.
Hovorca potvrdzuje, že vo vykonávaní podobných kontrol budú pokračovať aj v nasledujúcom období. „V prípade porušenia vami uvádzaného ustanovenia zákona č. 56/2012 o cestnej doprave ide o iný správny delikt, ktoré prejednávajú obce a nie je možné ich riešiť pokutou na mieste,” dodáva na záver.
Slovenskí taxikári chcú ďalšie zmeny
Branislav Masár z Asociácie Taxi SR si myslí, že v „uprataní“ taxi sektora treba pokračovať. „Budeme presadzovať prijatie legislatívnej zmeny po vzore Poľska, ktorá zahŕňa podmienku pre šoférov taxi, a to aby vodiči taxikári boli výlučne držiteľmi slovenského vodičského preukazu, teda absolventi slovenského skúšobného a rozhodovacieho procesu,” oznamuje.
Štatutárny zástupca je toho názoru, aby taxikári na Slovensku prechádzali procesom skúšok a testov výlučne na Slovensku a nie iba formálne vydaním dokladov cudzincom, ako to podľa neho funguje momentálne.
„Samozrejme, s uplatnením prechodného obdobia, napríklad šesť až deväť mesiacov, aby každý vodič taxi, ktorý chce ako taxikár pracovať aj naďalej, mohol túto podmienku splniť,” dopĺňa Masár.
Medzi ďalšie body, ktoré sú podľa neho dôležité a bude ich asociácia aktívne riešiť, patrí aj zmena zákona o cestnej doprave, pri ktorej sa zohľadní limitovanie veku taxíkov. „Budeme tlačiť na to, aby vozidlá taxi podliehali okrem pravidelnej STK aj vekovému limitu,” avizuje.
Z jeho slov vyplýva, že na slovenských cestách sa dajú stále stretnúť autá, ktorých bezpečnostné prvky a výbava nie sú v súlade s bezpečnosťou zákazníkov.
„Je nehorázne, že služby taxi poskytujú morálne aj technicky opotrebované autá, 30 a viac rokov staré vozidlá,” prízvukuje zastupiteľ slovenských taxikárov, ktorý si myslí, že bezpečnosť pred 20 rokmi bola úplne niekde inde. „Obrazne povedané, kedysi ešte neboli ani bezpečnostné pásy povinné vzadu. Starší vedia, že dávno ani vpredu,” dodáva na záver.